Mossen en Acces

Status
Niet open voor verdere reacties.

Haaksma

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 feb 2010
Als nieuweling mij eerst even voorstellen.
Ik ben zojuist 60 jaar geworden en in de FUT geworpen, meer tijd geweldig.
Ik houd mij al een aantal jaren vrij fantiek met mossen bezig, die kleine pokke plantjes die je overal tegenkomt moeilijk uit je gazon zijn te weren.:D
Nu kennen we in Europa circa 1850 soorten die soms op celniveau gedetermineerd dienen te worden. Met name een beginner in deze materie loopt tegen het determinatieprobleem aan. De (papieren) sleutels die er zijn leiden zeker in het begin nogals een vaak dood.
Enige (geautomatiseerde) hulp hierin voorkomt mogelijk dat er wat minder afhaken
Ik meende dan ook dat dat met een database makkelijker moest kunnen. Mijn eerdere ervaringen met een database stammen uit het Dbase 3+ tijdperk.:o

Acces heb ik van een kennis aangeboden gekregen op een laptop die ik, tijdelijk,mag gebruiken.
Inmiddels ook een (beginners) videocursus Acces 2007 op in internet gevolgd van BBTI.
Dat bracht naast een aangeschaft boekwerkje wat meer helderheid. Ik ben overigens bang dat ik zonder het volgen van een cursus niet genoeg kennis uit een boekwerkje kan halen.
Enige begeleiding lijkt mij wel essentiel.

Schematisch had ik al het een en ander uitgewerkt, de laatste weken.
Inmiddels heb ik dan ook een (voorlopige) tabel uitgewerkt waarin 1865 mossen zijn opgenomen met een circa 70 determinatie-kenmerken per soort.
Deze laatste moeten nog ingevoerd worden en zullen wel uitgroeien tot over de 80. Voor een groot deel moeten deze gegevens uit buitenlandse lectuur gehaald worden. Een giaklus. Ik schat dat ik alleen daarmee al een jaartje of twee doende ben om de informatie van verschillende auteurs over de soorten te vergelijken.

Ik ben al aan het snuffelen geweest met de zoekfunctie. Daarbij stuit ik toch veelal op termen die mij (nog) niet eigen zijn.

Mijn vraag is in feite simpel.
Is het mogelijk om een fatsoenlijk query-formulier te maken waarin je de in de tabel opgenomen determinatiekenmerken invult om deze soorten terug te brengen tot een behapbare keuze van 10 - 15 soorten die dan verder uitgesleuteld dienen te worden.

Het is een heel verhaal geworden maar zonder de geleverde achtergrond informatie ben ik bang dat ik niet veel respons krijg.

m.vr.gr.
Dick Haaksma

Hallo Dick,

Allereerst natuurlijk welkom op het Forum! Als ik zo de vraagstelling lees, denk ik dat we voorlopig nog niet van je af zullen zijn ;) En dat is natuurlijk meer dan prima!
Je vraag is wel simpel, en het antwoord eigenlijk ook: Ja, dat kan.
Maar dat is uiteraard een beetje kort door de bocht, want je wilt graag weten wat je dan verder moet doen.
Allereerst is het belangrijk dat je de determinatie kenmerken op de goede manier categoriseert. Een bepaald mos bevat, neem ik aan, meer dan één kenmerk, en hoe meer kenmerken je invult, hoe nauwkeuriger de selectie wordt. De vraag is nu: op welke manier wil je de selecties gaan maken? Ik stel mij zo voor, dat een aantal kenmerken betrekking heeft op groeiwijze, een aantal op kleur, een aantal op bloeiwijze, misschien wel op hoogte. Kortom: kun je een onderverdeling aanbrengen in de verschillende kenmerken? En zo ja, wil je dan bijvoorbeeld per mos één waarde per kenmerktype kunnen selecteren, of wil je geen beperking in het aantal in te vullen kenmerken?
En hoe wil je aangeven welk mos welke kenmerken bevat? Heb je een aparte tabel, waarin je voor elk mos per kenmerk een apart record aanmaakt, of heb je in de tabel Mossen aan aantal velden gereserveerd voor de kenmerken, en ligt dat aantal dus vast?

Kortom: één vraag roept een hele berg andere vragen op... (overigens was er weinig mis met dBase3+, toch? Ik heb er ook mijn eerste stapjes in gezet!)

Wouw dat is snel, geweldig

denk ik dat we voorlopig nog niet van je af zullen zijn
Dat heeft ook twee kanten:D

Bedankt voor het vriendelijk welkom.

Ik ben met Ja dat kan al blij. Ik zag de bui al hangen, alles ingevoerd en dan blijkt dat wat ik voor ogen heb niet of vrijwel onmogelijk is.
Het zou de eerste keer niet zijn!

Ik probeer een voorbeeldje mee te sturen.
Om het "simpel" te houden lijkt mij Ja-Nee de beste keuze, maar bij een aantal kenmerken kom ik niet om een tekst heen zonder een onoverzichtelijke hoeveelheid kenmerken in te (laten) vullen. Elke soort heeft zijn eigen record met een hele reeks kenmerken die al dan niet op die soort van toepassing zijn.
Inmiddels zijn biotoop- en standplaats kenmerken aan de tabel toegevoegd:confused:
Overigens heb ik alleen van de Bladmossen de kenmerken aangegeven van de Hauw- en Levermossen zal ik vermoedelijk wel een andere, 2e tabel moeten maken.
Ik denk dat de bijlage je vragen beantwoord.

En er was inderdaad met dBase3+ weinig mis.
Binnen mijn werkgroep staan nog twee doosjes (Tulip!) met halfgeleiders te draaien op dat programma. Die sturen dan ook nog matrixprinters aan. :rolleyes:
En dan voel ik me al wel eens een dino.
En dat moet ook anders, die automatisering dan.
Maar eerst dit maar.

m.vr.gr.
Dick

Bijlagen

Wouw dat is snel, geweldig
Omdat ik op vrijdag niet werk, en het ook nog eens regent.. ;)
Ik zal de db eens bestuderen, en kom er dus nog op terug!

Ik heb nog een mooie (nooit uitgepakte!) doos dBase3+ staan.... Overgehouden uit een opruimactie bij een vorige baas. Kon het niet over mijn hart verkrijgen om die in het grijze archief te zien verdwijnen....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan