mede excel liefhebbers,
ik heb een probleem met de match functie
Toelichting
1a. Ik heb een lijst met producten en hoeveelheden per product vanuit een productieproces
1b. De lijst is niet stabiel en iedere keer anders als gevolg van het productieproces
1c. Producten komen meerdere keren voor op de lijst
1d. Eerste stap is dat ik een lijst met unieke producten maak en een sommatie van de hoeveelheden uit het proces
2. Ik wil een lijst maken van groot naar klein (van de hoeveelheden) van de producten vanuit het productie proces.
3. ik sorteer de waarden van groot naar klein met de Large functie (vanwege de niet stabiele lijst lukt dit niet met een filter in mijn model)
4. met de index en match functie koppel ik de productnaam aan het getal
Dit gaat goed zolang de hoeveelheden uniek zijn in het productieproces
Probleem doet zich voor als ik twee keer een zelfde hoeveelheid heb van een ander product. Dan wordt het tweede product niet correct weergegeven.
Hebben jullie een oplossing?
zie bijgaand excel voorbeeld
PS
ik wil geen VBA gebruiken
ik heb een probleem met de match functie
Toelichting
1a. Ik heb een lijst met producten en hoeveelheden per product vanuit een productieproces
1b. De lijst is niet stabiel en iedere keer anders als gevolg van het productieproces
1c. Producten komen meerdere keren voor op de lijst
1d. Eerste stap is dat ik een lijst met unieke producten maak en een sommatie van de hoeveelheden uit het proces
2. Ik wil een lijst maken van groot naar klein (van de hoeveelheden) van de producten vanuit het productie proces.
3. ik sorteer de waarden van groot naar klein met de Large functie (vanwege de niet stabiele lijst lukt dit niet met een filter in mijn model)
4. met de index en match functie koppel ik de productnaam aan het getal
Dit gaat goed zolang de hoeveelheden uniek zijn in het productieproces
Probleem doet zich voor als ik twee keer een zelfde hoeveelheid heb van een ander product. Dan wordt het tweede product niet correct weergegeven.
Hebben jullie een oplossing?
zie bijgaand excel voorbeeld
PS
ik wil geen VBA gebruiken