Moederbord vraagje

Status
Niet open voor verdere reacties.

Probleempjes

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
22 jan 2008
Hoi,

Kan iemand mij uitleggen hoe dat zit met het moederbord? Ik snap er persoonlijk namelijk niks van.

Overal zie ik socket 775 en dat soort dingen.. En nu wil ik toch wel eens weten wat het nou eigenlijk is. wat ik wel weet is dat als je een hoge Busfrequentie dat het beter is.. maar meer dan dat weet ik ook niet. Wel heb ik gelezen dat hoe hoger de socket hoe nieuwere cpu's je erop kan plakken prikken.. Maar dat is ook weer iets wat ik niet snap.

Dus mijn vragen zijn eigenlijk:

Hoe zit het met de Busfrequentie
Hoe zit het met de socket's
Hoe kan je zien aan het moederbord dat er die bepaalde cpu er wel of niet op past
Hoe kan je zien aan het cpu dat je die op een bepaalde moederbord kan prikken

En enige meer informatie zo ook leuk zijn :) ((Liefst geen links naar google of wat dan ook, ik heb liever wijze woorden van iemend die het echt weet of medium weet want daar leer ik meer van dan google.)

ik snap niet wat je er moerlijk aan vind eigelijk.
1 socket 775 is voor de cpu 775 enz.

2 bus is net zo makelijk je kijk naar het moederbord staat er 133mhz bus dan kan je ene cpu paken met 133mhz bus als maxuim.
maar cpu met lagere bus speeds kan ook gewoon worden geinstaleerd.

3 ook weer naar de nummers of de handleiding van het moederbord.
kijken een 939 kan dus niet op een socket a enz.

Laatst bewerkt:
1 Met de busfrequentie neem ik aan dat je FrontSideBus bedoelt zoals Intel dit nog gebruikt op hun processoren. De FSB x de multiplier van je processor maakt het aantal megahertz waar de processor op draait. bijv een E8400 heeft een FSB van 333 en een multiplier van 9 maakt samen 3000 MHz oftewel 3 GHz

2 De socket is het voetje (aanlsuiting) van de processor (CPU) op het moederbord. Intel heeft bijvoorbeeld Socket 775. De CPU heeft dus 775 aansluitingen op het moederbord.

3 Dat kun je zien aan de specificaties die de fabrikant opgeeft. Een moederbord die een LGA775 socket heeft kan dus alleen maar CPU's aansturen die als socket ook 775 zijn

4 Zie hierboven, kijken dus naar welke socket het is.

Ahh bedankt voor de handige reacties :) Als ik zelf ooit een complete pc bestel weet ik waar ik opmoet letten. :) Bedankt :):)

Er zijn nog wel meer dingen waar je op moet letten zoals kwaliteit en prijs/prestatie. Maar het belangrijkste is dat je onderdelen koopt die met elkaar kunnen werken :D

Er zijn nog wel meer dingen waar je op moet letten zoals kwaliteit en prijs/prestatie. Maar het belangrijkste is dat je onderdelen koopt die met elkaar kunnen werken :D

klopt.. dat was ook eigenlijk wat ik moest weten. Als ik nog meer moet weten post ik het nog wel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan