Monitor blijft knipperen maar geeft geen beeld - computer veilig afsluiten

Status
Niet open voor verdere reacties.

monitorprobleem

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
23 jun 2015
Goedenavond,

Kan iemand me hier mee helpen.

Op een Acer Aspire M3640-computer uit 2008 heb ik het volgende probleem. De monitor staat aan, maar deze blijft knipperen. Dat wil zeggen, het logo van Acer komt in beeld en verdwijnt weer, komt in beeld en verdwijnt weer, en ga zo maar door. Er komt geen beeld over vanuit de computer. Het lampje, dat aangeeft of de monitor aan of uit staat, wisselt tussen niet branden en branden in de kleuren geel/oranje (ik ben kleurenblind) en blauw. De kleuren geel/oranje en blauw zijn de normale kleuren die dit lampje altijd vertoont als de computer aan staat / wordt gezet. Volgens mij is blauw van net aangezet en geel/oranje tijdens het normale functioneren, maar actief heb ik er nooit op gelet. Het verspringen gaat ook gepaard met een zacht geluid, dat min of meer normaal is voor het aangaan van de monitor.

Een detailbeschrijving van het gebeurde: ik zette de monitor aan waarna genoemde symptomen zich voordeden. Nadat wat gepruts met de stekker, kabel en de aan-uit-knop niet hielp heb ik ook de computer aan gezet in de hoop dat dat zou helpen. Die startte wel op, maar zoals gezegd bereikt het beeld de monitor niet. Ik heb de kabel die computer en monitor verbindt losgemaakt, maar het probleem bleef zich voordoen. Ook heb ik de stekker van de monitor in een paar andere stopcontacten gedaan, maar dat hielp ook niet.

Wat kan dit zijn? Is de monitor kapot of zo? Tot dusverre vertoonde deze geen kuren. Zijn er tips om het op te lossen.

Wat ik me voorts afvraag en eigenlijk nog het belangrijkste vind: ik moet de computer vanavond afsluiten (het apparaat staat in mijn slaapkamer en de powerknop geeft veel licht), maar zonder beeld lijken er weinig alternatieven dan de powerknop te zijn. Maar als iemand goede suggesties heeft om het ding zo ''zachtmoedig'' mogelijk af te sluiten verneem ik dat graag. De computer is al wat ouder en vertoonde al wel kuren, en hoewel ik het meeste allemaal wel gebackup'ed heb wil ik er toch voorzichtig mee omgaan.

Bij voorbaat dank!

Misschien moet je het antwoord eens lezen wat je hier reeds hebt gehad van de moderator..?
Niet erg netjes om je vraag op meerdere fora te posten, maar dat is mijn mening...

Dat bericht had ik gedurende het registratieproces nog niet gezien. Dat eenzelfde vraag stellen op meerdere fora niet netjes is, is nieuw voor me, maar ik reken op je begrip gezien het spoedeisende karakter.

Ik beschouw dat als fora tegen elkaar uitspelen, kijken waar je het snelst antwoord krijgt.
In dit geval is het niet zo'n punt maar als je dat doet met een virus-probleem en je krijgt uiteenlopende adviezen en als je die allemaal opvolgt kan dat tot grote problemen leiden waaronder verlies van data totaan een complete her-installatie van je systeem.
Dat moet je niet willen, ik denk dat je volgende keer iets meer geduld moet hebben voor je je vraag op meerdere fora post.
Het is nl. geen wedstrijdje waar je het eerst antwoord krijgt..:p

Het grootste probleem met crossposting is niet het uitspelen maar dat er op 1 forum mensen voor je aan de slag gaan en op het andere forum ook. Die doen wellicht hetzelfde en zijn er dus mensen voor Jan met de korte achternaam hun tijd aan een vraagsteller aan het besteden.

Crossposten is op zich geen probleem, als je het op beide fora maar even laat weten.

Mijn persoonlijke mening m.b.t. crossposting sluit vooral aan bij wat Scrapheap zegt: Bij crossposten weet de ene hand (=helpers op forum1) niet wat de andere doet (=helpers op forum2), dus krijg je mogelijk tegenstrijdige adviezen, dubbele adviezen (=energie-/tijdverlies waar Edmoor het over heeft) etc.

Inderdaad vind ik zelf crossposten geen (direct) probleem, maar inderdaad dienen dan beide fora geïnformeerd te worden over de openstaande vraag op het andere forum (zodat de voortgang/terugmeldingen/adviezen die dáár gegeven zijn gevolgd/bekeken kunnen worden voordat een eigen advies wordt toegevoegd).

Tijs.

Laatst bewerkt:
Wat het probleem betreft :

ik heb 1x eerder meegemaakt dat een dergelijk euvel te wijten was aan een defect geheugenreepje. Als je dus 'straks' weer beeld hebt, zou je er goed aan doen om het geheugen te testen met een tooltje als MEM-test. Dingen uitsluiten kan geen kwaad, ook al zou het onwaarschijnlijk lijken dat het daaraan ligt.

Verder ben ik redelijk 'confuus' door je opmerking dat je de monitorstekker in een paar andere stopcontacten hebt gedaan. Volgens mij zijn er maximaal 2 (misschien 3 of 4, zie hierna) stopcontacten beschikbaar voor een monitor stekker en dan ook nog alleen maar als je zowel een onboard videochip hebt, alsmede een losse videokaart. Als je geen verloopstekker op het (VGA) uiteinde stopt dan zijn er sowieso maximaal 2 mogelijkheden : 1 onboard en 1 op de dedicated videokaart. Pas bij gebruik van verloopstekkers van VGA naar DVI (HDMI was toen nog niet echt gangbaar...?) zou het kunnen dat de mogelijkheden zich uitbreiden van 2 naar 3 of 4, maar aangezien je daar niets over schrijft, zijn er volgens mij max. 2 mogelijkheden voor de VGA stekker. Welke andere 'stopcontacten' bedoel je / heb je geprobeerd?

Daarnaast, heb je de meest voor de hand liggende optie al geprobeerd (ook geopperd op het andere forum)? Een monitor lenen van iemand en die proberen of andersom, jouw monitor proberen op een andere pc / laptop? Het sluit gelijk dingen uit en da's wel handig...........

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan