Moederbord vervangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

bvanas

Gebruiker
Lid geworden
25 jun 2013
Beste Forum-leden,

Ik heb een Acer Aspire M3802. Sinds een half jaar ongeveer werkt hij niet meer. Ik heb hem al een keer aan een vriend gegeven die er naar heeft gekeken.
Hij kwam tot dezelfde conclusie als ik: Het ligt niet aan mijn harde schijven, niet aan mijn voeding en niet aan mijn RAM-geheugen.

Symptomen:
veel verschillende BSOD's.
soms bevriest hij. Geen enkele respons meer.
Soms als ik hem opstart stopt de piep niet meer die in het begin altijd kort hoort te klinken. Dus hij piept, maar houdt niet meer op tot ik hem uitzet.

Mijn conclusie: Het moederbord is defect.

Tenzij jullie zeggen dat het iets anders is, moet ik dus een nieuw moederbord kopen.
De specificaties van mijn huidige moederbord vind je hier:

http://www.findlaptopdriver.com/specs-acer-aspire-m3802-mainboard/

Ik ben vrij nieuw op het gebied van moederborden, maar volgens mij zijn er 4 dingen waar ik op moet letten, namelijk

de aansluitingen van de processor: Core 2 Quad (Support Socket LGA775)

de aansluitingen van de RAM geheugen: DDR2 (4 x 2 GB)

de aansluitingen van de harde schijven: 6 x SATAII 3Gb/s connectors

en de aansluiting van de videokaart: 2 x PCI Slots
1 x PCI Express x1 slot
1 x PCI Express x16 slot

Klopt dit? EN zo ja, kunnen jullie mij een goed moederbord aanbevelen, ik heb zelf niet heel veel kennis van moederborden en wat de kwaliteit bepaalt.
Mijn budget ligt rond de 150 - 200 euro.

P.S. Nee ik wil niet gewoon een hele nieuwe pc kopen omdat deze te oud is.

Alvast bedankt!

Hallo

"veel verschillende BSOD's. / soms bevriest hij. Geen enkele respons meer."

Dit zijn ook de symptomen van defekte condensatoren (elco's).

Controleer of deze lekken of opgeblazen zijn .... meestal deze rondom de c.p.u. gemonteerd.

Een paar condensatoren kosten niet veel om te vervangen , dit vraagt uiteraard wel het nodige soldeer/desoldeermateriaal en handigheid.

Peter

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de snelle reactie.

Ik heb zelf altijd Intel en Nvidia gehad, dus ik weet niet precies of het goed spul is maar het ziet er goed uit.
Is die 4 gb RAM genoeg? ik heb nu 8 en dat vind ik wel fijn werken.

Verder zie ik dat dat moederbord SATA 600 slots heeft, maar volgens mij heb ik SATA 300 nodig. Ik heb namelijk 6 * SATAII 3Gb/s connectors op mijn huidige moederbord.
Mét 2 x 1 TB HDD's die ik dan wil hergebruiken.
Wat zijn de voordelen van die combo ten opzichte van enkel een moederbord kopen?

Je moederbord en je processor zijn best wel oud, met de samenstelling die ik heb gemaakt heb je een splinter nieuwe processor, snel geheugen en een moederbord vol met features
SATA 600 kan met SATA 300 dus dat is geen probleem.
Heb je trouwens een losse videokaart, mijn lijstje is er namelijk gebaseerd dat je geen videokaart heb.

8Gb RAM is voor 50 euro te pakken dus dat past prima in je lijstje.

Ik heb net even gekeken naar defecte / opgeblazen elco's, maar ik kan er geen ontdekken.

IMAG0288[1].jpg

Tussen mijn processor en het koelelement(?) zit een soort grijs spul. Wat is dat?

Die combo die je voorstelde, is dat high-end spul of zijn er op de huidige markt veel betere componenten verkrijgbaar?
Als ik het doe wil ik het gelijk goed doen namelijk.

Als ik die combo neem dan vernieuw ik theoretisch toch mijn hele pc, want het enige dat ik laat zitten zijn mijn harde schijven, mijn videokaart en mijn voeding, of niet?

De combo die ik voorstelde is nou niet high end maar het is wel heel degelijk spul, als je meer wilt uitgeven kan je beter Intel pakken.

Hoeveel zou je dan willen uitgeven?

Edit: In theorie vernieuw je inderdaad je pc

Laatst bewerkt:
Ik zou wel willen weten wat het kost om van alles het beste te nemen, gewoon om te kijken wat dat kost.
Dan weet ik waar ik maximaal aan toe ben en of ik dat er voor wil uitgeven dat bepaal ik dan.
Het geld heb ik wel, alleen is de vraag of ik het er aan uit wil geven.

Ik ben zelf ook een beetje aan het rondneuzen al om te kijken of ik er een beetje vat op krijg. Alleen weet ik nog niet zo goed wat een goed moederbord maakt.

Processoren zijn vooral kloksnelheid en 't aantal cores die de prestaties bepalen/aangeven als ik het goed heb,
en geheugen is het aantal GB + het aantal MHz die de prestaties aangeven toch?

Ik heb het idee dat het enige wat een moederbord "goed" maakt het feit is hoe goede onderdelen hij ondersteunt, of zit ik nu mis?

Wil je met de geïntegreerde grafische processor gaan werken of met je GT230, als je je videokaart blijft gebruiken zal ik niet voor dat lijstje gaan. Als je wel met de geïntegreerde grafische processor gaat werken dan is dit een mooie samenstelling.

wat is het verschil? is mijn huidige videokaart minder goed dan de geïntegreerde?

Ligt denk ik dicht bij elkaar maar doe jij grafische zware dingen zoals gamen?

Ja ik gebruik mijn pc hoofdzakelijk voor gamen, 3d-modelleren, photoshoppen, downloaden en films kijken.

Ziet er goed uit, je kan op je moederbord wat bezuinigen, omdat je niet gaat overklokken, door een H87 te nemen.
Inplaats van de GTX 660ti zou je ook de nieuwe GTX 760 kunnen pakken, deze heeft grotere bandbreedte, hogere kloksnelheid maar wel minder CUDA cores en dat maakt de GTX 660ti ook wel interessant.

Toch kan je denk ik beter de GTX 760 pakken omdat die op vele vlakken toch beter uit de test komt: http://nl.hardware.info/vergelijkingstabel/producten/192890-159071

Of je een nieuwe voeding nodig heb weet ik niet aangezien ik niet weet welke voeding je hebt maar aangezien de specs van je oude pc denk ik dat je een nieuwe voeding moet kopen.

Laatst bewerkt:
Ik heb inmiddels dit lijstje samengesteld, lijkt mij wel een goeie setup zo :)
http://tinyurl.com/o5l3nhj

Nog op of aanmerkingen?
i5 of i7? Ik heb i5 gekozen omdat deze een stuk goedkoper is, alleen ik weet niet of ik daar een goede keuze mee maak.

Ziet er heel net uit, en ik neem aan dat je gaat overklokken.

De I7 is een mooie upgrade maar ik denk dat je aan die I5 genoeg hebt zeker als je gaat overklokken.

Ik heb inmiddels een nieuwe pc gekocht dus deze kan dicht

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan