• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

*moeilijk* excel programma

Status
Niet open voor verdere reacties.

DEexceller

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2010
Hallo allemaal,
ik ben een excel programma aan het maken. maar na veel zwoegen lukt het me uiteindelijk niet om het juiste effect te krijgen. :(
het zit namelijk zo:
het programma bestaat uit drie stokken in een grafiek getekend.
elk van de drie stokken heeft een des gewenste lengte en elk heeft een kraal erom heen zittend op verschillende hoogten. ook de kraal kan in het gewenste gewicht verstelbaar worden gesteld. (ik weet dat het verhaal onduidelijk wordt door zoveel verschillende verstelbare waarden, maar ik wil daarmee duidelijk maken dat de later genoemde formules nodig zijn). de uiteinden van de stokken zijn met elkaar verbonden. (de coordinaten van het uiteinde van het eerste stokje is het begin van het tweede stokje enz.).
de stokjes kunnen dan als het ware omvallen, maar vallen in tegengestelde richting. maar zij kunnen niet verder vallen dan een ingestelde hoek (bijvoorbeeld eerste valt naar links, dan valt tweede naar rechts). maar het gemiddelde gewicht van de drie kralen zal altijd op een denkbeeldige vertikale lijn vallen. en waarbij je de y coordinaat bepaald met een schuifbalkje. door de formule Yt=(m1*y1+m2*y2+m3+y3)/m1+m2+m3 om te zetten kun je deze y coordinaat berekenen. (Yt=het coordinaat van het totale zwaartepunt) (m1+m2+m3=de totale massa van de kralen samen) (y1,y2,y3=de coordinaten van de kralen)
naar bijvoorbeeld: y1=Yt*((m1+m2+m3)-y2*m2-y3*m3)/m1 maar dan voor elke y.
de formule om de x coordinaten te berkenen is eigenlijk een uitgebreide versie van sos, cas toa.

MAAR! het werkt dus niet. ik heb het eerste stokje al een vaste positie gegeven, zodat het al wat minder moeilijk wordt maar hij doet het nog steeds niet. de coordinaten van de andere twee stokjes zijn wel te zien als de totale massa bijna de grond raakt (wat al niet klopt) en daarbij verspringen die coordinaten ook nog zo, dat ze geen vaste lengtes houden en uiteindelijk zelfs naar oneindig, of 0.

ik hoop dat het een beetje duidelijk is, maar zo niet, zet ik het bestandje er zelf op. maar dat is zelf ook een beetje chaotisch...:eek:

Beste DEexceller , welkom op het forum , ik denk dat je beter al je bestandje post , nu moeten de helpers vanaf nul ( 0 ) beginnen met iets wat misschien niet in de lijn van jouw verwachting ligt . Bv kraal op desgewenste hoogte is dit op 20% hoger op 45% v/d lentge van de stok enz.
Post wat je al hebt .:thumb:

DEexceller,

Het rode gedeelte van de formule zit de fout.
Je kunt met "Formule evalueren" door op de knop Evalueren te klikken de formule door lopen.
Het eerste deel gaat goed en als hij het tweede deel door loop geeft hij op het eind #Getal.
Het is een negatief getal t.w. -7396,669
Heb je wat aan deze informatie?
Code:
=G7-(COS(RADIALEN(C20))*(0,66*C10))+[COLOR="Red"](WORTEL((0,66*C12)^2-(H20-(H19/0,66))^2))[/COLOR]
Als het getal van G20 boven de 89,361 komt krijg je een negatief getal in het deel van de formule en gaat het fout.
Als je van het - teken een + teken maakt werkt het wel maar klopt het dan nog?

Laatst bewerkt:
Bedankt Hoornvan, maar helaas lijkt het nog steeds niet te werken. ik denk erover dat het misschien komt doordat er niet precies staat welke hoek de lijnen/stokjes mogen maken. het probleem alleen, is dat de waarden uit een berekening komen waarbij niet uit wordt gegaan van een hoek, maar de ligging van andere punten.
misschien weten jullie hoe ik toch een maximale hoek kan instellen.

(in het programma, hebben de cellen C21,22 en G7 t/m H14 nog geen betekenis. ook de eerste 7 punten in de grafiek zijn niet van belang)

DEexceller,

Ik moet je zeggen, dat ik er niet snap hoe het werkt.
Staat het rode ^2 op de goede plaats?
Ik heb hem 1 ) naar voren gezet en nu komt er geen #Getal te staan.

Code:
=g7-(cos(radialen(c20))*(0,66*c10))+(wortel((0,66*c12)^2-(h20-(h19/0,66))[COLOR="red"]^2[/COLOR]))
[B]Met deze loopt hij wel zonder #Getal.[/B]
=g7-(cos(radialen(c20))*(0,66*c10))+(wortel((0,66*c12)^2-(h20-(h19/0,66)[COLOR="Red"]^2[/COLOR])))

Laatst bewerkt:
Bedankt Hoornvan, de formule zoals hij nu is klopt, maar ik ben al lang blij dat je me helpt. het is best lastig om uit te leggen, maar ik zal het zo gedetailleerd mogelijk doen.
het programma zoals ik het wil laten worden, moet er als het ware zo uit komen te zien:
excel1.jpg
het totale zwaartepunt beweegt daar over een denkbeeldige lijn (in de tekening als streepjeslijn). het excel programma berekend dan waar de deelmassa's liggen. normaal bereken je de coordinaten van de totale massa, maar als je de formule van Yt=(m1*y1+m2*y2+m3+y3)/m1+m2+m3 omzet naar y1=Yt*((m1+m2+m3)-y2*m2-y3*m3)/m1. bereken je nu de y-coordinaat van het eerste deelzwaarepunt.
zoals hier te zien is:excel2.jpg
om het iets makkelijker te maken zet ik de coordinaten van de eerste deelmassa al vast. excel hoeft nu dus alleen nog maar het tweede en derde punt te berekenen. (als ik dit niet doe zijn er waarschijnlijk ook meerdere opties hoe de punten kunnen staan, en geeft excel zowiezo al een fout). deze berekeningen van de 2de en 3de deelmassa's staan in cel H20 en H21.
(de berekening van de coordinaten van het vaste punt, staan in cel G19 en H19, dit is een gewone cosinus en sinus berekening met een ingevulde hoekwaarde)

maar nu weten we als het ware alleen nog maar het eerste vaste punt en wat de y-coordinaten van het tweede en derde punt zijn. excel3.jpg
normaal bereken je dan met dezelfde formule de x-coordinaten (in de formule wordt y dan x). maar omdat de stokjes/lijnen bij mij niet zomaar een lengte, maar een vaste lengte hebben. is er een andere berekening.
blijkbaar is nu nog zo dat de coordinaten van de deelmassa's ook nog het uiteinde van de stokjes betekenen. (dit zal ik later moeten veranderen) maar voor nu maakt dat nog niet zo heel veel uit. als het programma het namelijk zo doet, zal hij het ook doen als ik dat goed zet.
Om nu de x-coordinaat van het tweede punt te berekenen. gebruik ik A^2=B^2+C^2
excel4.jpg
ik weet namelijk de lengte van de massa over het stokje. dit is in de tekening s
en in excel is dit (0,66*C12). En ik weet zijn hoogte, dit is in de tekening m - k. in excel is dit (H20-(H19/0,66)) maar moet zijn (H20-H19) (blijkbaar had ik er hier wel het uiteinde van de stok berekend, terwijl dit hier juist niet moet!:eek: maar ook dit zal niet het grote verschil maken, ik heb het namelijk nu ook uitgetest als ik het heb veranderd)
maar goed, als je de wortel van s^2 en (m-k)^2 neemt zal de horizontale afstand eruit komen hoever hij van de eerste deelmassa verwijderd is. in excel is dit: (WORTEL((0,66*C12)^2-(H20-H19)^2))
maar dat is alleen de afstand.excel5.jpg de x-coordinaat van de tweede deelmassa is = x-coordinaat van de eerste massa + afstand tot eerste deelmassa. in het plaatje is dit f+g.
en in excel is dit G7-(COS(RADIALEN(C20))*(0,66*C10))+(WORTEL((0,66*C12)^2-(H20-H19)^2))
...............................................f..................................+....................g.........

En om het derde punt te bereken gebruik je dezelfde methode maar dan ga je uit van het tweede punt.

zo zit het in elkaar. hopelijk maakt dat wat dingen duidelijk.

DEexceller,

Ik zal het nog eens goed door lezen, tis een lang verhaal.
Het val me wel op dat de formule nu anders is dan in het bestandje?
De bovenste staat in je bestandje en de onderste in je verhaal.

Code:
=G7-(COS(RADIALEN(C20))*(0,66*C10))+(WORTEL((0,66*C12)^2-(H20-(H19/0,66)^2)))
=G7-(COS(RADIALEN(C20))*(0,66*C10))+(WORTEL((0,66*C12)^2-(H20-H19)^2))

DEexceller,

Enkele maanden geleden ben ik bezig geweest met iets gelijkaardigs, wel in een andere context: krukas/drijfstangposities per 5 graden. Of je er iets nuttigs kan uithalen laat ik aan jou over.

Bijlagen

WHER, hardstikke bedankt. ik zie inderdaad wat je bedoelt. ik zal het even goed gaan uitpluizen. maar het ziet er veel belovend voor mijn programma uit.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan