• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Moeilijke verticaal zoeken.. kom er niet uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

LennartRoest

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2016
Beste lezers,

Is het mogelijk om met verticaal zoeken/index/andere formule het probleem in de bijlage op te lossen? Mijn zoekwaarde bevat naast de juiste code ook een hoop troep. Hoe kan ik de formule zodanig maken dat hij de juiste naam retourneert in kolom B?

Ik hoop dat de vraag helder is, alvast bedankt,

Lennart

Bijlagen

is de verzameling in kolom A altijd zo opgebouwd? Dus troep spatie code spatie troep ? Is de code altijd precies 3 cijfers lang?

Bij zelfde opbouw en code van 3 cijfers:

PHP:
=VERT.ZOEKEN(DEEL(A2;VIND.SPEC(" ";A2)+1;3)*1;E1:F3;2;0)

Laatst bewerkt:
Nee helaas niet. Kolom A is een variabele kolom waar de troep ook variabel is, soms korter, soms langer. Er zitten geen dubbelingen in wat betreft cijfercodes. Dus de codes in kolom E zijn uniek terug te vinden in kolom A. Maar steeds op andere plekken.

Daarom kom ik er o.a. niet uit.

Alvast bedankt!

Zoiets voor B2?
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(F:F;MIN(ALS(ISGETAL(VIND.SPEC($E$2:$E$3;A2));RIJ($2:$3);EXP(99))));"?")
let op: dit is een matrixfunctie, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter als je geen Excel 365 gebruikt.

AlexCEL je bent de baas. Dank je wel, dit is precies wat ik nodig had. Dit zijn de type formules waar ik nog moeite mee heb. Ik ga hem bestuderen om te begrijpen.

Dank je wel !

@ AlexCEL,

De gekende - mooie - oplossing, maar helaas tegelijk riskant.
Als in A3 geen 'fdghfghfgh 500 45456456' maar bv. 'fdghfghfgh 500 45700456' staat loopt het verkeerd af (omwille van de '700' op de vorige rij).

Dan maar terug over naar de vraag (?) :
Dus troep spatie code spatie troep ?

Excuus ik heb er nog een keer naar gekeken en de exacte volgorde van codering lijkt erg variabel.. ik probeer het toch met Alex zijn oplossing. Bedankt voor het meedenken!

Laatst bewerkt:
Met onderstaande ondervang je ook vrijwel altijd het geval dat een code ook in de "troep" staat, maar een absolute garantie bestaat niet in deze.
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(F:F;MIN(ALS(ISGETAL(VIND.SPEC([COLOR="#FF0000"][B]" "&[/B][/COLOR]$E$2:$E$3[COLOR="#FF0000"][B]&" "[/B][/COLOR];A2));RIJ($2:$3);EXP(99))));"?")

Waarom geen UDF ?

E2:
PHP:
=F_snb(A2)

Code:
Function F_snb(c00)
   F_snb=split(c00)(1)
End Function

of anders in Excel:
PHP:
=TRIM(MID(SUBSTITUTE(A2;" ";REPT(" ";99));LEN(A2);99))

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan