moeizaam opstarten Dell xps L502x

Status
Niet open voor verdere reacties.

Berend de Beer

Gebruiker
Lid geworden
4 mei 2007
Beste helpmij'ers,

ik heb een Dell xps L502x van 2011 die ik heel intensief gebruikt heb. Echter de laatste maanden start hij niet goed meer op: als ik op de startknop druk, gaat de fan onmiddellijk aan, maar het beeld blijft zwart, verder gebeurt er niets. Dan zet ik de laptop uit en na vele malen verschijnt het logo en start ie op.
Ik heb de indruk dat het aantal keren dat de laptop niet opstart na het indrukken van de startknop toeneemt. Soms pas na 20 keer verschijnt het logo!

Ik werk op netstroom en heb al geprobeerd om eerst de accu eruit te halen en 2 minuten te wachten (advies stond ergens op Dell site). Maar dat helpt niet.

Ik vermoed dat het een hardware issue is, want de bootcyclus gaat niet goed. Ik kan geen methode vinden om het bootproces te monitoren, dus ik weet niet waar de laptop op struikelt.
zou het kunnen zijn dat de capacitors aan hun levenseinde zijn gekomen?

Enig idee wat er aan de hand is?

groet Berend

Wellicht de HDD, na 5 jaar intensief gebruik, zoals je zelf aangeeft, zou me dat niks verbazen...
Download en installeer Crystal Discinfo eens en maar een screenshot van het resultaat en plaats die..?

Geen beeld en na een aantal keren wel, zou wel eens een condensator probleem kunnen zijn. Laat iemand eens naar het moederbord kijken. Als dat het is kan iemand met de juiste soldeerkennis het probleem verhelpen.

Hallo

"van 2011 die ik heel intensief gebruikt heb"

Stel uzelf de vraag ... hoe veel maal je deze laptop in deze tijdspanne zuiver/stofvrij hebt gemaakt ...

Je kunt ook eens de t° c.p.u./g.p.u. controleren met speccy o.i.d.

Dit zouden wel eens de symptomen kunnen zijn van een (door oververhitting) reeds gedeeltelijk van het motherboard losgekomen chipset.

Peter

temperature.png

Hierboven de waarden van de temperatuur volgens AIDA64.

Twee maanden geleden heb ik de fan (plus beeldscherm) vervangen. Alles schoongemaakt, maar daarvoor werd de laptop wel te heet.
Dus dat zou wel tot schade van het moederbord kunnen hebben geleid.

Is er een diagnostisch programma die dat kan vaststellen?
De diagnose via de Dell website gaf geen foutmeldingen.

Dank verder aan degenen met goede adviezen!

Hallo

"Alles schoongemaakt , maar daarvoor werd de laptop wel te heet."

Persoonlijk vindt ik de c.p.u. , alsook de h.d.d. t° nog steeds aan de hoge kant ... zeker voor een recent zuiver gemaakt toestel.

Ben je zeker dat alles wel degelijk zuiver is , en er voldoende airflow is ???

Peter

test.png

hier is een screenshot van het programma CrystalDiskMark. Geen idee hoe ik de uitkomst interpreteren moet....

Verder is het misschien handig om te weten dat een onmiddellijke herstart geen problemen oplevert. Laatst bij de Anniversary update van Windows 10 gaven de herstarts geen problemen.

Dat is een screen van de schrijf- en leessnelheden.
Ik doelde met mijn voorstel op de SMART-gegevens, dit scherm dus:
Crystal Discinfo.jpg

Inderdaad, ziet er normaal, gezond uit.
Je schijf zit wel knap vol trouwens.
Als vuistregel wordt veelal geadviseerd om minimaal 10% vrij schijfruimte te behouden daar Windows bij minder vaak beduidend trager wordt.
Misschien moet je eens een beetje opruiming houden..? Schijf-opruiming bijv. ( schoon dan ook de systeembestanden op ).

het was waarschijnlijk toch het motherboard: ik heb een tweedehands laptop gekocht (precies dezelfde) en mijn harddisk en geheugen overgezet in dit exemplaar. Bij het opstarten hikte Windows 10 wel even, maar slikte toch deze swap.

Nu heb nog een ander moederbord liggen, want toen ik de DELL in 2011 kocht, stuurde Dell eerst een defect exemplaar. In plaats van een nieuwe op te sturen, stuurden ze eerst de oude, defecte terug. Waarschijnlijk een foutje, maar nu is mijn vermoeden dat dit defecte exemplaar niet repereerbaar was, omdat ook daarvan het moederbord defect is. Ik heb begrepen dat het zelden voorkomt dat een processor defect is en de kans veel groter is dat er sprake is van een defect moederbord. Is dit juist?

groet Berend

p.s. ik zou het kunnen testen, maar het is nogal een bewerkelijk klusje.

Laatst bewerkt:
Een processor die daadwerkelijk stuk gaat ben ik sinds het DX4-66 tijdperk niet meer tegengekomen dus...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan