Monitor geeft donker beeld

Status
Niet open voor verdere reacties.

Timothyvdb

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2005
Ik heb een GDM20E21, 20" Silicon Graphics monitor.
Het ding werkt perfect, scherp beeld, maar hij is erg donker.
De gamma enz. staan allemaal op vol, maar het is gewoon veel te donker.
De monitor is nog niet eens zo oud en geeft verder geen problemen. Na even op het internet gezocht te hebben, stuitte ik op deze site:
http://www.infa.abo.fi/~buck/computers/pix/sgi/
Deze persoon heeft een paar condensatoren vervangen.
Ik weet veel van hardware in pc's af, maar van monitors is mij niet veel bekend (zit ik ook liever niet in te rommelen)
Maar misschien heeft iemand van jullie een idee?
Hoe ik dit kan doen, wat nog meer een optie is?
Het zit overigens ook niet in Windows ofzo, het is alleen de monitor. Ik gebruik een Radeon 9500, op een 17" scherm heb ik perfect beeld.
Iemand een idee?

Ik zou aan deze persoon toch eens vragen om de voedings- hoogspanning even te checken. Condensatoren vervangen kan ik ook, maar....

Hallo

Hoe oud is de betrokken monitor??

Misschien ben je iets met de volgende info.

Vergeet echter niet dat er in een c.r.t. scherm dodelijke spanningen aanwezig zijn , dus zeker niet achteloos beginnen te "mc gyveren"

Op de u vermelde u.r.l. heeft betrokkene problemen met zijn scherm door defekte "elektrolytische" condensatoren .

De door hem vermelde lange "opwarmtijd" is daarvan een duidelijke indikatie.

Uw probleem zit volgens mij in het helderheidscircuit , ook een of meerdere condensators die verlopen zijn in waarde door ouderdom of warmte.

Indien dit niet te veel is , zou je eventueel eens kunnen proberen of het helpt om voorzichtig de "SCREEN" op de lijntransfo te verhogen.(indien aanwezig)

Let wel , niet aan de 2 "focus" potmeters komen , want dan zal het beeld wazig worden .

Peter

P.s.: blijkbaar is dit dus een type scherm waarbij uit besparing goedkope condensatoren gebruikt zijn.

Geplaatst door VDK_P
Hallo

Hoe oud is de betrokken monitor??

Misschien ben je iets met de volgende info.

Vergeet echter niet dat er in een c.r.t. scherm dodelijke spanningen aanwezig zijn , dus zeker niet achteloos beginnen te "mc gyveren"

Op de u vermelde u.r.l. heeft betrokkene problemen met zijn scherm door defekte "elektrolytische" condensatoren .

De door hem vermelde lange "opwarmtijd" is daarvan een duidelijke indikatie.

Uw probleem zit volgens mij in het helderheidscircuit , ook een of meerdere condensators die verlopen zijn in waarde door ouderdom of warmte.

Indien dit niet te veel is , zou je eventueel eens kunnen proberen of het helpt om voorzichtig de "SCREEN" op de lijntransfo te verhogen.(indien aanwezig)

Let wel , niet aan de 2 "focus" potmeters komen , want dan zal het beeld wazig worden .

Peter

P.s.: blijkbaar is dit dus een type scherm waarbij uit besparing goedkope condensatoren gebruikt zijn.

Hi Peter, mac Gyver gaat dit ook niet kunnen, alleen in de filmpjes. Een monitor herstellen is op zich al een moeilijke zaak, vooral zonder schema's (die krijg je toch niet) Dus ik zou zeker niet, aan een leek, advies geven om even spanningen te meten. Levensgevaarlijk als je niet weet wat je doet. Maar zoals je zegt, heb trouwens dezelfde mening, ......Intensiteit. Voeding of Hoogspanning. Maar zonders schema, waar, en welke spanning moet je meten? Hopeloze zaak.

Hallo

@ Vanzwam

Ben dezelfde mening als u toegedaan , de gewone leek zal deze niet kunnnen herstellen.

Maar misschien heeft betrokkene een lokale kennis met meer technische kennis en is deze wel iets met de door mij geleverde info.

Ben echter wel niewsgierig naar de ouderdom van deze monitor.

Peter

Misschien is dit nog handig:
Monitor

--------------------------------------------------------------------------------

[ Silicon Graphics GDM 20E21 ]

Monitor Eigenschappen:
Monitor Naam Silicon Graphics GDM 20E21
Monitor ID SGX0100
Fabricagedatum Week 16 / 1997
Serienummer 7162073228
Maximaal zichtbaar schermformaat 38 cm x 29 cm (18.8")
Beeld Puntraster 4:3
Frequentie Horizontaal 30 - 82 kHz
Frequentie Vertikaal 50 - 150 Hz
Maximale Resolutie 1600 x 1200
Gamma 2.60
DPMS Mode ondersteuning Standby, Suspend, Active-Off

Ondersteuning Videomodes:
640 x 480 150 Hz
800 x 600 130 Hz
1024 x 768 100 Hz
1152 x 864 90 Hz
1280 x 1024 75 Hz
1600 x 1200 65 Hz

Monitorfabrikant:
Firmanaam Silicon Graphics, Inc.
Productinformatie http://www.sgi.com/peripherals/displays
Besturingssoftware download http://www.sgi.com/peripherals/displays

Het is overifgens niet erg dringend. Als ik gewoon zit te werken merk ik het niet zo, als ik vervolgens achter een andere pc ga zitten (TFT is het ergst) is dat nogal een groot verschil. Als er echt in de monitor moet worden geknutselt breng ik hem het liefst naar een pc zaak.
Ik dank jullie alvast voor de reacties.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan