Moet ik echt C: kiezen als drive met Dos Box ??

• Onderwerp starter Onderwerp starter SPY
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

SPY

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 sep 2004
al vaker heb ik me een klein beetje verdiept in DoxBox zodat ik een paar van die gave oude
Dos games kan spelen op mijn windows 7, maar iedere keer loop ik vast bij het installeren van
een game in de doxbox. ik heb al op youtube gekeken en op andere sites maar ik kom er niet
uit. punt is, in de tuts zegt men dat ik dan de C: schijf moet aanwijzen waar mijn dos games staan.
maar wanneer ik dat dan doe dan krijg ik een error melding met dat ik dit echt niet moet doen en
dat ik anders schade aanbreng (aan c neem ik aan). ik heb t mijn broer gevraagt en die zei ook dat
wanneer ik t toch deed ik grote problemen zou krijgen.

nu zie ik toevallig net weer een tut over doxbox, en opnieuw, install op C.
dus, wat is nu waar, sloop ik dan mij schijf, dus dat ik alles kwijt ben, of wat dan ook.
of moet t toch echt op C??

graag hoor ik t van iemand die dit zeker weet,

leon

Antwoord op de vraag: nee. Als je een D: schijf in je systeem hebt, kun je die ook kiezen. Voor de schijf die je creeert (mount) in DOSBox kun je elke letter die je wil gebruiken, zolang deze nog vrij is.

DOSBox is een goed programma, maar je moet wel weten wat je doet. Als je iets sloopt of kwijtraakt is dat door eigen toedoen. Dus kun je dat beter zoveel mogelijk voorkomen.

Waarschijnlijk gaan de waarschuwingen in de tutorials over het direct mounten van de C: schijf, met bijvoorbeeld mount c c:\. DOSBox geeft zelf ook aan dat dat not recommended is. Het is echter prima mogelijk, maar inderdaad niet aan te raden, omdat je dan in DOSBox toegang hebt tot alle data op je C: schijf, dus ook de Windows systeembestanden. DOSBox waarschuwt niet als je iets in DOSBox verwijdert en je kunt die verwijderde bestanden ook niet terugvinden in de prullenbak. Daarnaast weet je vaak ook niet wat de programma's die je in DOSBox gebruikt of installeert precies doen.

Wat verstandiger is, is om een specifieke folder op je C: schijf te mounten, bijvoorbeeld C:\games\dos\, met mount c c:\games\dos\. Op die manier hebben jij en de programma's die je gebruikt in DOSBox alleen toegang tot de c:\games\dos\ folder op je C: schijf. Dan kun je met een gerust hart je ding doen daar.

hartelijk bedankt, nu snap ik t.
kan ik eindelijk weer eens wat van die oude dos games spelen.

leon

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan