Moeilijk afsluit probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

trino

Gebruiker
Lid geworden
24 nov 2003
Berichten
7
Wie weet de oplossing!

Ik had een Maxtor 20 Gb harde schijf. Hier voor in de plaats heb ik een Western Digital 60 Gb 5400 rpm geplaatst.
Na het opstarten werd deze grotere schijf niet gedetecteerd. Ik heb daarna de Award Flash BIOS Procedure uitgevoerd waarna deze wel werd herkend (laatste versie: ondersteuning voor grotere schijven en juiste versie voor mijn type moederbord).

Met de Maxtor 20 Gb had ik totaal geen problemen maar sinds ik de Bios heb bijgewerkt heb ik het volgende probleem:

Wanneer ik de computer wil uitzetten slaat Windows de instellingen op. Even later wordt de harde schijf uitgeschakeld en blijft het beeld (Windows slaat uw instellingen op )op de monitor staan. De monitor blijft zelf ook aan en gaat dus niet in slaapstand. Ik zie de muis ook maar deze staat vast.
De computer kan ik dan verder gewoon via de knop wel afsluiten en geeft bij het opstarten ook geen scandisk.

Ik heb daarna een Maxtor 40 Gb geprobeerd maar geen veranderingen. Daarna de 20 Gb toch maar eens weer terug gezet en wat blijkt ook deze geeft nu een afsluit probleem.
Daarna heb ik alle beschikbare Bios beschikbare upgrade versies geprobeerd maar geen oplossing.

Een ander feit om te vermelden is dat het tabblad APM in energie beheer niet meer aanwezig. Voorheen was dit wel aanwezig. Ook in de Bios kun je deze ondersteuning op yes of no instellen. In mijn geval heb ik beide geprobeerd maar het maakt niet uit waar hij opstaat. Het probleem wordt er niet door verholpen.
Zou ik nu terug gaan naar de standaard Bios versie ja dan worden mijn 40 en 60 Gb schijven niet herkend!
De Maxtor 40 Gb is nu de primary master en de Digital Western de secondary master.

Heb ook al gekeken bij afsluit problemen maar daar heb niets gevonden wat dit probleem zou kunnen oplossen.

Wie heeft een tip of een mogelijke oplossing?

Trino
 

Bijlagen

  • overzicht besturingssysteem.doc
    50 KB · Weergaven: 12
Doe je XP cd erin en kies voor de optie systeem herstellen.
Hierna zal je energiebeheer waarschijnlijk terug zijn.
Energiebeheer staat nog wel geactiveerd in de Bios neem ik aan.
 
APM is lang niet op elk systeem aanwezig. Bij mij althans niet. Dat zal door die update komen. Check de BIOS of APM daarin nog wordt genoemd.

Groetjes,
Bennie
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan