Mogelijk defecte videokaart - Terugsturen, ja of nee?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Diplo
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Diplo

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2014
Beste helpmij'ers,

Ik heb al ongeveer een jaar een probleem met mijn videokaart. Eerst even de specificaties van mijn pc:

Processor - i3 2120 @3.3 ghz
GPU - Asus gtx 660 DCUII (Overclocked
Mobo - Asus p8b75m-LX
Ram - 8gb geil dragon ram dual channel kit (1333 mhz)
Voeding - Corsair builder series cx500w v2

Het probleem is dat ik tijdens het spelen van battlefield 3 erg lage FPS heb, en ik verdenk hier de videokaart van. Sommige spellen lopen niet vloeibaar, en tijdens het spelen krijg ik veel framedrops/haperingen.
Tijdens het spelen van battlefield 3 heb ik ongeveer 45 FPS op de allerlaagste grafische settings (1080 resolutie) terwijl ik op dit soort settings veel hoger zou moeten krijgen. (Denk aan zo'n 80fps op laagste settings).
Ook krijg ik vaak framedrops naar zo'n 30-40 fps.
Ook zijn de GPU gebruik en de powerconsumption erg laag. Dit is tijdens het spelen van bf3: http://gyazo.com/9abbcf10c60733ff856e76bf5b59cd3d.png.
Het voltage gaat ook steeds op en neer, van zo'n 0.962v naar 1.1v; het blijft bijna nooit stabiel op 1.162 volt (wat het maximale boost-voltage is)

Ik moet er bij zeggen dat een vriend van me bijna exact dezelfde pc-specificaties heeft alleen heeft hij een Asus gtx 650 TI boost in plaats van de GTX 660.
De 650 TI boost is een stuk slechter dan de GTX 660; maar toch krijgt hij betere FPS dan ik in battlefield 3 en andere spellen. De cpu zou niet moeten bottlenecken met deze kaart.

Ik heb al veel dingen geprobeerd om het probleem op te lossen, zoals:
- Windows opnieuw installeren, dit had het probleem niet opgelost.
- De videokaart schoonmaken van eventueel stof. Temperaturen van de videokaart lopen niet hoger op dan 65 graden celsius tijdens gamen.
- Elke NVIDIA driver die ooit vrijgegeven is voor deze videokaart is, geinstalleerd en geprobeerd; bij alle drivers hetzelfde probleem.
- Meerdere virus scans laten lopen, dit loste het probleem ook niet op.
- Harddrive gecheckt op fouten met meerdere programma's;
- Ram gecheckt met memtest95
- De voeding van een andere PC (500w) geprobeerd in mijn huidige pc, dit had geen effect op de FPS
- De videokaart geprobeerd in een andere pc, ook in de andere pc had ik het zelfde probleem. Frame drops, lage fps en onstabiele gpu-usage

Nu is de vraag of ik hem wel of niet moet terug sturen naar de hardware shop waar ik hem gekocht heb (azerty).
Op hun site staat dat als er geen defecten worden gevonden dat de testkosten voor mij zijn. Ook ben ik dan onnodig mijn videokaart kwijt voor 2 weken of meer.
Ik twijfel erover omdat sommige spellen wel goed lopen op deze gpu. Far cry 3 loopt goed, en ook battlefield 4 loopt een stuk beter dan battlefield 3. Ik speel battlefield 3 erg veel en het is frustrerend om zo een spel te spelen terwijl je weet dat je een veel hogere FPS zou moeten krijgen.

bedankt alvast,
~Diplo

Stuur ze een mail en kijk wat hun reactie is en bepaal daarna wat je wilt.

Zou niet zo moeten zijn. Hyperthreaded heeft de i3 2120 4 cores. In benchmarks zit er niet veel verschil tussen een i5 en een i3.
Zoals ik zei, een vriend van me heeft dezelfde cpu en een slechtere grafische kaart en heeft veel betere fps in bf3.
Zelfs al is er een lichte bottleneck, het zou me geen 45 fps op de laagste settings moeten geven. Zeker niet op 32 player servers (en zelfs lager!)
Ook liep het spel de eerste paar maanden dat ik deze computer had perfect, zonder enige problemen.

Laatst bewerkt:
Welkom bij de Helpmij!

Ondanks dat je het geheugen hebt getest, adviseer ik je om eerst eens even in het bios te checken of het geheugen in dual channel staat ingesteld en als dat niet zo is, dit even te veranderen van single naar dual en als het geheugen wel als dual channel staat ingesteld, even van een bevriende relatie een paar andere reepjes geheugen te lenen en te plaatsen.

heb je bij nvidia configuratiescherm-3d instellingen beheren-algemene instellingen energiebeheermodus op optimale prestatie staan?

Welkom bij de Helpmij!

Ondanks dat je het geheugen hebt getest, adviseer ik je om eerst eens even in het bios te checken of het geheugen in dual channel staat ingesteld en als dat niet zo is, dit even te veranderen van single naar dual en als het geheugen wel als dual channel staat ingesteld, even van een bevriende relatie een paar andere reepjes geheugen te lenen en te plaatsen.

Ik heb maar 2 dimm sloten op mijn mobo, dus dual channel is automatisch. In de bios heb ik niets gevonden over een dual channel optie.
Ik heb 2 verschillende reepjes geheugen geprobeerd, ook dit hielp verder niks.

heb je bij nvidia configuratiescherm-3d instellingen beheren-algemene instellingen energiebeheermodus op optimale prestatie staan?
Ja, dit heb ik al heel vaak geprobeerd. Ook in windows zelf ''maximale prestaties'' als energieschema helpt niks.

Kan dit ook eventueel aan het moederbord liggen, of de PCI-E slot?
Toen ik voor het eerst al mijn pc-onderdelen binnen kreeg en de pc gebouwd had, sprong er een vonk uit de videokaart. Deze heb ik toen terug gestuurd naar de winkel en ik had later een nieuwe videokaart ontvangen die wel functioneerde.
Voor de zekerheid had ik ook nog mijn voeding laten testen bij een lokale pc winkel, ze zeiden dat het gewoon allemaal goed was.

:shocked: deze informatie was je vergeten en die schiet je nu pas te binnen? :shocked:

Vond het niet erg interessant om te melden, aangezien de pc verder perfect functioneert. :confused: Schoot me inderdaad ineens binnen. Ik heb al aan alles gedacht en vanalles geprobeerd om 't te fixen, dus het moet zowat wel een hardwarefout zijn o.i.d. Het probleem is alleen dat ik niet weet wát er defectief is ofzo, vandaar de twijfels..

Laatst bewerkt:
Heb uiteindelijk besloten de kaart niet terug te sturen, maar een i5 4670k aan te schaffen. Misschien is het toch een cpu bottleneck. Als de kaart dan uiteindelijk nog niet goed functioneert zie ik wel weer veder.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan