Moederbord sterft een langzame dood?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Frozone

Gebruiker
Lid geworden
30 apr 2008
Laatst merkte ik op dat mijn cd speler en 2e harddisk niet meer gezien werden als zijnde product. Ze staan beide als BD-Romstation en kan er niets mee.

Nu wou ik wat muziek gaan luisteren en hoorde ik er een hoge pieptoon doorheen. Boksen aangesloten op mijn laptop, en het lag niet aan de boxen.

Zou dit het einde van mijn mobo zijn?

het betreft een foxconn. dus geen mercedes onder de moederbord :P

En het opstarten, met name het boot screen duurt veel langer!

Laatst bewerkt:
Probeer eens een restart van je computer, vervolgens ga je na de eigenschappen van je harde schijf, en je zet alle twee vinken bij schijfcontrole aan.

Levert dat geen verbetering op kijk eens of de backup batterij nog goed is en of de instellingen in de BIOS nog goed zijn.

Maar het kan ook zijn dat de tweede CD spelen en de harde schijf zijn overleden...:thumb:

Nee ik weet bijna zeker dat het niet kapot is. De cdrom drive gaat nog open, en de hdd hoor ik nog draaien.

Ik heb laatst de ide kabel, die brede dunne, losgehaald om de boel te reorganiseren. Sindsdien doet hij het eigenlijk niet meer denk ik, ik heb deze er al in en uitgedaan maar dit heeft geen zin.

Echter zegt dit niets over de geluidskaart.

Heb je in de Bios instellingen gekeken of je nog de CD speler en de tweede harde schijf kan zien?

Indien een computer tijdens het opstarten gaat piepen dan zijn dat POST mededelingen. Heb je zoiets dan is iets goed mis...:thumb:

Nee beide heb ik niet. De cd ziet hij nog. Piepen doet hij niet.

Je schreef dat je wat IDE kabels had losgekopelt. IDE apparaten moet je jumperen: Master, slave of cable select. Misschien heb je zelf het IDE kabel veranderd. Ik zou de jumpers eens goed controleren en handmatig op een IDE kabel eentje master (meestal harde schijf) en de ander slave maken. Misschien heb je twee apparaten op hetzelfde kabel master gemaakt? Oude IDE kabels ondersteunen geen cable select, erom handmatig jumperen.

En het laatste redmiddel: soms zitten de apparaten zich zelf in de weg, dan moet je het BIOS resetten. Dat gaat of via een jumper die je volgens de handleiding van je board moet overzetten en dan weer terugzetten, of je kan in het Bios dat instellen, of je verwijderd de backup batterij voor een nacht. Kan je gelijk kijken of ze nog meer dan 2,5Volt heeft, anders vernieuwen.

Wij komen er wel!:d

Ik heb gewoon een tweede hdd aan de ide kabel gedaan, deze heeft het iig altijd gedaan. ik heb de main hdd losgekoppelt om te verplaatsen en weer aangesloten. Toen pakte hij alleen de HDD

En het verhaal over jumperen, dat heb ik meer uitleg over nodig. plan van aanpak.

Ik hoop dat we er komen ja:P

Op ieder IDE apparaat zit minimaal een jumper om te koderen voor master, slave of cable select. Je hebt kennelijk wat apparaten anders aagesloten met alle negatieve gevolgen. Hoe je moet jumperen staat cryptisch altijd op het label of ander op internet.

Je harde schijf met Windows erop moet op IDE kanaal 0 de master zijn. Ongeacht wat het tweede apparaat op hetzelfde kabel is: je moet dat als slave jumperen. Op het tweede IDE kanaal (meestal kanaal 1) zal ik weer de harde schijf als master jumperen en het tweede apparaat als slave. Indien je niet zo veel ervaring met jumperen hebt dan begin NIET met Cable select.

Indien je goed hebt gejumpered dat moet je je apparaten in de BIOS kunnen zien. Jumperen is zo iets als adressen toekennen...

Nog als achtergrond informatie: bij cable select wordt is de positie van het stekker op het kabel, gezien vanaf het moederbord, de codering. Maar sommige oude IDE kabels ondersteunen cable select niet.

Bij SATA kan allee een apparaat aan een kabel worden aangesloten, dus het probleem jumperen bestaat niet.:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan