moederbord vervangen voor....?

Status
Niet open voor verdere reacties.

hagenbeek

Gebruiker
Lid geworden
20 nov 2005
Dag allemaal. Ik heb een 5 jaar oude computer van fujitsu siemens type scaleo 600. Nu wil deze niet meer opstarten en volgens het computerbedrijf is het moederbord kapot. ( kan het ook de processor zijn ? ) Het moederbord is het type GIGABYTE GA 81848 PM . Mijn vraag is nu moet ik deze voor dezelfde vervangen of zijn er ook andere opties en welke. Dit type kan ik ook niet op marktplaats vinden. De processor is van het type pentium 4 , 3,2 gh/im/800 op een sokkel 478. De computer beviel me verder goed en vind het dan ook zonde om honderden euro's uit te geven voor een hele nieuwe als ik hem met een paar "nieuwe" componenten ook weer goed kan krijgen. Wie kan mij helpen en goede tips geven?

BvD Willem

Weet je er dan ook een met dezelfde chipset zodat ik hem zo kan vervangen?

oke , duidelijk. En de processor kan die ook stuk zijn ? Deze is dacht ik nog wel te krijgen in hetzelfde type of raad je me iets anders aan?

Willem

Nee inderdaad maar is dit setje wel minstens zo snel als wat er in zat? En passen alle stekkers die binnenin de pc zitten er ook nog gewoon in?

Gr Willem

En de videokaart?
En de voeding?
Waarom denk je dat ik vraag of hij geen gamer is?
Er zit onboard op....

Voeding: Ik denk niet dat dit een probleem is. Pentium 4 is een energiezuiper. Dus ik denk dat die voeding wel die nieuwe aan kan sturen.

Nee inderdaad maar is dit setje wel minstens zo snel als wat er in zat? En passen alle stekkers die binnenin de pc zitten er ook nog gewoon in?

Gr Willem
Hij is sowieso een stuk sneller. Maar daar ontkom je niet aan.... ;)
Qua stekkers ligt het een beetje aan je voeding.
Je hebt een 24pins stekker: dat is de grote stekker die van je voeding naar je moederbord loopt. Vroeger was dat een 20-pins. Maar ik dacht dat dit al in de tijd van de pentium 3 was. Pentium 4 had ook al een 24pins nodig (harder nog dan de moderne sytemen)
Verder is er nog een stekker die naar je moederbord loopt (een kleine vierkanten 4pins), maar ook die heeft een pentium 4 ook al hard nodig.

Dus nee, ik denk niet dat dit een probleem is.

Enige probleem is het plaatsen van het nieuwe moederbord en het plaatsen van de processor. Wellicht dat Alternate wel een dienst heeft die dit voor je kan doen. (heb je niet veel aan als je in groningen woont... aangezien alternate in ridderkerk zit).

Oja... ik heb niet gekeken wat het formaat moederbord is en wat het formaat van de oude is. Alternate heeft het over OPGA. Maar dat ken ik echt niet.

Ben je zodanig geinteresseerd dat ik verder moet zoeken, of ga je eerst nadenken of dit wel de juiste stap is?

Laatst bewerkt:
Waarom denk je dat ik vraag of hij geen gamer is?
Er zit onboard op....

Voeding: Ik denk niet dat dit een probleem is. Pentium 4 is een energiezuiper. Dus ik denk dat die voeding wel die nieuwe aan kan sturen.

Oke, ik had eventjes niet gezien dat er een onboard videokaart opzat.
Alhoewel ik denk dat zijn PSU krapjes zal zijn.

Oke, ik had eventjes niet gezien dat er een onboard videokaart opzat.
Alhoewel ik denk dat zijn PSU krapjes zal zijn.

Het zou best kunnen:
http://www.ciao-shopping.nl/sr/q-scaleo+600
Onder een van de links stond het wattage: 250W.
Das idd niet veel.
Nu verbruikt een 5000 echt niet veel: op 100% verbruik blijf ik nog onder de 200W.

Maar goed. Een voeding van 350-400W is ook zo duur niet.

[QUOTE=marsmannetje;2457349

Oja... ik heb niet gekeken wat het formaat moederbord is en wat het formaat van de oude is. Alternate heeft het over OPGA. Maar dat ken ik echt niet.

Zo'n setje lijkt me wel wat. Ik heb even grof gemeten en het formaat is ongeveer 25 bij 25 cm maar waar de schroefgaten precies zitten weet ik niet. Als je zou willen kijken of het past , graag.

Er zit een voeding in van 300 watt , is dat genoeg

BvD Willem

Laatst bewerkt:
marsmannetje;2457349 Oja... ik heb niet gekeken wat het formaat moederbord is en wat het formaat van de oude is. Alternate heeft het over OPGA. Maar dat ken ik echt niet. Zo'n setje lijkt me wel wat. Ik heb even grof gemeten en het formaat is ongeveer 25 bij 25 cm maar waar de schroefgaten precies zitten weet ik niet. Als je zou willen kijken of het past zei:
9.6" x 8.2" = 24,3 bij 20,8 Cm (ongeveer hoor). Dus dat gaat wel passen. Vermoedelijk zit er nu een ATX-bord in en in die upgradeset zit een mATX-bord (das kleiner).

Voeding van 300W in een Fujitisi-kast moet goed genoeg zijn. Mocht je nu in de toekomst een aparte videokaart gaan plaatsen (om te gamen) dan zal je waarschijnlijk wel de voeding moeten vervangen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan