mogelijke problemen met de mobo

Status
Niet open voor verdere reacties.

wesley1987

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2010
hallo,

ik zal het probleem ff snel maar duidelijk proberen uit te leggen.

het is een poosje geleden begonnen toen ik de sims 3 bij me vriendin der comp heb gezet. windows (xp pro) draaide keurig alleen wanneer ze de sims ging spelen sloot hij (willkeurig) af en starte weer opnieuw op.

het betrof toen een amd sempron 1.6 en dat is eigenlijk te weinig voor de sims 3. we hebben het vervolgens een poos aan gekeken, alleen het was te irritant dus besloten een andere proc erin te zetten en wel een athlon 64 x2 3800+ (2x 2.1ghz)/(heb goed gekeken en de mobo ondersteund deze ook)

alles verliep goed en de sims 3 draaide ook zonder problemen :D, maaar toen begon de pc in windows zelf op willekeurige tijden aan en uit te gaan (de ene keer met bsod en andere keren niet).
hij begon toen eigenlijk ook moeilijk te doen met het opstarten van windows (bsod tijdens laden). toen ook maar besloten om windows er opnieuw op te zetten (gelijk geupgrade naar w7).

mocht helaas niet baten want gister deed hij het weer alleen nog een tandje erger. tot zelfs de hd waar w7 opstond afknapte en ik dus w7 op de andere schijf moest installeren. ook hiermee was het probleem niet verholpen
ik had nog reserve onderdelen liggen dus besloten is wat andere dingen te wisselen.
* voeding
* ram
* videokaart

dus kort samengevat is eigenlijk alles "nieuw" behalve de mobo.

maar kan de mobo deze problemen van aan/uit gaan + soms bsod geven??
of kan die nieuwe proc deze problemen geven??
heeft de mobo misschien opdonder gehad van al dat spontaan uitgaan??

ik hoop dat het een beetje duidelijk is en jullie me eindelijk van dit probleem af kunnen helpen.

mvgr wesley

Lo Wesley.

Deze regel in post
" windows (xp pro) draaide keurig alleen wanneer ze de sims ging spelen sloot hij (willkeurig) af en starte weer opnieuw op."

Als ik dat goed lees staat daar dat er een software probleem is en vraag me af of je het ook met de naar laaste bijgewerkte DirectX en de laatste videokaart driver en audiokaart driver de sims 3 heb gedraait.

automatisch gaat elke week driverscanner zijn werk doen dus de drivers waren niet out of date.

er stond ook nog

"de sims 3 draaide ook zonder problemen , maaar toen begon de pc in windows zelf op willekeurige tijden aan en uit te gaan (de ene keer met bsod en andere keren niet)."

Ja hoor dat kan natuurlijk ook maar ik regel de drivers altijd zelf en laat dat niet door een programma doen en maak nooit een fout ,dus sorry maar zo'n programma zegt me helemaal niks.

DirectX is geen driver maar die zit daar tussen in en verteld aan de software en de hardware hoe ze met elkaar om moeten gaan.
Willekeurig waneer of wat voor opdracht de software door de dx laat vertalen aan de hardware wat niet lukt gaat het fout.

1 van 2 was bij mij de oplossing van het zelfde probleem voor jaren terug met de sims3.

In de regel als hardware stuk is dan werkt het helemaal niet.
Of het moet op willekeurige tijden stuk zijn en dan heb ik het hellemaal fout natuurlijk.
3.gif

okeej je kan het idd ook zelf regelen, maar je mag mij dan vertellen waarom hij het ook doet wanneer windows 7 kaal is.

de pc doet het ook rustig een aantal uren achter elkaar en dan zonder erop bezig te zijn gewoon uitslaat.

Laatst bewerkt:
Ach ja die vast wel eens gehoord ,als je het niet zelf doet dan komt er niks van terecht.:D
Zo kaal is windows 7 niet hoor na een verse install er zijn standaard allerlij dingen al ingesteld maar wel voor algemeen gebruik natuurlijk en niet special voor games.
Na de install van windows 7 download hij bij mij met de DX update nog eens 74 MB aan update.

Zo was ik ooit eens de rpg game The Elder Scrolls IV (Oblivion) aan het spelen komt de auto update van windows om bocht zetten tijdens het gamen er is een DX update gedownload en klaar om geinstalleend te worden ,ik zeg nee later en hij doet het toch.
De game slaat vast en crash de pc ook en de game installatie is naar donder ,tja als je het niet zelf doet dan.

Maar goed omdat ik het jou mag vertellen gaat het er natuurlijk om dat ook al ben je niet op je pc aan de gang door dat onder andere zoals je zelf al had vermeld "automatisch gaat elke week driverscanner zijn werk doen" staat je pc niet stil.

Die auto update is maar voorbeeld hoor want er is wel meer dat voor problemen kan zorgen of niet helemaal lekker mee werkt.
Wat me bij de sims van EA maar ook bij games van o.a JoWooD opvalt is de aanwezigheid van de copy-protection (voor de sims SecuROM).
Waar door de game zelf probleem matig draait of zelfs je hele pc.(een grappig verhaaltje voor het idee)

ja leuk allemaal maar hier kan ik niks mee,

de sims staat er op dit moment niet eens op en driverscanner ook niet en bovendien heb ik dx versie bekeken en dit is de laatste.

maar heb gister hd geformateerd en w7 opnieuw geinstalleerd + de bios in default gezet en voorlopig lijkt hij het goed te doen.

word je cpu goed gekoeld? kijk je koelblok eens na of je die er goed op hebt gezet? en de koelpasta?

ik heb idd het koelblok al bekeken en de koelpasta is gloednieuw. evererst laat ook geen rare hoge temps zien

ik ben momenteel niet in de buurt van de pc in kwestie, maar mag ik wel vragen waarom???

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan