Moeilijke keus

Status
Niet open voor verdere reacties.

BMWM5

Gebruiker
Lid geworden
23 nov 2008
Als verrassing willen we voor onze kinderen (13 en 15 jaar) een PC kopen waarop ze kunnen gamen, huiswerk maken en kunnen internetten.

Wij hebben weinig kennis van computers en willen daarom heel graag advies van mensen die er zeker meer van weten als wij.

We hebben ons oog laten vallen op 2 systemen:

1.
Paradigit Extreme X927
Microsoft Windows Vista Home Premium
Intel Core2Quad Q6700 4x2,66 GHz 8M Box
MSI P31 NEO-F V2 DDR2-800 PCI-E ATX
2048 MB DDR2/800 Dimm Bulk
Samsung 1000GB SATA II U300 7200RPM 32M
Geen partitie indeling
NEC AD7201S DVD±DL inc.lightscribe (OEM)
EVGA GeForce GTX260 896MB DDR3 PCI-E
Creative Sound Blaster Audigy SE
SMC Wireless 54/108Mbps PCI kaart
16:1 Kaartlezer intern USB2.0 Zwart
CoolerMaster CM690 Big Tower Kast Zwart
Coolermaster 700W PRO700 Voeding ATX2.91
Nero 8 OEM Essentials Suite 1
Panda Antivirus 2008 NL 1 gebruiker
Microsoft Wireless Optical Desktop 2000
Logitech G5 Laser Mouse refresh
Gar: 3 Jr Carry-in (1e PickUp&Ret) op PC

Kosten 1199,00

2.
MEDION® AKOYA® P36904
Processor

Intel® Core 2 Quad Q9450

* Snelheid: 2,66 GHz
* Front Side Bus (FSB): 1333 MHz
* L2 Cache: 12 MB

Grafische kaart

NVIDIA® GeForce® 9600GT

* Geheugentype: GDDR3
* Geheugengrootte: 512 MB
* Geheugen frequency: 900 MHz
* Koeling: actief gekoeld via 4-aderige fan
* Aansluitingen: 2x DVI-I, S-Video out

Geheugen

4 GB intern geheugen

* Geheugenmodules: 2x 2 GB
* 2 geheugenbanken aanwezig, 2 geheugenbanken bezet
* Geheugentype: DDR2 PC 5300
* Geheugensnelheid: 667 MHz
* Maximaal te plaatsen: 4 GB intern geheugen
o Geheugenmodules: 2x 2 GB
o Geheugentype: DDR2 PC 6400
o Geheugensnelheid: 800 MHz

Opslagcapaciteit

1000 GB harde schijf

* Snelheid: 7200 RPM
* Interface: S-ATA 2
* Buffergrootte: 16 MB Cache

Optische stations

Dual Layer DVD-ReWriter

* Leesbare media: DVD±R DL, DVD±RW, DVD±R, DVD-RAM, CD-R, CD-RW, Blu-Ray Disc, HD-DVD
* Beschrijfbare media: DVD±R DL, DVD±RW, DVD±R, DVD-RAM, CD-R, CD-RW
* Buffergeheugen: 4 MB
* Extra mogelijkheden: SuperMulti

Audio

Realtek High Definition Audio (8-kanaals)
Connectiviteit

De volgende netwerkmogelijkheden zijn aanwezig:

* Draadloos netwerkkaart
o Ondersteunde standaarden: 802.11b / g / n
o Overdrachtsnelheden: 11-300 Mbit / sec.
o Beveiligingsprotocol: WEP / WPA
o WEP encryptie: 64 / 128 bits
* Netwerkkaart
o 10 / 100 / 1000 Mbit/s Fast Ethernet LAN poort

Ontwerp

* Kleur chassis: zwart
* Voeding: 400 Watt, 230-240V~5A, 50-60Hz
* Uitbreidingssleuven: 2x PCI (2 vrij), 1x PCIe 1x (vrij), 1x PCIe 16x (bezet)
* Afmetingen: 365 x 180 x 400 mm (H x B x D)
* Gewicht: ca. 11 kg
* Toetsenbord: QWERTY, 3 multimediatoetsen, bedraad (PS/2)
* Muis: Bal, 2 knoppen, scrollwiel, bedraad (PS/2)
* Cardreader: SD (SD-HC) / MMC / CF / MS / MS PRO / XD / SM / IBM MicroDrive

Aansluitingen

* Algemeen
o 6x USB 2.0, aansluiting voor USB-apparatuur (bijv. printer of scanner)
o 1x IEEE 1394 FireWire (6-pins), aansluiting voor beeldapparatuur (bijv. camcorder)
o 2x PS/2, aansluitingen voor toetsenbord en muis
o 1x LAN (RJ45), netwerkaansluiting
o 8-in-1 cardreader
* Audio
o 1x Front out, geluidsaansluiting
o 1x Center / Subwoofer out, geluidsaansluiting
o 1x Back / Surround out, geluidsaansluiting
o 1x Side / Surround out, geluidsaansluiting
o 1x Line in, aansluiting voor geluidopname
o 1x Microfoon in, microfoonaansluiting
* Video
o 2x DVI-I out, beeldaansluiting
o 1x S-Video-out, aansluiting voor beeldapparatuur (bijv. camcorder)

Software (OEM Versies)

* Recovery DVD
o Microsoft® Windows® Vista® Home Premium
* Application & Support DVD
o Nero® Burning ROM 8
o Adobe Acrobat Reader 8.0
o Bullguard Internet Security Pack
* Voorgeïnstalleerd
o Microsoft® Windows® Vista® Home Premium
o Nero® Burning Rom 8
o Bullguard Internet Security Pack (90 dagen trial versie)

Meegeleverde accessoires

* Toetsenbord, bedraad
* Muis, bedraad
* Voedingskabel
* Software CD-ROM's
* Gebruikershandleiding
* Verloopstuk (DVI-I naar D-SUB)

Afmetingen en gewicht

Afmetingen 365 x 180 x 400 mm (H x B x D)

Gewicht ca. 11 kg
Garantie

24 maanden garantie

Kosten 999,00

Wie kan ons verder adviseren hierin. Voldoen bovengenoemde systemen? Beter een Paradigit eigen merk nemen ivm eventuele uitbreidingen? Hoe is de service? Waar moeten we op letten? Hoe zijn de "eigen" pc's van Medion? Eventuele ander suggesties zijn meer dan welkom.

Dit is onze eerste post, dus als er dingen niet duidelijk zijn, gaarne opbouwende kritiek.

Dank alvast voor alle hulp!

Allebei prima systemen, maar de Paradigit is toch wel een flink stukje beter.
Daarnaast biedt Paradigit echt super-service!

Ik onderschrijf 100% hetgeen Mrmusic schrijft, maar ik wil toch een nuance plaatsen bij die Paradigit machine. Ik moet even wat opzoeken / uitzoeken en kom er zo op terug.

Ik vind dat je bij medion altijd een beetje geluk moet hebben: of je hebt een pc waar je jaren plezier aan hebt, of je hebt er 1 waar je veel ergernis bij krijgt....

Ik zou ook voor de paradigit gaan, al is deze wel 200 euro duurder.

Maar om die prijs te normaliseren:
Neem gewoon de standaard versie:
http://www.paradigit.nl/configurator.php?system=2163
Eventueel kan je kiezen voor de betere muis die gekozen was (+39,96) en voor 3 jaar carry-in garantie voor +49 euro (al heb je op de hardware sowieso wel zo'n 3 jaar garantie schat ik zo in: consumentenrecht).

Doe je dit, dan kom je opeens nog maar op 1087 euro. En dan is de keuze tussen deze en de medion helemaal snel gemaakt!!!!!

Ok, zijn we weer.
Het toeval wil dat ik 10 dagen terug op verzoek van een familielid een Paradigit machine bij elkaar heb geklikt. Qua gebruikseisen identitiek aan wat jij schrijft.
Die machine kostte echter een stuk minder (zelf klikken / samenstellen bij de opties flex pc) Als het goed is wordt deze machine midden komende week afgeleverd.

Twee zaken spelen m.i. een rol bij je vraag:
- verwacht je dat de kids de nieuwste van de nieuwste games erop gaan spelen?
- kijk je op een paar honderd euro?

Als namelijk niet de allernieuwste (zware) games erop gespeeld gaan worden, heb je voor het doel / doelen dat / die je beschrijft een redelijke "overkill" Paradigit machine gekozen. Voor ongeveer 750 tot 900 euro heb je bij Paradigit een topper voor gaming, internetten en Office-applicaties.

Ik weet zeker dat Mrmusic, Maesmannetje en ik in staat zijn om bij Paradigit een uitstekende machine bij elkaar te klikken die onder de 1000 euro blijft en tóch aan al je gebruikerseisen voldoet.

Enne, nogmaals : als je iets minder verstand hebt van pc's én je woont in de buurt van een filiaal van Paradigit, DOEN !!!

Laatst bewerkt:
Maar om die prijs te normaliseren:
Neem gewoon de standaard versie:
http://www.paradigit.nl/configurator.php?system=2163
Eventueel kan je kiezen voor de betere muis die gekozen was (+39,96) en voor 3 jaar carry-in garantie voor +49 euro (al heb je op de hardware sowieso wel zo'n 3 jaar garantie schat ik zo in: consumentenrecht).

Doe je dit, dan kom je opeens nog maar op 1087 euro. En dan is de keuze tussen deze en de medion helemaal snel gemaakt!!!!!

Als aanvulling heb ik gekozen voor de Creative Sound Blaster Audigy SE (ipv sound on board), Coolermaster 700W PRO700 Voeding ATX2.91 (ipv Coolermaster RealPower Pro 520W Mod. PSU ).

Zijn deze overbodig?

Als aanvulling heb ik gekozen voor de Creative Sound Blaster Audigy SE (ipv sound on board), Coolermaster 700W PRO700 Voeding ATX2.91 (ipv Coolermaster RealPower Pro 520W Mod. PSU ).

Zijn deze overbodig?

Ja.

Ok, zijn we weer.
Het toeval wil dat ik 10 dagen terug op verzoek van een familielid een Paradigit machine bij elkaar heb geklikt. Qua gebruikseisen identitiek aan wat jij schrijft.
Die machine kostte echter een stuk minder (zelf klikken / samenstellen bij de opties flex pc) Als het goed is wordt deze machine midden komende week afgeleverd.

Twee zaken spelen m.i. een rol bij je vraag:
- verwacht je dat de kids de nieuwste van de nieuwste games erop gaan spelen?
- kijk je op een paar honderd euro?

Als namelijk niet de allernieuwste (zware) games erop gespeeld gaan worden, heb je voor het doel / doelen dat / die je beschrijft een redelijke "overkill" Paradigit machine gekozen. Voor ongeveer 750 tot 900 euro heb je bij Paradigit een topper voor gaming, internetten en Office-applicaties.

Ik weet zeker dat Mrmusic, Maesmannetje en ik in staat zijn om bij Paradigit een uitstekende machine bij elkaar te klikken die onder de 1000 euro blijft en tóch aan al je gebruikerseisen voldoet.

Enne, nogmaals : als je iets minder verstand hebt van pc's én je woont in de buurt van een filiaal van Paradigit, DOEN !!!

Ik verwacht niet (al weet je dat nooit zeker) dat ze de allernieuwste games gaan spelen. En nee, een paar honderd euro is niet onoverkomelijk.

Wat bedoel je met overkill?

Als ik je verhaal goed lees, kan ik beter kijken naar een flex pc. Kun jij (met de configurator van Paradigit) een systeem voor ons in elkaar zetten?

We willen wel een pc die een paar jaren mee kan (qua configuratie).

Thanx alvast voor je heldere en duidelijke uitleg!!

Laatst bewerkt:
Met overkill bedoel ik o.a. de processor, videokaart en geluidskaart. De kids kunnen m.i. (zoals jij de gebruikseisen omschrijft) prima toe met een E8400 processor en een soundchip onboard en een iets "lichtere" videokaart. Ik heb er al één bij elkaar geklikt, ik zit alleen even met het probleem hoe ik die visueel moet maken voor je.

ik zit alleen even met het probleem hoe ik die visueel moet maken voor je.

Je kunt er een offerte (in pdf) van maken op de site. Klik op bestel, mijn keuze bekijken.

Laatst bewerkt:
Had 't al anders gedaan, zie bijlage 1 t/m 4.

Opmerkingen : muis / keyboard heb ik "zomaar" even gedaan, daar kun je nog alle kanten mee uit. Voeding heb ik iets zwaarder gekozen op bais van een mogelijke uitbreiding in de nabije toekomst. Interessant aan dit bordje is ook de eenvoud. Voor kids zonder overclock pretenties is dit een basic plankje van een prima fabrikant.

Volgens mij heb je met deze machine een prima keuze, maar zij die meelezen, schiet er svp eens op.

Bijlagen

• Presentatie1.jpg
    Presentatie1.jpg
    77,4 KB · Weergaven: 54
  • Presentatie2.jpg
    Presentatie2.jpg
    67,9 KB · Weergaven: 51
  • Presentatie3.jpg
    Presentatie3.jpg
    68,1 KB · Weergaven: 54
  • Presentatie4.jpg
    Presentatie4.jpg
    49,5 KB · Weergaven: 55
Laatst bewerkt:
Ziet er in mijn ogen prima uit.

Het enige wat ik me nog afvraag of het, gezien het budget van TS, niet beter/verstandiger is een E8500 ipv E8400 te nemen.

Ja, die wilde ik ook aanklikken, maar die was in dit flexpc'tje niet optioneel aanklikbaar. In de winkel bij het plaatsen van de bestelling is dit wel mogelijk.
Partitie indeling zou ik overigens wel doen ipv op "niet" laten staan. 50-50 is een aardige : Windows op 1, de games etc. op de andere.
33-33-33 is ook wel handig: Windows op 1, Myn Documenten op 2 en games op 3.

@BMWM5 : kijk vooral ook even kritisch naar het draadloosnetwerkgebeuren, dáár kan nog wel in veranderd worden, ik kan namelijk de soort breedband verbinding bij jou niet inschatten. De muis en keyboard heb ik ook maar even willekeurig aangeklikt. Kijk bij de I van informatie even naar wat je precies van die dingen verwacht en verander ze desgewenst.

Laatst bewerkt:
Ik ben het op zich niet zwaar oneens met Pasja. (eigenlijk ben ik t wel met hem eens)

Finetuning:

Ik zou alleen voor de 9800GT ipv de 9600GT kiezen. Dat is echt wel 25 euro waard (het prijsverschil tussen die 2 kaarten).
E8400 of E8500 vind ik dan wat minder belangrijk.

Verder zou ik voorr 2x2 gig geheugen kiezen. Niet dat je 4 gig nodig hebt, maar 2 gig vind ik net te weinig.

Verder zou ik vragen om de 64-bit versie van Vista. Die is net zo duur als de 32 bits-versie (kan een paar euro schelen hoor...), maar het probleem is dat Vista 32 bit maximaal 4 gig aan geheugen kan aansturen. Dat is dus het totaal van het interne geheugen + het videokaart-geheugen.
Zeker met oog op de toekomst is het fijn om uitbreidingsmogelijkheid te hebben.

Laatst bewerkt:
@BMWM5 : kijk vooral ook even kritisch naar het draadloosnetwerkgebeuren, dáár kan nog wel in veranderd worden, ik kan namelijk de soort breedband verbinding bij jou niet inschatten.

We maken gebruik van een draadloos netwerk.

Wat zijn de (on)mogelijkheden daarvoor bij Paradigit?

Is het zo dat de nieuwe gewoon gebruik gaat maken van dit (bestaande) draadloze netwerk?

Marsmannetje, heb je de gebruikseisen nog voor ogen? Ik denk eerlijk dat een "zwaardere" videokaart mogelijk wat overkill is.

We maken gebruik van een draadloos netwerk.

Wat zijn de (on)mogelijkheden daarvoor bij Paradigit?

Is het zo dat de nieuwe gewoon gebruik gaat maken van dit (bestaande) draadloze netwerk?
Ja, geen probleem, laat je in de winkel even adviseren welk kaartje of dongeltje aanbevolen wordt. Mijn kennis van draadloze hardware is niet toereikend om je een gedegen advies te geven over de door Paradigit geboden opties.
Het gaat iig prima werken op je bestaande netwerk, alleen wélke van de geboden optionele hardware je het best kunt nemen, daar doe ik even een stapje terug.

Marsmannetje, heb je de gebruikseisen nog voor ogen? Ik denk eerlijk dat een "zwaardere" videokaart mogelijk wat overkill is.

Met met het oog op de toekomst en de mogelijkheid dat de kids plotseling ook andere games de moeite waard gaan vinden, is die 25,- euro prijsverschil dvoor 9800GT zeker wel waard in mijn idee

Jalleen wélke van de geboden optionele hardware je het best kunt nemen, daar doe ik even een stapje terug.

Dat is tenminste een heel eerlijk antwoord. Dat zie je wel eens anders....

Das geen zware videokaart, pasja.
Een GTX260, HD4870, HD4870X2 zijn zware kaarten.
De 9800GT en HD4850 (512MB-versie) vind ik gewoon mainstream-gamekaarten.

De 9600GT is voor mensen die af en toe een spelletje willen spelen. Ik kan niet uit de post opmaken of het meisjes of jongens betreft (ik denk nog altijd, wellicht heel ouderwets, dat jongens toch wat zwaardere spellen spellen dan meisjes: Zware racespellen/schietspellen versus Sims), maar je kan maar beter het zekere voor het onzekere nemen.
Zeker als het een verrassing is.
Een 9800GT is gewoon goed. En gewoon die 25 euro waard.

Ik denk niet dat deze mensen volgend jaar weer een nieuwe videokaart willen kopen en met een 9800GT kan je echt wel een tijdje langer doen dan met een 9600GT.

edit: ik weet trouwens ook te weinig over draadloze netwerken om er goed advies over te geven.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan