Mogelijk defect in mbrd/intrn geh/proc?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Freakiej

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
20 apr 2005
Hallo,

Kzit met 'n klein probleempje, khoop dat jullie mij ermee kunnen helpen. Voor mijn zus moet ik een pc in elkaar zetten, de onderdelen heb ik online gekocht.
Zelf heb ik tamelijk veel ervaring met het inbouwen van verschillende onderdelen in de computer. Maar er is blijkbaar wat fout gegaan, of er is iets fout met de onderdelen.
Het zit zo:
Kheb een P4 die op 2.4 GHz draait met 512 MB-Ram gekocht. Dit is allemaal correct aangesloten.
Als ik de PC echter aanzet, krijg ik alleen maar zwart beeld. De monitor is verder in orde. De fan blijft op 1 toon achter elkaar doorzoemen, er is geen teken dat hij meer of minder warmte te verwerken heeft.
Wat ik zelf vreemd vond, is dat de warmtegeleidende pasta op de koeler, vastgesmolten is aan de processor.
Het moederbord kan trouwens de processor aan. Het is een AOpen MX46-800N.
Kortom, de computer laad dus de bios niet. Volgens mij kan dit aan het moederbord, processor of aan 't intern geheugen liggen. Denken jullie dat ook? Want dan stuur ik de technische dienst van de bestelsite erop af
Of kan ik zelf nog iets doen?

Kan iemand van jullie er wat mee?

HG,
Simon

Nee jammer! Gaf de bios maar een foutmelding :wink: hij geeft helemaal niets aan, het scherm is helemaal zwart, ook hoor ik geen geluid ed!
Dankj trws voor je snelle reactie!

Kan je wel onder veilige mode of bios komen.

Geplaatst door humpe
Kan je wel onder veilige mode of bios komen.

Dat zal nogal moelijk zijn, vermits de POST zelfs niet start.

@ Freakiej, als je geen beeptoon hoort, en alles is goed aangesloten, vrees ik voor je mobo

Dat had ik ook begrepen (geen beeld), maar je kan nooit weten.

Laatst bewerkt:
Het kan zijn dat het geheugen niet goed is ingedrukt, dan kan je wel eens krijgen dat je geen beeld hebt.

Als er nog garantie op zit. Dan zou ik het sowieso door hen laten doen.
Maar anders kan je de kast eens openmaken en het geheugen eruit halen, en er weer opnieuw indoen.

Hoor je wel een schijf opstarten, draait je ventilator van je voeding wel.

Als het systeem speakertje goed is aan gesloten, en niet defect is, krijg je bij alle opties, hier geplaatst, een beepconcert. Behalve natuurlijk, Humpe, als de voeding defect is.

Geplaatst door ruud1980
heb jehet reset jumpertje niet verkeerd staan?

Als je het Bios Reset jumper bedoelt, dat heeft er niets mee te maken. Dan start de PC met de originele settings van de bios.

Sorry voor mijn korte uitspraken vandaag.

Geplaatst door vanzwam
Behalve natuurlijk, Humpe, als de voeding defect is.
Ik heb dit ook een keer gehad.
De voeding was toen defect.
Controleer dat in ieder geval even (en zit deze correct aangesloten).

Geplaatst door Admin_Frisian

Ik heb dit ook een keer gehad.
De voeding was toen defect.
Controleer dat in ieder geval even (en zit deze correct aangesloten).

Ik ga nog even aanvullen. Zit er op het mobo een LED op, zo ja , brand die ? Zo neen, controleer je voeding op alle spanningen. Vervang (leen) de voeding. Kan ook zijn dat je bios om zeep is, maar dat is moeilijk om van hieruit te oordelen.

Wow, bedankt voor zoveel reacties al!
Nog niets heeft effect gehad echter. 't geheugen heb ik even uit mobo gehaald en er weer in gedaan zonder enig effect.
de speaker is goed aangesloten, alleen ik krijg geen geluid te horen.
er zit idd een led op 't mobo, deze brand ook constant.
De voeding in de pc functioneert ook goed in andere pc's, hier ligt 't dus niet aan.
Jumpers zijn ook allemaal goed ingesteld.
Zelf heb k nu de HDD, FDD, Videokaart&dvd-brander afgekoppeld. Dit maakte ook niet echt uit.
Alle fans draaien goed.

@ Admin_Frisian, was bij u de hele voeding kapot? Of draaiden de fans ed. wel?

Bij mij draaiden de fans wel maar bleek er toch een defect in de voeding te zitten.
Hierdoor had ik hetzelfde probleem als wat jij nu hebt.

meestal als je geen foutcodes krijgt is of de speaker kappot (ja dat gebeurd vaak..... niet)

cpu is gaar of het mainbord is kappot.

probeer eens het systeem op te starten zonder geheugen.

indien je dan niet een melding krijgt moet je haast concluderen dat je mainbord of cpu overleden is.

dat met de voeding is de eerste keer dat ik dat hoor.

ik heb zelf helaas dit probleem een paar keer moeten meemaken en hellaas is het meestal het moederbord.
ik heb dan ook wel een paar duizend pc's gemaakt
(ongeveer schatting)

Geplaatst door Freakiej
Hallo,

Wat ik zelf vreemd vond, is dat de warmtegeleidende pasta op de koeler, vastgesmolten is aan de processor.
Het moederbord kan trouwens de processor aan.

Het lijkt mij dat je cpu overleden is... koelpasta hoort niet vast te smelten aan je cpu voor zover ik weet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan