Mogelijkheden voor back-up van harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

Total Eclipse

Gebruiker
Lid geworden
2 aug 2004
Hallo,

ik wil graag een back-up maken van (een groot deel van) mijn interne harde schijf. Ik wil als het ware heel simpel alle data van mijn interne harde schijf kopiëren naar een EXTERN verwisselbaar opslagmedium (capaciteit moet minimaal 160 GB zijn).

Welke mogelijkheden zijn er zoal ??

** Externe harde schijven via USB-aansluiting heb ik al 2x gekocht, maar die worden na korte tijd op mijn pc niet meer herkend door Windows en niemand weet hier een oplossing voor. Voor de 3e keer een externe harde schijf via USB kopen valt dus af voor mij...

** Voor een 2e pc heb ik geen plaats en geen geld..

** USB-sticks, CD's en DVD's hebben te weinig opslagcapaciteit.

Wie kent er nog andere mogelijkheden ?

Groetjes,
Marc

Laatst bewerkt:
Een externe hardeschijf die wordt aangeslote via FireWire, is een goede optie.
Hier zie je diverse FireWire schijven te koop.

Alvast bedankt voor je reactie!!

Mijn vraag is nu: krijg ik met een externe harde schijf via een FireWire aansluiting niet na verloop van tijd hetzelfde probleem als bij mijn 2 externe harde schijven via USB 2.0 (te weten het feit dat de schijven totaal niet meer door Windows worden herkend en de schijven dus nu hier nutteloos liggen te verstoffen)??

Of komt dit veelvoorkomende probleem niet voor bij FireWire, omdat dit een ander interfacetype is?

Nou, je moet sowieso op je moederbord FireWire ondersteuning hebben en daar evt. een ingang voor hebben. Anders kan je aan aparte FireWire kaart kopen.

FireWire is inderdaad een heel ander type aansluiting, en ik denk dat het minder vaak voorkomt dat de schijf niet meer herkend wordt.

Nou, je moet sowieso op je moederbord FireWire ondersteuning hebben en daar evt. een ingang voor hebben. Anders kan je aan aparte FireWire kaart kopen.

FireWire is inderdaad een heel ander type aansluiting, en ik denk dat het minder vaak voorkomt dat de schijf niet meer herkend wordt.

Ik heb één FireWire ingang op m'n pc zitten (6-pin) en bij "Apparaatbeheer" staat "IEEE 1394 Bus host controllers" erbij, dus ik neem aan dat dat wel goed zit.

Aangaande je 2e opmerking: tja... hoe kan ik ervoor zorgen dat Windows zo'n externe schijf BLIJFT herkennen op m'n pc.
De 1e keer worden de schijven prima herkend, maar van de een op de andere keer is er geen verbinding meer... ik heb geen behoefte om externe harde schijven te blijven kopen die dan na een week weer nutteloos zijn... ik heb al 2 splinternieuwe hier staan die ik niet meer kan gebruiken :-(

Heb je zelf ervaring met een externe harde schijf via FireWire ??

Ik heb 2 FireWire schijven ( die ook een USB aansluiting hebben, maar ik gebruik ze altijd op m'n FireWire aansluiting, de overdracht van data is dan sneller ), de een doet het al 1 jaar prima, de ander een half jaar prima.

Een groot voordeel van FireWire, is dat de gegevensoverdracht sneller gaat, er worden hogeren snelheden gehaald. Voor veel data ( boven de 100 GB ev ) is dat een groot pluspunt.

En wat betreft je 2 USB Ex hdd's , weet je zeker dat het niet aan de schijven ligt, of aan de USB-kabel? Of op een andere USB-poort?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan