Moederbord-probleem?

Status
Niet open voor verdere reacties.

T0/\/\

Gebruiker
Lid geworden
29 sep 2005
Hallo,

Sinds gisteren heb ik het volgende probleem: Mijn pc begint meteen te draaien na het inschakelen van de voeding (schakelaartje aan de achterkant), zonder de powerknop van de pc in te drukken. Alles draait, maar hij start niet op... geen beeld en het lampje van de hard-disk blijft uit. Ook reageert hij niet op de powerknop en de resetknop van de pc.

Korte voorgeschiednis:
De dag daarvoor heb ik de pc opgstart en ong. 2 min. na het opstarten viel hij uit (stroom viel plots weg, alsof de voeding zichzelf uitschakelde). Dit is tot 3 keer toe gebeurd, daarna heeft hij de hele dag normaal gewerkt, totdat ik de pc 's avonds weer uit wilde zetten. 10 min. nadat ik hem via windows heb afgesloten draaide de pc nog steeds... toen heb ik de powerknop 10 sec. ingedrukt, wat niet werkte. Uiteindelijk heb k de voeding maar uitgezet en sindsdien begint de pc direct te blazen als ik de voeding weer inschakel. Nogmaals: de pc draait, maar start niet op en reageert niet op de powerknop! :confused:

Ik heb een andere voeding geprobeerd, het geheugen er uitgehaald, de bios gereset.... maar niks heeft geholpen. Is mijn moederbord kapot??
Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen, want ik kom er niet meer uit! :confused:

Specs:
  • ASUS A7N8X-E Deluxe moederbord
  • AMD 2600+ 1,9 GHz
  • 768 mb RAM
  • 128mb FX5700 videokaart
Ik werk op mijn pc via mijn laptop (m.b.v. Remote Desktop).

Hoi,

Misschien blijf je start knop hangen.
Laat maar dan zou hij ook weer uit gaan.
Modag

Als ik het zo bekijk, lijkt het me dat je voeding aan het overlijden is. Kun je (voor de zekerheid) de voeding van een ander systeem gebruiken? Startknop zou kunnen, maar meestal 'luisteren' moederborden niet altijd naar.

Als ik het zo bekijk, lijkt het me dat je voeding aan het overlijden is. Kun je (voor de zekerheid) de voeding van een ander systeem gebruiken?

Dat had hij al geprobeerd volgens mij :Ik heb een andere voeding geprobeerd

Modag

Sorry, foutje! :)

Is er aan het moederbord geen optische schade te zien? Doorgebrande voltageregulators, andere verbrande plekken? Geen lampje op het moederbord dat iets zou kunnen betekenen? Draait de koeler van de CPU wel?

Hoi,

geen probleem hoor heb dat zelf ook wel eens:thumb::thumb:

Modag

Allereerst dank voor de snelle reacties :)

Ik heb inderdaad al geprobeerd met een andere voeding, en ook mijn voeding aangesloten op een ander moederbord. Nu weet ik in ieder geval dat een nieuwe voeding halen geen zin heeft.

Aan het moederbord zelf kan ik niks bijzonders ontdekken. Zodra de stroom erop staat draait alles: de casefan, cpu-fan en ook de lades van de dvd-spelers kan ik openen.
Op het moederbord zit 1 power-ledje die brandt als er stroom op staat.

Nieuwe ideeën zijn welkom ;)

Tom

Een kapotte videokaart wil ook nog wel eens het euvel zijn. Testen in een andere pc zou het kunnen bevestigen.

Zat ik ook nog even aan te denken.

Ik heb nu de videokaart er ff uitgehaald en de voeding weer aangezet.
Geen verandering... pc begint gelijk te blazen na inschakelen van de voeding. Verder ook nooit problemen gehad met de videokaart.

Als de videokaart uit de pc is gehaald, is het logisch dat de pc niet naar behoren werkt. Heb je de mogelijkheid deze te testen?

Jazeker, heb hem zojuist in een ander systeem gestopt en hij werkt naar behoren.
Begint er steeds meer op te lijken dat het toch aan het moederbord ligt, terwijl hij pas 4 jaar oud is.
Volgens mij moet een mobo veel langer mee kunnen.. :confused:

By the way, zodra ik de voeding loskoppel van het moederbord (terwijl de voeding nog aangesloten zit op de overige apparaten), blijft de voeding stil als ik hem aanzet.
Maar dat is normaal toch?

Ik heb de videokaart getest in een ander systeem en ook de processor van dat systeem in mijn pc gedaan, maar dat had geen effect. Maar.. sinds ik de processor terug gedaan heb in het andere systeem, start deze ook niet meer op! :( Ik heb de processor daarna nog meerdere keren eruit gehaald en er weer in gedaan en ik ben er zeker van dat deze goed op zijn plaats zit.

Net als mijn pc begint de andere pc netjes te draaien zodra je hem aanzet, maar hij start niet door. Geen beeld, geen piepjes, niks!

Waarschijnlijk zit ik nu dus met 2 kapotte moederborden, of is er nog hoop? Zijn er nog dingen die ik over het hoofd gezien heb en nog zou kunnen testen?

Ben ten einde raad.

EDIT:

2e PC op wonderbaarlijke wijze weer aan de praat. Gelijk van de gelegenheid gebruikgemaakt om mijn eigen videokaart, processor en geheugen nogmaals te testen.
Vanmiddag ook mijn voeding even laten doormeten in de winkel, hier was ook niks mee aan de hand.
Blijft er maar een optie open: toch het mobo kapot. Ook reageert hij niet op de powerknop van de pc en ook geen piepjes als ik al het geheugen verwijder. Overuidelijk lijkt me.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan