Moederbordbron problemen.....

• Onderwerp starter Onderwerp starter ghaas
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ghaas

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2006
Zoals de titel al aangeeft heb ik problemen met moederbord bronnen.
Het systeem draait op XP.
De comp is gecrasht geweest.
Toen de harde schijf geformatteerd, de grote partitie, en daar xp opgezet, de kleine partitie ongemoeid gelaten. Is dit goed, of had XP op de kleine partitie gezet moeten worden?
De PC werkt verder naar behoren, behalve dat moederbordbron probleempje dan....

Hij geeft aan via:
- Start
- Configuratiescherm
- Systeem
- Hardware
- Apparaatbeheer
In het rijtje met moederbronnen, dan eigenschappen, aan:
Foutcode 42, kan het stuurprogramma niet laden omdat er al een identiek apparaat in het systeem actief is.

Zoals gezegd verder geen complicaties met de PC, behalve dat ik dus niet op internet kan komen! Ik heb wel een goede verbinding met het modem (adsl), maar ik kan geen internetpagina te voorschijn toveren, behalve: Kan pagina niet weergeven!

Zoals mag blijken uit bovenstaande: Ik ben een volledige PC n00b:confused: :o
Greetzszsz Ghaas, enneh bij voorbaat dank :p

Als dit topic niet juist geplaatst is...

Als dit topic niet op de juiste locatie staat, wil een moderator em dan aub op de juiste plek plaatsen? Greetzszss Ghaas:thumb:

dit gaat meer om een instalatie xp probleem nu dan hardwaren.
open apparaatenbeheer en bij wat er exact een uitroep teken staat.

wtf is moederbordbronnen???

Hiermee zullen IRQ's, I/O adressen, DMA kanalen en memory voor de insteekkaarten/geïntegreerde apparatuur bedoeld zijn. Meestal worden die systeembronnen genoemd ipv. moederbordbronnen (de poster van het probleem doet zijn best...)

Het probleem lijkt daar echter niet direct te liggen, gegeven de Fout 42 melding.

Microsoft heeft een pagina met uitleg & suggesties voor Fout xx meldingen in XP's Apparaatbeheer:
hier

Tijs.

Ben er achter dat het iets met een PCI te maken moet hebben, enneh @ dnties:
Daar geeft die code 42 exact weer wat er bij mij word weer gegeven op mijn scherm, maar hoe kan ik dit nou oplossen, heb ik XP nou op de verkeerde partitie geinstalleerd?
En moet ie dus op de "kleine" partitie gezet worden?
En geeft ie daarom die foutmelding?
Of kan er iets anders de oorzaak zijn?
Greetzsszs Ghaas
P.S. Bedankt voor het meedenken, enneh ik ben dus echt een complete computer n00b:p
P.P.S. Ik ga ff opzoek naar welke moederbordbronnen het precies zijn, laat het morgen weten, kan dan pas weer op internet

Laatst bewerkt:
Ik citeer even het stuk van Fout 42 uit mijn gegeven link, enigszins aangepast:

Code 42
Windows kan het apparaatstuurprogramma voor dit apparaat niet in het geheugen laden omdat er al een identiek apparaat in het systeem actief is. (Code 42)

[Foutmelding betekent]
Er is een identiek apparaat gedetecteerd. Deze fout doet zich voor wanneer een busstuurprogramma foutief twee onderliggende apparaten met identieke namen maakt (fout van busstuurprogramma) of wanneer een apparaat met een serienummer op een nieuwe locatie wordt gevonden voordat het apparaat van de oude locatie is verwijderd.

Aanbevolen oplossing
Start de computer opnieuw op.

Open het tabblad Algemene eigenschappen van het apparaat en klik op Probleem oplossen om de wizard Apparaatproblemen oplossen te starten.

In de bijlage doe ik even voor het gemak dat ik die fout heb met mijn DVD-lezer:
Start-knop -> Uitvoeren kiezen -> Devmgmt.msc -> Ok knop drukken
Zoek het 'foute' apparaat in de apparatuurlijst (evt. '+'-jes openklikken)
Dubbelklik erop
Kies in het tabblad Algemeen de knop Probleem oplossen.

Volg verder de vragen en suggesties van de Wizard Apparaatproblemen.

Succes,

Tijs.

Bijlagen

• probl_oplossen.JPG
    probl_oplossen.JPG
    75,6 KB · Weergaven: 36
Laatst bewerkt:
Uh. jah, uh, al had ik er met de wizard uitgekomen, had het niet zo`n probleem geweest:p
maar de wizard geeft dus uiteindelijk aan dat die er nix mee kan doen!
Greetszszsz Ghaas

Ok, draai eens een Systeemoverzicht uit, en post die als bijlage (evt. als .zip ingepakt):

Start -> Uitvoeren -> Msinfo32.exe
Klik op Systeemoverzicht
Kies Bestand -> Exporteren -> (kies een slimme bestandsnaam)

Tijs.

Kan ik helaas pas morgen doen, maar dan moet ik um eerst op schijfje zetten voor ik um letterlijk kan posten, heb dus geen verbinding met internet, maar geduld is een schone zaak:p .
Greetzsszsz Ghaas:D
Pss, kan natuurlijk ook gewoon ff pen en papier erbij pakken:eek: :o

Laatst bewerkt:
hier kom een oplossing dit is wel erg omslachtig moet ik zegen.

1 doe pc uit haal alle niet vitaale addon kaarten er uit.
p.s laat geheugen ,harde schijf , en beeld kaart zitten.

2 zet alle niet belangerijke onboard spul uit zo als serial, print poort , netwerk adapters , firewire en usb indien je geen,
usb poorten nodig heb voor keybord en muis.

dit alles kan je dus doen in de bios daar kom je meestal in met de delete toets voor opstart,
in de druken.
als je dat gedaan heb save je door middel van de F10 toets.

dan instaleer je xp eerst op nieuw op welke schijf je het ook maar wil heben,
klein groote maakt niet echt uit.

na de instalatie kan je steeds terug een onder deel aan zeten die dan een irq aan, gewezen krijgt.

dat herhaal je steeds op nieuw tot alle porten die je dus nodig hebt weer aan staan.
een reboot na elke verandering is helaas wel nodig.

daarna kan je weer de addon kaarten zo als tv/radio ,pci netwerk kaart, enz weer een,
voor een in gaan steken hier bij ook een voor een dan pc weer aan zeten ,
windows laaden en herstarten als die er om vraagt.

dit alles doe je net zo lang tot alles weer er in zit.

dit is het beste wat ik kon bedenken en heb het zo vaak al gedaan bij andere probleem,
pc's dus het moet gewoon lukken.

m.v.g virtuosa

Srry dat ik nog geen qoute geplaatst heb met systeem info, maar ga jullie raad opvolgen, en alles loskoppelen en opnieuw installeren, en natuurlijk ff de systeem uitdraai posten, ben nog niet in de gelegenheid geweest om te checken, maar i`ll keep you updated:thumb: :p
Greetszszsz Ghaas:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan