mounten van een NAS

Status
Niet open voor verdere reacties.

jofred

Gebruiker
Lid geworden
16 dec 2006
Ik heb shares van een NAS gemount in mijn Linux-laptop (Mint 13). Hierbij heb ik in de FSTAB onderstaande regel opgenomen.
In het bestand /root/.mijncreds heb ik een gebruikersnaam en wachtwoord opgenomen, die rechten heeft op de NAS-share

Code:
//naamNAS/naamShareopNAS /media/naamMount cifs credentials=/root/.mijncreds,rw,iocharset=utf8,dir_mode=0777,file_mode=0777  0 0

Nu ben ik niet zo'n voorstander van wachtwoorden in bestanden vastleggen en vraag me af of (en zo ja hoe) het geregeld kan worden dat deze mount gemaakt kan worden zonder wachtwoordbestand als gebruikerscode en wachtwoord van linux-laptop en NAS-share gelijk zijn.

Femke,

Dank voor je reactie, maar het is toch niet wat ik zoek.
In je voorbeeld heb je de gebruikerscode en wachtwoord tig keer staan in de fstab.
Zoals ik het nu geregeld heb, staat het 1 keer in een bestand.
Als ik het wachtwoord wijzig, hoef ik het maar 1 keer te wijzigen en in je voorbeeld moet ik alle regels bij langs.

Maar wat ik nog liever zou hebben is dat ik helemaal geen gebruikerscode en wachtwoord in de mount heb staan.
Als ik vanaf een windows-machine de nas benader en de gebruikerscode+wachtwoord op de windiows-machine en op de nas zijn gelijk, dan kan ik gewoon de bestanden op de nas-benaderen.
Eigenlijk zoek ik iets dergelijks voor Linux

heb je nfs wel eens geprobeerd? je gebruikt immers linux.

of mis ik nu wat?

In mijn voorbeeld is dat omdat op de NAS heel veel mappen staan en ja, die moeten apart gemount worden.\Heb je gewoon een NAS dan volstaat uiteraard alleen de NAS met 1x wachtwoord.
\Vergeet niet dat een wachtwoord (ook op Linux) voor de veiligheid is!! Anders kan iedereen zomaar je nas in en dat wil je niet.

en dezelfde wantwoorden voor aparte dingen zou ik echt niet aanraden!! Ook in Linux moet je aan je veiligheid denken!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan