Moeilijke vraag: structuur deelnemingen doorrekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

vriese

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2006
Berichten
8
Hallo,

Ik heb een Excel-document met daarin de deelnemingen van een bedrijf.
Ik moet voor de jaarrekening het indirecte belang weten van de moedermaatschappij.

Zie bijlage. Stel ik wil weten wat het indirecte belang is van E (de moeder) in deelneming A (kleinkleindochter). Het antwoord is 63% * 10% * 100% * 51% = 3%.

Ik heb een hele lijst met data die door elkaar heen staat. Nu wil ik met een lijst van unieke deelnemingen (A, B, C, D) laten zoeken hoeveel % belang E heeft in die betreffende deelnemingen.

Dit wil ik doen met VBA. Kan iemand mij op weg helpen? Wellicht is Access beter/makkelijker om dit op te lossen. Ook in dat geval graag hulp van iemand die mij een beetje op weg kan helpen.

Alvast bedankt.

Groeten,
Emile
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik heb een Excel-document met daarin de deelnemingen van een bedrijf.
Ik moet voor de jaarrekening het indirecte belang weten van de moedermaatschappij.

Zie bijlage. Stel ik wil weten wat het indirecte belang is van E (de moeder) in deelneming A (kleinkleindochter). Het antwoord is 63% * 10% * 100% * 51% = 3%.

Ik heb een hele lijst met data die door elkaar heen staat. Nu wil ik met een lijst van unieke deelnemingen (A, B, C, D) laten zoeken hoeveel % belang E heeft in die betreffende deelnemingen.

Dit wil ik doen met VBA. Kan iemand mij op weg helpen? Wellicht is Access beter/makkelijker om dit op te lossen. Ook in dat geval graag hulp van iemand die mij een beetje op weg kan helpen.

Alvast bedankt.

Groeten,
Emile
 

Bijlagen

  • structuur.doc
    26 KB · Weergaven: 21
Dag Vriesse,

Ik neem aan dat er een kolom is waar A, B, C en D in staan.
Dimensioneer een array E(4) en bekijk elke rij. Als het A betreft dan wordt het deelnemingspercentage opgeteld in E(1). Als B dan opgeteld bij E(2) enzovoort.
Aan het eind weet je dan het totaal aan deelneming van E in A, B, C en D.
 
Hallo Alex,

Bedankt voor je reactie. Ik heb geprobeerd het met een array op te lossen. Dit lukt per regel, maar dan moet ik alsnog handmatig het % van E in A, B, C, en/of D uitrekenen.

A, B, C, D staan inderdaad in de eerste kolom (als deelneming), in kolom 2 staan de eigenaren (B, C, D, en E), en in de 3e kolom staat het % directe deelneming.

Wat is precies de array formule? Ik wil per niveau (dus niet alleen voor E, maar ook voor bijvoorbeeld C) kunnen laten berekenen wat het deelnemingspercentage is van de deelnemingen (zowel direct als indirect) eronder.

De lijst is complex en lang, daarom is handmatig geen optie. Welke formule helpt mij uit de brand? Met de volgende formulie kom ik er bijvoorbeeld niet "=SOM(($A$2:$A$6="A")*($B$2:$B$6="B"))*$C$2:$C$6"

Alvast bedankt.

Groeten,
Emile
 
Dag Vriese,

Ik neem aan dat de bedoeling is dat E een kapitaal heeft en gedeelten daarvan investeerd in A, B, C, en D

Dan ga je uit van het totaal dat E investeerd zeg maar E_totaal en telkens als aan A, B, C of D een bedrag wordt overgemaakt is de deelneming in procenten op dat moment (bedrag gedeeld door E_totaal maal 100 procent) Als je dus de lijst afzoekt naar de diverse bedragen kun je die telkens optellen en dan op het laatst de bovenstaande berekening maken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan