Moederbord, wat is wat?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Smoerel

Gebruiker
Lid geworden
10 aug 2007
Heey,

ik zoek op internet al een tijdje wat wat is op mijn moederbord hoe en wat enzo, ik weet wel het een en ander er ondertussen vanaf maar ik probeer mijn pc beter te begrijpen :)

Dingen die ik graag zou willen weten:

1. Waar moet ik de video/geluidskaart zetten? of boeit dat geen ******* in welke witte poort ze moeten?

2. Maakt het nog uit in welke poort ik mijn ram gehuigen doe? of gewoon willekeurig in zo'n zwarte poort?

3. Hoe moet ik overclocken?

4. Onder de processor zit nog een klein plaatje die ook gekoeld word der mate van een "rooster achtig ding" als ik ga overclocken word die dan nog heter?

5. Kan iemand een afbeelding maken met een moederbord er op waar de dingen een naam op krijgen??

Dit was het voor een tijdje :P

Ik heb een Dell Dimension 1100 en alle originele onderdelen zitten er nog in (op een IDE kabel na die ik heb vervangen ;) en een extra CD-ROM drive)

Alvast bedankt,
Smoerel

1. Je ziet op je moederbord een aantal witte 'slots' zitten, dat heten PCI sloten. Daar moet je je geluidskaart in doen, en eventueel een netwerkkaart o.i.d.
Naast al die witte PCI sloten zit OF een bruine slot OF een zwarte slot, daar moet je Videokaart in doen (hangt er vanaf of het PCI-express of AGP is. )

2. Nee dat kan je niet willekeurig zomaar ergens in stoppen. Je ziet op je moederbord 2 of meer sloten die heel dicht naast elkaar zitten. Zie plaatje ->http://www.motherboards.org/images/reviews/motherboards/1216_p1_3.jpg

3. Lastig verhaal, kan ik je verder niet mee helpen, maar is niet aan te raden (tenzij je heel goed weet wat je doet.) je processor kan er door stuk gaan!

4. wat wordt beter? Je processor of je koeler :p Snap de vraag niet helemaal. Dat rooster achtig ding zijn waarschijnlijk de Heat pipes, dat is een onderdeel van je processor koeler. Als je gaat overklokken wordt dat niet beter.

5. http://www.amdzone.com/pics/motherboards/dfi/lanpartyutnf4sli-dr/lanpartynf4sli.jpg
De linkse Sloten zijn voor het geheugen. (DIMM-sloten)
de lange sloten in het midden zijn voor de videokaart. Dit moederbord heeft er 2, maar dat is lang niet op elk moederbord. (PCI-express x16)
de 2 sloten die aan de rechterkant zitten zijn voor de geluidskaart/netwerkaarten. (PCI sloten)
Dat vierkante ding in het midden is voor de processor. (Socket)

Laatst bewerkt:
1. Je ziet op je moederbord een aantal witte 'slots' zitten, dat heten PCI sloten. Daar moet je je geluidskaart in doen, en eventueel een netwerkkaart o.i.d.
Naast al die witte PCI sloten zit OF een bruine slot OF een zwarte slot, daar moet je Videokaart in doen (hangt er vanaf of het PCI-express of AGP is. )

2. Nee dat kan je niet willekeurig zomaar ergens in stoppen. Je ziet op je moederbord 2 of meer sloten die heel dicht naast elkaar zitten. Zie plaatje ->http://www.motherboards.org/images/reviews/motherboards/1216_p1_3.jpg

3. Lastig verhaal, kan ik je verder niet mee helpen, maar is niet aan te raden (tenzij je heel goed weet wat je doet.) je processor kan er door stuk gaan!

4. wat wordt beter? Je processor of je koeler :p Snap de vraag niet helemaal. Dat rooster achtig ding zijn waarschijnlijk de Heat pipes, dat is een onderdeel van je processor koeler. Als je gaat overklokken wordt dat niet beter.

5. http://www.amdzone.com/pics/motherboards/dfi/lanpartyutnf4sli-dr/lanpartynf4sli.jpg De linkse Sloten zijn voor het geheugen. (DIMM-sloten)
de lange sloten in het midden zijn voor de videokaart. Dit moederbord heeft er 2, maar dat is lang niet op elk moederbord. (PCI-express x16)
de 2 sloten die aan de rechterkant zitten zijn voor de geluidskaart/netwerkaarten. (PCI sloten)
Dat vierkante ding in het midden is voor de processor. (Socket)

dus dat spreekt opzich van zelf?? dat je b.v. een video kaart niet in een geluidskaart slot kan zetten?

Dat weet ik... maar maakt het nog uit in welke hij van die 2 gaat??

Onder de processor zit bij mij nog andere "Heat Pipes" (dus niet die van de processor)
Onder de fan met DFI er op http://www.amdzone.com/pics/motherboards/dfi/lanpartyutnf4sli-dr/lanpartynf4sli.jpg

Ah datrooster achtige ding:D

Dat is inderdaad je chipset ja.

1) ja.

2) je hebt PCI-E videokaarten en je hebt AGP kaarten. dus als je een AGP slot heb moet je dus ook een AGP kaart erin doen. (iets anders past dus ook niet.)

4) nouja, dat is dus je chipset. Of dat heter wordt als je gaat overclocken....zou het eigenlijk niet weten. Ongetwijfeld dat hier nog mensen langs hobbelen die WEL verstand daar van hebben.

2) je hebt PCI-E videokaarten en je hebt AGP kaarten. dus als je een AGP slot heb moet je dus ook een AGP kaart erin doen. (iets anders past dus ook niet.)

???? ik bedoel voor je ram geheugen.... maakt het uit in welk slot je ze doet van die 3 of mag je willekeurig er in plaatsen?

b.v.:

|||| | | ||||
|||| | | ||||
|||| | | ||||
|||| | | ||||
|||| | | ||||
|||| | | ||||
|||| | | ||||
|||| | | ||||

(de |||| zijn de sloten met een ram geval er in de | | is zonder)

Oh sorry :p

Nee maakt niet uit in welke je het stopt.

Dat maakt alleen uit als je bijvoorbeeld 4 sloten hebt, en dan zijn er 2 met de kleur paars en 2 met de kleur zwart.
Als je dan 2 precies dezelfde reepjes in 2 sloten met de kleur paars zet, dan wordt Dual Channel geactiveerd. Wat het helemaal precies is weet ik ook niet, volgens mij worden ze dan alletwee tegelijk gebruikt, in plaats van dat de computer er eerst 1 vol maakt en daarna pas de andere gaat gebruiken.

owkee :D nog wat googlen wat dat Dual Channel inhoud (niet dat dat in me pc zit...) hartelijk bedankt :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan