• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Moeilijkheden met de match functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

MRJoJo

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 dec 2022
mede excel liefhebbers,

ik heb een probleem met de match functie

Toelichting
1a. Ik heb een lijst met producten en hoeveelheden per product vanuit een productieproces
1b. De lijst is niet stabiel en iedere keer anders als gevolg van het productieproces
1c. Producten komen meerdere keren voor op de lijst
1d. Eerste stap is dat ik een lijst met unieke producten maak en een sommatie van de hoeveelheden uit het proces
2. Ik wil een lijst maken van groot naar klein (van de hoeveelheden) van de producten vanuit het productie proces.
3. ik sorteer de waarden van groot naar klein met de Large functie (vanwege de niet stabiele lijst lukt dit niet met een filter in mijn model)
4. met de index en match functie koppel ik de productnaam aan het getal

Dit gaat goed zolang de hoeveelheden uniek zijn in het productieproces

Probleem doet zich voor als ik twee keer een zelfde hoeveelheid heb van een ander product. Dan wordt het tweede product niet correct weergegeven.

Hebben jullie een oplossing?

zie bijgaand excel voorbeeld

PS
ik wil geen VBA gebruiken

Bijlagen

Dat zou een hele makkelijke oplossing zijn. Zo makkelijk dat je er aan voorbij gaat in je eigen analyse
Ik probeer hem even en werk hem uit.

Maar ik hou mij aanbevolen voor oplossingsrichtingen in mijn uitwerking

soms is de oplossing makkelijker dan je denkrichting

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan