• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Mogelijkheden Beveiliging

Status
Niet open voor verdere reacties.

SOLIDD

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2006
Hallo zeer gewaardeerde mede-Excel gebruikers, :love: :p :D :shocked:

Ik vroeg me af of het mogelijk is om een blad op de een of andere manier tegen opslaan te beveiligen is (bijv. d.m.v. wachtwoord), dus dat er ook geen kopie opgeslagen kan worden :eek: (zodat iemand - afgezien het invullen van vooraf bepaalde cellen, dat via de celbeveiliging in te stellen is - geen dingen in het bestand kan wijzigen en/of opslaan)

Benieuwd of het mogelijk is.. :rolleyes:

SOLIDD

Je kan er een alleen-lezen bestand van maken, maar dan kan er geen enkele wijziging meer plaats vinden.

Anders moet je eens deze code in ThisWorkbook zetten:

Code:
Private Sub Workbook_BeforeSave(ByVal SaveAsUI As Boolean, Cancel As Boolean)

If ThisWorkbook.Saved = False Then Cancel = True

End Sub

ongeteste code

Wigi

De code werkt :) Alleen het bestand is evengoed nog op te slaan als er op "macro's uitschakelen" is geklikt. :(

Als ik bladen beveilig via extra>beveiliging>blad beveiligen, dan werkt het bestand niet meer (ivm met invullen van gegevens en doorverwijzingen) Is het mogelijk om alleen bepaalde cellen te beveiligen? (tegen wijzigen, maar ook tegen kopiëren)? Dit indien mogelijk niet via Macro's omdat deze uit te schakelen zijn..

Is het trouwens ook mogelijk om kop- en voettekst "op slot" te zetten?

Roy

Als ik bladen beveilig via extra>beveiliging>blad beveiligen, dan werkt het bestand niet meer (ivm met invullen van gegevens en doorverwijzingen) Is het mogelijk om alleen bepaalde cellen te beveiligen?
roy, doorzoek dit forum even. er zijn al honderden vragen gesteld rond beveiliging.

steven

Je hebt gelijk :D

De beveiliging zit erop en het werkt nu prima. :thumb:

Nou had ik nog een vraagje over het verbergen van cellen (hierover kon ik niks vinden) ik heb een blad waar onderin een lading formules staat, die verborgen moeten worden. Als ik via celeigenschappen verborgen aanvink gebeurt er niks bijzonders..

ook vroeg ik me af hoe je alleen een bepaald gebied zichtbaar maakt (net als pagina-einde) maar dan zonder de paginatekst erin zeg maar

Solidd

Je kan er een alleen-lezen bestand van maken, maar dan kan er geen enkele wijziging meer plaats vinden.

Anders moet je eens deze code in ThisWorkbook zetten:

Code:
Private Sub Workbook_BeforeSave(ByVal SaveAsUI As Boolean, Cancel As Boolean)

If ThisWorkbook.Saved = False Then Cancel = True

End Sub

ongeteste code

Wigi

Is er ook een code om het opslaan via afsluiten (wijzigingen opslaan) tegen te gaan?

Is er ook een code om het opslaan via afsluiten (wijzigingen opslaan) tegen te gaan?

Zo volgens mij.

Code:
Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)

ThisWorkbook.Saved = True

End Sub

Wigi

yihh dat is 'm :)

Nou had ik nog een vraagje over het verbergen van cellen (hierover kon ik niks vinden) ik heb een blad waar onderin een lading formules staat, die verborgen moeten worden. Als ik via celeigenschappen verborgen aanvink gebeurt er niks bijzonders.. :eek:

ook vroeg ik me af hoe je alleen een bepaald gebied zichtbaar maakt (net als pagina-einde) maar dan zonder de paginatekst erin zeg maar :shocked:

Solidd

BTW weet een van jullie toevallig een goede website waar ik een VBA-cursus kan volgen om de basis ervan te leren? Of een document of wat dan ook waar het in beschreven is.. Nu knip ik alleen maar jullie codes in VBA, maar ik zou graag weten hoe het een beetje in elkaar zit :rolleyes: :)

... Of een document of wat dan ook waar het in beschreven is..

Ja tuurlijk, er is ergens 1 velletje papier waarop alles staat. Gewoon dat bestuderen en je kan alles. :rolleyes:

Kom nou Roy, ik denk dat je nog niet echt de dimensies van iets als VBA kunt inschatten. Dat is echt heel heel ruim en heb je jaren voor nodig om op een goed kennisniveau te zitten. De simpele basisdingen kun je natuurlijk veel sneller aanleren.

Cursussen zal je waarschijnlijk wel in je buurt kunnen volgen.

Wigi

Ja tuurlijk, er is ergens 1 velletje papier waarop alles staat. Gewoon dat bestuderen en je kan alles. :rolleyes:

Kom nou Roy, ik denk dat je nog niet echt de dimensies van iets als VBA kunt inschatten. Dat is echt heel heel ruim en heb je jaren voor nodig om op een goed kennisniveau te zitten. De simpele basisdingen kun je natuurlijk veel sneller aanleren.

Cursussen zal je waarschijnlijk wel in je buurt kunnen volgen.

Wigi

Ja ik had het ook over de basis in grote lijnen.. Er is toch wel een site waar tutorials enzo te volgen zijn? En sommige mensen doen dat omdat ze dat leuk vinden, dat ze voor programma's zelf een soort (basis)cursus schrijven met oefeningen enzo.. vandaar dat 'document' :rolleyes:

Zoals je al doet en al gedaan hebt, zoek het internet verder af. Vaak heb je bij die sites nog verdere links naar andere inleidingen. Zoek ook in het Engels, dat geeft meer en naar mijn mening over het algemeen betere tutorials.

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan