Mogelijk probleem met DNS configuratie

Status
Niet open voor verdere reacties.

sander_rulez

Gebruiker
Lid geworden
11 feb 2003
Hallo,

ik heb een back-up van mijn c-schijf terug gezet op mijn laptop, met Vista erop, omdat de computer traag werd. Nu krijg ik alleen nog maar lokale verbinding met mijn draadloze netwerk, en zegt hij dat er een mogelijk probleem met de Dns configuratie is (de bekende host www.Microsoft.com is niet gevonden via DNS. Mogelijk is de server niet actief).

Het rare is dat ik nog wel met mijn iPhone op het draadloze netwerk kan (zoals nu). Dan moet het probleem toch bij mijn laptop liggen en niet bij het modem oid?

Wat kan ik doen om dit op te lossen?

[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /all
Kijk wat er staat bij DNS server(s) en bij standaardgateway en meld dat ons terug.
Vul het ip-adres dat bij standaardgateway staat met http:// ervoor in in je browser, en kijk of je de inlogpagina van je (draadloze) router naar voren krijgt.

Meld ons terug wat hiervan allemaal gewerkt heeft en wat er gemeld is door ipconfig /all betr. DNS server(s) en standaardgateway.

We horen het wel.

Tijs.

Bedankt voor je reactie.

Bij standaardgateway en DNS servers staat allebei: 192.168.1.254

en wanneer ik dit met http:// ervoor in mijn browser typ, krijg ik een "deze webpagina kan niet worden weergeven"-pagina..

Kijk ook even na of de TCP/IP instellingen wel automatisch door de router worden toegekend aan je pc ("DHCP"):
Kijk weer met ipconfig /all of er staat: DHCP ingeschakeld: Ja
en ook welke DHCP server er genoemd wordt. Die DHCP server zou weer dat 192.168.1.254 moeten zijn.

Staat dit er niet, dan heb je blijkbaar ooit een vast ip-adres ingesteld op de draadloze netwerkkaart. Je zult dat dan eerst ongedaan moeten maken:
[Windows-toetst]r -> ncpa.cpl -> rechtsklik op je draadloze netwerkkaart, en kies Eigenschappen.
Kijk de IPv4 instellingen na, zodanig dat er staat: Automatisch een ip-adres toewijzen én Automatisch DNS-server toewijzen (o.i.d.)

Succes,

Tijs.

De tcp/ip adressen worden automatisch toegekend, maar bij dchp ingeschakeld staat er (een aantal keer trouwens) nee. Het klopt dan wel weer dat er 192.168.1.254 bij staat... :s

Je kunt nog een paar tests doen:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd.exe
ping 192.168.1.254
ping 74.125.77.104

Bovenste pingt je router/dhcp server/dns server, en de onderste pingt het ip-adres van www.google.nl

Overigens kun je in je IPv4 instellingen evt. als DNS-servers instellen de DNS-servers van http://www.opendns.com
Dat zijn:
208.67.222.222
208.67.220.220

We horen wel wat daar uit komt.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ping 192.168.1.254: vier keer ping verzenden mislukt (foutcode 1232).
Ping 74.125.77.105: vier keer verzonden.

Het gekke is dat hij na de tweede ping bij het tray icoon zegt dat hij lokaal EN internet verbinding heeft! Jammer genoeg kom ik met mijn browser nog steeds het internet niet op en zegt Windows ook hetzelfde over de DNs wanneer ik dyagnose en herstel doe....

En oja, wanneer ik dat van open DNS invoer als mijn DNS helpt dat niet...

Laatst bewerkt:
EDIT:
Kijk het volgende na: [Windows-toets]r toetscombinatie -> inetcpl.cpl
Ga naar tabblad Verbindingen.
Klik op "Nooit een verbinding kiezen"
Klik op LAN-instellingen.
Vink alles UIT wat daar staat.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Probeer 2 zaken:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd.exe
nslookup www.google.nl 208.67.222.222
nslookup www.google.nl 192.168.1.254

Kijk wat het oplevert.
Even voor je beeldvorming: Je gebruikt dan resp. de eerste dns-server van opendns en in het tweede commando 192.168.1.254 als DNS server.

Zouden beiden de ip-adressen van www.google.nl moeten melden.

Tijs.

Even nog wat anders: Zou ook kunnen zijn dat er in je Vista een of ander virus etc. is geslopen die je DNS omleidt naar een 'foute' server.
Hiervoor zul je eerst hier de stappen van moeten volgen (download de programma's even vanaf een andere computer, en breng het dan over naar jouw computer m.b.v. memory-stick of iets dergelijks).

Succes,

Tijs.

Bij beide geeft hij hetzelfde:

server: unknown
adres: (de getallenreeks die ik ingevoerd heb)

en dan vier keer:
DNS request timed out.
Timeout was 2 seconds.

Dat is allemaal niet goed...

Heb je geen andere pc die wél goed werkt op je thuisnetwerk waar je ook met ipconfig /all kunt kijken of alles hetzelfde is (behalve het toegekende IPv4 ip-adres natuurlijk).

Ik denk bijv. aan een verkeerde subnetmasker, een verkeerde DNS-server instelling en/of een verkeerde standaardgateway instelling.

Tijs.

Dan moet ik eerst wachten tot een van mijn huisgenoten thuis komt.

Is er niets anders wat ik kan doen? Iets helemaal resetten ofzo?

Bedankt voor je hulp tot nu toe in ieder geval!

Probeer de stappen voor Vista uit deze link, vanaf "Handmatige stappen voor gebruikers van Windows Vista om een beschadiging van Winsock2 te repareren" (ergens aan het einde van het artikel).
Daarnaast kun je hier een programma downloaden die ook je TCP/IP instellingen naar basis reset (handmatig kan ook, zie de instructies verder naar beneden).

Meer tips momenteel niet bij de hand. Als het niet helpt, dan toch even vergelijken met huisgenoten, zodra ze er weer zijn.

Check dan ook meteen de gebruikt draadloze netwerksleutel die je gebruikt hebt met wat zij hebben gebruikt om verbinding te krijgen.

Tijs.

Gisteren bij mijn huisgenoot gekeken > alles was hetzelfde.

Niks werkte, nog eens op andere fora gezocht naar oplossingen (waarna bleek dat er echt ontzettend veel mensen met vista met dit probleem zijn), maar niks werkte.

Dus toen toch vista maar opnieuw geinstalleerd. En nu kan ik gelukkig weer zeggen dat ik weer internet heb.

Nu nog even alle drivers installeren..

Bedankt voor je hulp in ieder geval!!

Bedankt voor de terugmelding. Fijn dat het opgelost is. :thumb:

Ik zie de laatste tijd veel dat problemen niet op een 'normale' manier zijn op te lossen, en dat er dan gegrepen moet worden naar een volledige herinstallatie. Dit is extra vreemd, omdat een herinstallatie eigenlijk geen oplossing zou mogen bieden (per slot ga je met de nieuw geïnstalleerd Windows weer precies hetzelfde doen als eerder...).

Ik blijf benieuwd naar het volgende:
Had je de stappen uit deze link nog uitgevoerd, en wat was daar dan uitgekomen? Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het probleem iets met virussen/malware te maken heeft, nu een herinstallatie geholpen heeft. (Hopelijk snap je mijn redenering hieromtrent, zie vorige paragraaf).

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan