Mogelijkheden VBA en database gebruik

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dumtrala

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2005
Het bedrijf waar ik (net 5 weken) werk is erg ambitieus gebleken tot nu toe (zie mijn andere posts). Vandaag is er wederom een nieuwe weg ingeslagen:

Mij is gevraagd de mogelijkheden na te gaan van VBA en het gebruik van een database. Het type database (of bestandsformaat, zoals bijv. .mdb, .csv o.i.d.) wordt afhankelijk van het type database dat het programma ICabs gebruikt; wordt nog uitgezocht. Het moet mogelijk zijn om diverse data weg te schrijven naar dit bestand en weer op te vragen om eventueel ook in andere toepassingen gebruikt te worden, zoals misschien ook weer het programma ICabs. Als dit een vrij standaard type database is, zou dit dus moeten kunnen werken; althans... mij is dus gevraagd of dit mogelijk is...

Mijn vraag is eigenlijk: waar vind ik algemene informatie over het gebruik van databases en VBA, zonder dat daar allerlei aanvullende en verwarrende informatie bij staat voro een totale newbie als ik... Waarom ze het mij vragen is me onduidelijk, maar ik benader dit geheel vrolijk als een leuk uitdaging.. :confused: ;) :8-0: :)

Alvast bedankt.

Hai Dum, :D

Ai, Ai...Ai...je legt de lat wel erg hoog voor je eigen hier!

Automation tussen databases en documenten e.d. is zeker niet eenvoudig voor de beginnende VBA-gebruiker...

Hoe goed is jou kennis van databases?
Ben je bijvoorbeeld een uitstekend Access gebruiker?
Beheers je SQL?

Dat soort zaken zouden jou zeker helpen omdat veel automation verloopt via ADO/DAO en hierbij is kennis van databases en SQL zeker geen overbodige luxe..(Alsmede kennis van het object-model!)

Persoonlijk heb ik geen ervaring met dat programma ICabs..(Wat is dat voor iets?)

Of dat programma geschikt is voor automatisering valt alleen maar te zeggen als je exact weet op wat voor Database dat progje draait...(mdb, Foxpro,SQL,etc..)

Als ik jou was zou ik gewoon eerst dat uitzoeken en vervolgens flink gaan googlen op de parameters VBA en Jou database samen...

Dit soort specifieke automation kan ik ook niet (eenvoudig) uitleggen omdat ik immers ook geen kennis heb van de database en geen testmateriaal heb..

See Yah! :thumb:

Hee Joost,

Ik leg de lat inderdaad vrij hoog denk ik. Ik heb wel van de baas alle tijd gekregen om me in de materie te verdiepen. Ik denk dat ik me eens moet gaan verdiepen in wat er wel en wat niet mogelijk is met VBA en wat mogelijk is i.c.m. databases. De vraag was ook eigenlijk waar ik dergelijke info kan vinden of welke boeken ik het beste daarover kan bestellen.

Verder ga ik wat minder posten op dit forum ;) en stap voor stap verder. Thx zover!

Hai Dum, :D

Graag gedaan!

Ik zou mij over het posten zeker niet druk maken dat moet jij zelf weten..(ik zit er niet mee)

Als ik jou was zou ik aan mijn baas gewoon vragen of hij jou dus op VBA cursus wilt sturen bij een VBA-PRO!

Je moet dan van te voren inventariseren wat je zoal wilt leren en dan moet je van te voren met dat bedrijf afspreken dat je die dingen wilt leren.

Ja zo'n cursus is zeker duur maar als jou baas jou een tijdje laat zwemmen in het VBA-badje dan is hij per SALDO..dus absoluut veel MEER kwijt! ;)

Er zijn verschrikkelijk veel goede boeken geschreven over VBA. (De goede zijn per definitie in het Engels geschreven)
Dit is een topper: http://www.amazon.com/exec/obidos/t...ir_b/103-0482943-1059067?v=glance&s=books&st=*

Maar op die site kun je nog wel 20 toppers aanschaffen..

Succes! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan