Monitor gaat niet meer aan

Status
Niet open voor verdere reacties.

TopVersnelling

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2008
Beste Helpij'ers:

Ik heb een Samsung SyncMaster 2493HM (LCD) uit de negende maand van 2008. Gisteren nog lekker mee bezig geweest. Gewoon aan zetten dat ding, lampie gaat branden, BIOS post etc. komen naar voren, Grub2 en dan het OS.
Nu wil het dat mijn monitor niet meer aan gaat. Ik heb het netsnoer al veranderd, ander stopcontact, zelfs andere groep. En het is niet dat het lampje niet meer aan gaat, maar mijn hele scherm niet meer. Gewoon, niets. Nada. Nope. Niënte.
En ja, er zit een aan-uit schakelaar op de achterkant en die staat op aan. En ook als ie op uit staat gaat mijn monitor niet meer aan :p
Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? Een zekering oid? Of de voeding naar de knoppen? En nee, mijn garantie is niet meer :(

Ik dank jullie alvast hartelijk voor de hulp. Dit 19" scherm is een beetje wennen, in vergelijking tot mijn 24" xD

Ik denk, nee ik weet het zeker dat hij doorgebrand is:confused:. Bij mijn vader zijn beeldscherm van 17 inch (4:3) kostte dat geintje €45,-:shocked:. Maar ja, die was toen 4 jaar oud.

suc6

Hallo

Betrokken scherm ken ik niet , maar volgens mij is dit een voedingsprobleem.

De meest voorkomende oorzaak van een dergelijk defekt is ... uitgedroogde condensatoren .

Deze vervangen is niet veel werk , de condensatoren zelf zijn ook niet duur .

De eerste symptomen zijn meestal , dat het enige tijd duurt , alvorens het scherm opstart.

Deze "opstartperiode" verhoogt steeds maar , tot het toestel uiteindelijk volledig dood is.

Er zit uiteraard een primaire netzekering in , deze is zelden of nooit defekt.

De backlightinvertor is ook beschermd d.m.v. een zekering (gesoldeert) , indien deze defekt is , start het scherm nog op , enkel geen backlightverlichting (vaag beeld indien je goed kijkt)

Voor zo ver ik weet , geeft samsung 3 jaar garantie .

Heb je dit reeds gecontroleerd ??

Dit scherm laten herstellen bij een lokale t.v. technieker is ook een mogelijkheid.

Meestal wordt dan 1/10 van de aankoopprijs gevraagd. (vraag uiteraard eerst offerte)

Let op:

In een t.f.t. scherm zijn dodelijke spanningen aanwezig.

Indien al het bovenstaande voor u chinees is , zeker niet zelf aankomen , maar laten doen door iemand met de nodige ervaring.

Hopelijk heb je hier iets aan.

peter

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan