Monitor toont bios niet!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Henry1st

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
:o Sinds deze week beschik ik over de Samsung Syncmaster T260. Prima scherm, zeer tevreden! Alleen heb ik een probleem: Ik kan niet meer in de bios van de computer komen. Zodra ik de computer + beeldscherm aanzet, start de computer normaal op en het beeldscherm blijft maar tonen: ANALOOG / DIGITAL / HDMI. Dit blijft de monitor doen totdat windows opgestart is. Ik vermoed dat dit komt doordat de monitor alleen het digitale beeld wil tonen.
Als ik bij het opstarten op mijn DEL-knop op het toetsenbord druk, dan weet ik dat de computer de Bios opent, maar ik zie niets, want de woorden ANALOOG / DIGITAL / HDMI blijven maar voorbij komen op de monitor. Hoe los ik dit op? Alvast dank!

Hierop het antwoord van de Samsung helpdesk:

Dank u voor uw e-mail met betrekking tot uw Samsung monitor.
Als u de optie Auto source op "off" zet, onthoudt de monitor de laatst
gekozen bron, en zal hij niet automatisch gaan zoeken naar een actieve
bron. Verder moet u in de bios het bios logo aanzetten.

Helaas, dit werkte niet! Ik heb de monitor op ‘off’ gezet en het bios logo aangezet, maar nog steeds is het niet mogelijk om in de bios te komen, of een F8 opstartscherm te zien.

Wat kan ik nog meer doen (zonder een andere monitor aan te sluiten)?

Mogelijk de kabel eens vervangen voor een VGA en dan nog een keer testen. Ik heb sinds enkele maanden ook een Samsung (245B+) en idd. op het moment dat de stroom erop komt staat gedurende een seconde het woord Analog in beeld, maar dat verandert in diezelfde seconde naar Digital (monitor is DVI aangesloten)

Sluit de monitor eens analoog aan, (VGA) start een keer op, zet 'm weer uit en sluit 'm opnieuw middels DVI aan. Draai ook de kabel eens om (slaat theoretisch nergens op, dat weet ik, maar nee heb je).

Als de monitor het blijft weigeren zou ik toch nog een keer Samsung mailen.
Hun verhaal over onscreenlogo is kul, want ook ik (en met jou en mij de meeste mensen denk ik), heb / hebben het onscreenlogo op disabled staan terwijl wij allen gewoon de biosboodschappen te zien krijgen.

Laatst bewerkt:
om in het bios te komen ,hangt het van de pc welke knop je moet indrukken
DEL werkt bij jou dus niet,dus zal het een andere knop zijn iets van F2 of wat ook

Bedankt beiden! Analoog aansluiten gaat helaas niet, want op mijn videokaart zitten slechts twee dvi-aansluitingen. Del is de enige knop die werkt voor de bios. Het F8 keuzescherm zie ik trouwens ook niet.

Er bestaan DVI naar Analoog adapters, maar ja, die kosten een paar centen en om die nu aan te schaffen voor slechts een test (die mogelijk ook nog eens nutteloos zou kunnen blijken te zijn).
Lastig.................
Ik vermoed dat een mail naar Samsung toch de meest handige manier is.

Heb je overigens de hele handel aan software van Samsung geïnstalleerd, m.a.w. wordt de monitor ook als zodanig met merk en type binnen Windows herkend? (Al zal dat niet direct het probleem zijn, want de ellende begint al vóórdat Windows start).

Als dat allemaal niet wil (ook Samung niet), dan zou je je af kunnen vragen of het bios zodanig verouderd is, dat een moderne (?) digitale monitor door het bios niet opgepikt wordt? Wat voor monitor zat er voorheen op? (Ik ben namelijk niet zo'n voorstander van een bios flash dus ik wil je absoluut die richting niet op 'schrijven')

Volgende week krijg ik een nieuwe computer. Ik denk dat ik dan maar even afwacht of ik hetzelfde probleem heb bij die computer. Lijkt me echter wel, want het probleem onstaat nog voordat de computer is doorgestart.

Ja, oké, maar dan hoeft het nog niet op een nieuwe pc te gebeuren áls mijn biostheorie een beetje in de buurt komt. Wacht idd. even af. Check op déze computer eens hoe oud het bios is.

Dit is het antwoord at ik van Samung Engeland kreeg:

With regards to yourT260 and the recent issue you have experienced.

Based on your description I would assume that the EDID (Extended display identification data) on your monitor is corrupt and as a result your display will need to be repaired/replaced depending on the service process for the Netherlands.

As the BIOS is displayed at a very low resolution it may be that your display is missing this particular resolution information from its EDID file, this would result in your monitor not being able to display the image it is receiving from your computer.

Ik heb het aan Samsung Nederland doorgegeven en ben benieuwd naar hun reactie!

Er is hoop als ik het bericht zo lees (ze vermoeden een defect). Ik ben benieuwd hoe het afloopt.

Ik ga a.s. vrijdag een nieuw exemplaar van mijn beeldscherm halen en hoop dan dat het opgelost is!:thumb:

Eindelijk, het is opgelost! Ik heb een nieuw scherm, maar dat was het probleem niet! Het was de DVI-stekker in de videokaart. Op een andere stekker had ik het probleem niet. Ik heb nu een nieuwe computer en daarmee ontdekte ik het probleem! Opgelost dus! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan