Mogelijk problemen met SATA Drivers ...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lybaert

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2007
Hallo,

Ik heb om precies te zijn DEZE computer.
Daar stond Vista al op voorgeinstalleerd.
Ik had ook Windows XP Media Center gekocht in de winkel en de bedoeling was om XP er ook op te zetten, maar omdat XP een ouder besturingssysteem is lukte het niet met installeren, dus uiteindelijk heb ik Vista er af moeten gooien en heb vervolgens éérst XP geinstalleerd en daarna Vista.

Nu heb ik dus een dual boot system met XP MCE en Vista er op. (op dezelfde harde schijf, elk een andere partitie)
En er komt ook netjes bij het opstarten het bootscherm of ik in Vista wil starten of in het oudere besturingssysteem (XP dus).

Alleen ik heb een probleem, ik kan alleen in XP komen als in de 'IDE Settings' in BIOS de optie op 'IDE' staat, dus als die op AHCI of RAID staat kom ik niet in XP.

Én .. ik kan alleen in Vista komen als de BIOS op 'RAID' staat, dus als die op AHCI of IDE staat kom ik niet in Vista.

Het is nogal irritant als ik in Vista wil opstarten om de BIOS te veranderen naar RAID, en als ik in XP wil opstarten dat ik het weer moet veranderen naar IDE ... dit zullen jullie wel begrijpen.

Tijdens de XP MCE installatie kon ik op F6 drukken om niet Microsoft stuurprogramma's (ofzoiets) te installeren, dat heb ik niet gedaan, was misschien wel verstandig geweest ?

Ik heb ook geen enkel idee hoe ik aan die SATA drivers zou moeten komen.
Wat ik wel weet is dat ik een 'ASRock' moederbord heb: ConRoeXFire-eSATA2

Als ik de SATA drivers dan eindelijk heb, is het dan mogelijk om die via cd-rom te installeren tijdens de XP installatie wanneer ik op F6 gedrukt heb ?
Want ik heb namelijk geen diskette station in mijn pc zitten.

Zou het ook mogelijk zijn om de SATA drivers nu pas te installeren, zodat ik weer normaal met de BIOS op AHCI kan opstarten in xp en vista ?
Of moest dat echt tijdens de xp installatie gebeurt zijn ?

Ik heb niet zoveel verstand van de BIOS enzo, maar ik vermoed gewoon dat het aan mijn SATA drivers ligt .. dat BIOS probleem ..

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :(

Voor meer info over mijn situatie, zie DIT topic (is van een ander computer forum).

Laatst bewerkt:
Volgens mij, kun je deze installeren, alleen weet ik niet of hij ook de sata/raid drivers gaat installeren, als die in de bios uitstaat, maar je kunt het proberen.

Je kunt natuurlijk ook een herinstall doen, met een geleende floppy drive, en met die F6 toets, want op een andere manier is een install van de sata driver niet mogelijk.

Je kunt ook een geslipstreamde cd brouwselen, en dan een herinstall doen.

Euvel is, dan ben je weer de Vista bootloader kwijt, maar die kun je weer terughalen met VistaBootPro.

Begin met de eerste optie, dan horen we het wel.

Bedankt voor de reactie !

Ik krijg een foutmelding tijdens het installeren van de 1e optie die je schreef, namelijk:
'Deze computer voldoet niet aan de minimale vereisten voor de installatie van deze software, setup wordt afgesloten'.

Ik geloof dat precies hetzelfde wat ik nu gedownload heb ook op mijn moederbord cd-rom staan, want heb al eens geprobeerd om op mijn moederbord cd naar de map 'SATA2' te gaan en te installeren, toen kreeg ik precies dezelfde melding.
En dat snap ik niet, mijn pc is zo goed als nieuw (maandje terug ofzo gekocht), en de orginele harde schijf (SATA) zit er in en die werkt gewoon zoals het hoort.
Hoe kan het dan zijn dat die niet aan de minimale systeem vereisten voldoet ?

Zou mijn 2e harde schijf misschien het probleem vormen, want heb tijdens de aankoop van mijn pc er gelijk een nieuwe 2e harde schijf laten inzetten, een Samsung harde schijf van 500 GB, de orginele harde schijf is 400 GB groot.

Ik schreef in mijn 1e bericht dat Vista al was voorgeinstalleerd op mijn harde schijf, en tóen kon ik wel gewoon opstarten met de BIOS op AHCI, nu dus niet meer .. vreemd ..

Het is eigenlijk wel logisch, de sata staat uit in de bios, dan ziet het install progje voor die sata dat ding niet, vandaar die melding, maar het is dan of een herinstall doen, en met F6 die drivers laden, moet je alleen weer alle updates binnenhalen, of helemaal overnieuw beginnen.

Een omslachige manier is, vanuit Vista, die windows installatie op een ide schijf zetten, opstarten van die Windows, dus de bootsequece even goedzetten, of opstarten met de biosbootmenu F toets, heb je geen Vista bootmenu, met de sata in de bios aan, de drivers installeren, die windows weer terugzetten waar die eerst stond, en de ide afkoppelen, en de teruggeplaatste windows weer opstarten van de sata schijf.

Even een vraagje, als mijn BIOS op AHCI zou staan, staat de Sata dan wel aan ?
Zoveel verstand heb ik er namelijk niet van :)

En wat bedoel je met helemaal overnieuw beginnen, als ik een herinstall doe begin ik toch ook opnieuw ?

Wat is trouwens een geslipstreamde cd, nooit van gehoord

Laatst bewerkt:
Die AHCI zou op enhanced gezet moeten worden, en niet op IDE, dan werkt de SATA doorvoesnelheid, en dan heb je die driver meestal nodig.

Een repairinstall of herinstall, is een install over de bestaande installatie, anders als een nieuwe install.

Slipstreamen is de bestanden verwerken in een install cd, met drivers en/of service packs, redelijk uitgelegd in die link die ik gaf.

Ik heb imiddels in de winkel een externe diskette station gekocht, de drivers er op gekopierd, en getest of die werkt tijdens de xp installatie wanneer ik op F6 druk, en hij werkt !
Alleen krijg ik de mogelijkheid om uit 4 regels er eentje te selecteren welke het moet worden, en ik weet nu niet welke ik moet kiezen, zie hier:
- Intel(R) 82801GR/GH SATA RAID Controller (Desktop ICH7R/DH - Windows XP/2000)
- Intel(R) 82801GR/GH SATA AHCI Controller (Desktop ICH7R/DH - Windows XP/2000)
- Intel(R) 82801FR SATA RAID Controller (Desktop ICH6R - Windows XP/2000)
- Intel(R) 82801FR SATA AHCI Controller (Desktop ICH6R - Windows XP/2000)

En weet ook niet of ik moet kiezen tussen RAID of AHCI, welke van de 2 is het beste denk je ??

Stel dat ik 'een' AHCI driver kies, dan kan ik dus wel met de BIOS op AHCI opstarten zeker in Vista en XP wanneer die geinstalleerd zijn ?
Want nu kan ik dus alleen maar in XP komen met de BIOS op IDE en alleen maar in Vista met de BIOS op RAID.

Laatst bewerkt:
Southbridge: Intel® ICH7R.
Lijkt me dan goed om die te nemen, en je gebruikt geen RAID, dan zou de 2e moeten werken.

Maar mocht het niet werken, dan de raid in de bios aanzetten, en de schijf ook in de raid bios aanmelden, ondanks dat je met 1 schijf werkt.

Ik heb trouwens 2 harde schijven:
- Samsung > 400 GB (Orginele harde schijf) SATA2
- WDC > 500 GB (Nieuwste harde schijf, zat nog niet in mijn pc bij aankoop) Ook SATA2

Het lukt trouwens niet, want als ik in IDE of AHCI mode opstart dan komt er op een gegeven moment te staan 'druk nu op een toets om vanaf cd-rom te starten', dat doe ik en dan en dan zie ik bovenaan in beeld staan 'Bezig met hardwareconfiguratie controleren' en dan krijg ik vervolgens een zwart scherm, heb 5 minuten zitten wachten maar geen activiteit :(

Alleen als ik in de RAID mode opstart kom ik verder, maar ik wil een non-raid systeem hebben en kunnen opstarten in de AHCI mode, maar dan moet ie tijdens de installatie op de ACHI mode staan neem ik aan, maar dat werkt dus niet :(

Ik heb de SMART functie in beide schijven aan en uitgezet om te kijken of het daar aan lag, maar daar ligt het ook niet aan.

Hoe zou het kunnen komen dat ik in de AHCI en IDE mode niet in de installatie kom ????

[ATA/IDE Configuration
Please select [Compatible] when you install legacy OS (Windows NT). If
native OS (Windows 2000 / XP) is installed, please select [Enhanced].
Then in the option “Configure SATA as”, you are allowed to set the selection
from [AHCI] to [RAID] if you plan to enable RAID function. Configuration
options: [AHCI], [IDE], and [RAID]. The default value is [AHCI].
1. AHCI (Advanced Host Controller Interface) supports Hot
Plug, NCQ and other new features that will improve SATA
disk performance but IDE mode does not have these
advantages.
2. Only AHCI and RAID modes support Hot Plug function.
When [Compatible] is selected
Combined Option
It allows you to select between [SATA0, 1, 2, 3], [IDE1, SATA1, SATA3],
and [SATA0, SATA2, IDE1]. If it is set to [SATA0, SATA2, IDE1], then
SATAII_BLACK (PORT1), SATAII_ORANGE (PORT3) will not work. Likewise,
if it is set to [IDE1, SATA1, SATA3], then SATAII_BLUE (PORT0), SATAII_RED
(PORT2) will not work.

Heb even gekeken, en zult idd hem op enhanced moeten zetten, dan bij installeren die F6 gebruiken om de driver ervoor te laden.

Maar hij staat al op enhanced bij IDE Configuration !!
In de AHCI mode zou de installatie cd-rom normaal gesproken toch ook moeten werken, maar dat doet ie dus niet, ik wil namelijk de AHCI controller selecteren tijdens de installatie.

Ik zag in dat stukje wat je postte staan dat ik hem van AHCI op RAID moet zetten, alleen de rest wat daar staat snap ik niet echt.

Zoals ik het lees, indien je één poort op IDE set, dan werken de SATA ll poorten niet.

En inderdaad, vaak moet je hem op raid zetten, en de schijven alleen aanmelden, dus geen array's aanmaken in de bios van de raid, maar daar er drivers bijzitten voor de AHCI, dacht ik dat het ook zo zou werken, maar zoals ik het eerder aangaf, proberen op die RAID, je ziet vanzelf in beeld komen, met welke toets je in de raidbios komt.

Als ik de BIOS op RAID mode zet en vervolgens de AHCI controller sellecteer dan krijg ik op een gegeven moment een blauw scherm met een foutmelding: De opdracht is gestopt om schade te voorkomen ... bla bla bla enz. ... je weet wel.

Als ik vragen mag, wat bedoel je precies met de raidbios, kan ik dat vinden in de bios als ik op F2 druk tijdens het opstarten ?

Sorry maar mijn kennis is op dit gebied nogal slecht, 'in' Windows zelf kan ik goed overweg, maar alles wat 'buiten' Windows is niet.

De volgorde is, in de bios die raidbios op enabled zetten, en de bootsequence zo, dat de cdrom als eerste staat, opstarten, met die driverdisk in de floppydrive, dan krijg je in beeld welke toets je moet gebruiken om in de raidbios te komen, die gebruiken, zal ook wel in de manual van Asrock staan, daar de schijven alleen aanmelden, weet niet wat er gevraagt wordt, missschien hoef je helemaal niets te doen.

Dan wordt er gevraagt of je op wil starten van de XP cd, een willekeurige toets indrukken, als er gevaagt wordt om op F6 te drukken om die drivers te laden, dat ook doen, en die raiddrivers met E, en als die galaden zijn, met enter naar het installatiemenu van XP doortuffen.

Bij b.v. een Via chipset, dien je die sata/raid in de bios op enabled te zetten, maar hoef je niet in de bios ervan te duiken om iets aan te melden, wel natuurlijk met de F6 toets en de driverdisk de drivers laden, dit ter vergelijking, want die Intel chipsets vidt ik persoonlijk een crime, eht is steets anders.

PS, iedereen moet het eerst leren om het te kunnen weten, toch.

Het is me gelukt !
Ik had Vista en XP weer van mijn pc verwijderd en vanaf dat moment kon ik dus weer in de XP MCE setup komen in de AHCI bios mode.
De juiste driver geselecteerd, zowel de XP als Vista installatie ging perfect :D
Nu kan ik dus wel op de 'normale' manier in XP en Vista komen :p

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan