moederbordprobleem?

Status
Niet open voor verdere reacties.

vis ta

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
31 mei 2007
Ik heb afgelopen weekend een pc in elkaar gezet, alles ok, windows vista erop gezet, werkte perfect.

Tot op het moment dat ie niet meer wilde opstarten en de melding "error loading operating system" gaf, en hij gaf ook geen biosbiepje.

Dus ik dacht: moederbord ontladen: stekker uitgetrokken, powerknop minuut ingedrukt gehouden en stekker terug ingestoken.

Hij werkte inderdaad weer... voor een dag...

Wat kan dit zijn? Hoe los ik dit op?

Ja, de afstandsbusjes zijn geplaatst. Er zaten 9 bij de case en ik heb er 8 van moeten gebruiken. Als ik het goed heb is het een asusmobo met een Nvidia Geforce 6100 chipset (of iets in die aard). Er zit 2 GB RAM in en een AMD Athlon 64 X2 4800+ als ik het goed heb.

Het biosbeepje geeft ie nu trouwens wel...

Ik ga morgen met de vistadvd de herstelconsole proberen. In de hoop dat dat iets uithaalt.
Maar ik weet totaal niet of dit iets zal helpen.

Verder nog iets dat ik kan doen?

De voeding zat bij de behuizing waarvan ik het type nu zodirect niet weet. Hoe kan ik daar achterkomen?

Kast openmaken en op de sticker van de voeding kijken!

Ik weet het type nu niet meteen van buiten, morgen kan ik dat zien op die sticker.

Maar ik vermoed dat het oftewel een 350 Watt oftewel een 380 Watt is.

Dit stond er op de sticker van de voeding:

ATX 400 W Switching Power Supply
V.2.2/P4 ATX 12 V For Pentium 4

Bovendien is het probleem vandaag weer uit zichzelf verdwenen, enkele dingen geinstalleerd en computer vaak heropgestart en alles werkte volledig.

En.... van gisteren op vandaag alweer: "error loading operating system", de ene dag doet ie het wel en de andere dag niet meer, wat kan dit zijn? Of nog belangrijker: wat kan ik er aan doen?

Lijkt het erop dat je wel problemen hebt bij een zgn "koude star", dus wanneer de pc een tijdje uit heeft gestaan, en niet wanneer de PC warm is, dus wanneer deze draait en dan rebooten en dan geen problemen?

Als dat zo is, wijst het toch op een brakke voeding denk ik

Dus eigenlijk kan ik dit best testen door als ik krijg: "error loading operating system" hem bijvoorbeeld 10 minuutjes te laten draaien en dan nog eens te proberen?

Het beste wat je kunt doen is je voeding (laten) doormeten of even een andere proberen!

En hoe moet ik die voeding (laten) doormeten? En waar moet ik dan op letten?

De voeding zit wel in de kast ingebouwd, wil dat zeggen als de voeding vervangen moet worden ik alles in een andere kast zal moeten overbouwen?:confused:

Dus die kan ik wel vervangen, ook al zit die ingebouwd...

Maar hoe zie ik nu of het idd aan de voeding ligt?
De videokaart is btw onboard, dus die heeft niet apart stroom nodig, dus dan moet 380 Watt toch wel genoeg zijn?

Controleer ook voor de zekerheid de harddisk met het integriteitprogramma van de fabrikant.
Ik weet niet hoe oud de disk is, maar een brakke harddisk kan ook nog een oorzaak zijn namelijk.

De harddisk is gloednieuw, 250 GB sata2, pas gepartitioneerd en chkdsk op beide partities gedaan afgelopen zaterdag.

chkdsk vind geen fouten op de hdd en de voeding is de oorzaak ook niet. Wat kan het nog zijn?

De voeding is vervangen en het probleem bestaat nog steeds

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan