mouse on over

Status
Niet open voor verdere reacties.

meesterke

Gebruiker
Lid geworden
17 aug 2003
gegroet,
ik ben zo zelf een beetje bezig met het maken van websites en zoek altijd nieuwe manieren om met paint shop pro of andere programmas mijn site te vernieuwen.
nu zoek ik iets zodat als ik met mijn muis over een tekening gaat dat er een andere tevoorschijn komt. hoe doe ik dat? iemand een iedeetje?

alvast bedankt

Hoe is je engels? Hier een engelse uitleg.

Hier zelfs een script generator

Oeps Hier zelfs een uitleg in het Nederlands :)

Groeten.
Olav

Laatst bewerkt:
Geplaatst door meesterke
gegroet,
ik ben zo zelf een beetje bezig met het maken van websites en zoek altijd nieuwe manieren om met paint shop pro of andere programmas mijn site te vernieuwen.
nu zoek ik iets zodat als ik met mijn muis over een tekening gaat dat er een andere tevoorschijn komt. hoe doe ik dat? iemand een iedeetje?

alvast bedankt

IK zie dat het bij Yahoo mogelijk is, heb alleen het nut ervan nooit gezien. Wel als mijn muis over een plaatje zweeft, dat er een korte beschrijving pop upt.

Groet,

Geplaatst door joanne

IK zie dat het bij Yahoo mogelijk is, heb alleen het nut ervan nooit gezien. Wel als mijn muis over een plaatje zweeft, dat er een korte beschrijving pop upt.

Groet,

In principe is het overal mogelijk. Het maakt namelijk gebruik van Javascript. Javascript is een zogenaamd "clientside scripttaal" daarbij wordt de code uitgevoerd in de browser. Daardoor maakt het niet uit welke host je de website hebt, maar of je browser Javascript ondersteunt. Tegenwoordig ondersteunen zo goed als alle browsers Javascript.

Het nut van een rollover.... tsja is meer een kwestie van smaak... je kan er bijvoorbeeld buttons aanpassen zodat het lijkt of een knop ingedrukt wordt (1e plaatsje button up en 2e plaatje button down) Of wat soms ook wel eens gebeurd, een visueel menu waarbij een plaatje wat wazig is en als je er met je muis overheen gaat dan een scherp plaatje getoond wordt met een beschrijvend woord. Dit zijn enkele voorbeelden van de mogelijkheden met een rollover image script.

Olav

Geplaatst door Olav

Het nut van een rollover.... tsja is meer een kwestie van smaak... je kan er bijvoorbeeld buttons aanpassen zodat het lijkt of een knop ingedrukt wordt (1e plaatsje button up en 2e plaatje button down) Of wat soms ook wel eens gebeurd, een visueel menu waarbij een plaatje wat wazig is en als je er met je muis overheen gaat dan een scherp plaatje getoond wordt met een beschrijvend woord. Dit zijn enkele voorbeelden van de mogelijkheden met een rollover image script.

Olav
Hoi OLav,
Heb het zelf uitgevogeld en inderdaad, het werkt!
Toch grappig bij nader inzien. Bij Yahoo is het echt helemaal piece of cake. De ideeen komen nu vanzelf naar boven borrelen.
Groetjes,
Joanne

Geplaatst door joanne

Hoi OLav,
Heb het zelf uitgevogeld en inderdaad, het werkt!
Toch grappig bij nader inzien. Bij Yahoo is het echt helemaal piece of cake. De ideeen komen nu vanzelf naar boven borrelen.
Groetjes,
Joanne

Hoi Joanne,
Goed gedaan hoor :thumb:
Ik weet niet hoe het bij Yahoo werkt, maar zelf gebruik ik Dreamweaver, daar zit een optie in om een Rollover te maken, het enige wat je dan hoeft te doen is te vertellen welk plaatje de basis is en welke het plaatje als de muis erover is en Dreamweaver doet de rest.

Groetjes,
Olav

je kan dit doen met fireworks of dreamweaver. je maakt gewoon een button aan zonder link en in fireworks geef je de twee statussen een afbeelding zodat als je er met je muis overkomt dat er een andere afbeelding komt.

Geplaatst door brecht.vermeer
je kan dit doen met fireworks of dreamweaver. je maakt gewoon een button aan zonder link en in fireworks geef je de twee statussen een afbeelding zodat als je er met je muis overkomt dat er een andere afbeelding komt.

Dat is wel heel kort door de bocht met Fireworks zoals je het nu uitlegt. Komt wel iets meer bij kijken... slides enzo. En als je nou juist wel een link wilt?
Maar goed, volgens mij hebben Joanne en Meesterke geen van beide Fireworks.

Olav

uitleg.

maak twee knoppen met paintpro een gewone en 1 rollover knop

als je een rolover en een gewone knop heb gemaakt.
doe je dreamweaver open.
daar staat bovenaan insert>interactive images>rolloverimages en dat is het dan heb je een rollover button

Geplaatst door Olav

Dat is wel heel kort door de bocht met Fireworks zoals je het nu uitlegt. Komt wel iets meer bij kijken... slides enzo. En als je nou juist wel een link wilt?

Olav

je kan de probeerversies (mx 2004) downloaden van www.macromedia.com

mvg,

brecht

PS: ik vind het nog redelijk simpel om zo'n knopen te maken in fireworks. mss komt dit omdat ik pas met fireworks werk vanaf de nieuwste versie mx 2004. mss is het vroeger moeilijker geweest!

Geplaatst door Olav

Olav

Allereerst Olav e.a., een gelukkig nieuw jaar!

Nee, heb geen Fireworks of Dreamweaver. Wel Frontpage2000, gebruik ik niet. Maar ik ben echt in mijn sas met geocities van Yahoo, nog steeds gratis versie dan, kan er bij wijze van spreken mee lezen en schrijven.

Vraagje: kom zo op het net van alles tegen over scrollovers, gekke effecten, vallende foto's etc. gemaakt met Javascript. Vind het wel fun en sommige al uitgetest in mijn site, erg leuk Maar komt dit de snelheid van het surfen ten goede, bij mij dan wel maar hoe zit het bij de viewer. Het zijn vaak animated dingen. Wil daar ook niet te overdreven mee omgaan.

VrGr

Geplaatst door joanne

Allereerst Olav e.a., een gelukkig nieuw jaar!

Nee, heb geen Fireworks of Dreamweaver. Wel Frontpage2000, gebruik ik niet. Maar ik ben echt in mijn sas met geocities van Yahoo, nog steeds gratis versie dan, kan er bij wijze van spreken mee lezen en schrijven.

Vraagje: kom zo op het net van alles tegen over scrollovers, gekke effecten, vallende foto's etc. gemaakt met Javascript. Vind het wel fun en sommige al uitgetest in mijn site, erg leuk Maar komt dit de snelheid van het surfen ten goede, bij mij dan wel maar hoe zit het bij de viewer. Het zijn vaak animated dingen. Wil daar ook niet te overdreven mee omgaan.

VrGr

Hoi Joanne,
Ook jij de allerbeste wensen voor 2004 natuurlijk :thumb:
Javascript opzich zal de snelheid niet erg veel beinvloeden. Wat de snelheid wel zal beinvloeden is de hoeveelheid plaatjes en de bestandsgrootte van de plaatjes. Elk plaatje wat je gebruikt, kost toch tijd om weer te downloaden.
Andere zaken die de snelheid ook beinvloeden zijn o.a. JavaApplets, Flash, muziek/geluiden.
JavaApplets kosten vaak tijd omdat ze moeten worden geimplementeerd op de computer van de bezoeker. Flash en muziek/geluiden kost tijd omdat daarvan de bestandsgroote meestal vrij groot is.

Groeten,
Olav
PS, wat is het adres van die website waar je die javascript effecten tegen kwam?

Geplaatst door Olav

Hoi Joanne,
Ook jij de allerbeste wensen voor 2004 natuurlijk :thumb:
Javascript opzich zal de snelheid niet erg veel beinvloeden. Wat de snelheid wel zal beinvloeden is de hoeveelheid plaatjes en de bestandsgrootte van de plaatjes. Elk plaatje wat je gebruikt, kost toch tijd om weer te downloaden.
Andere zaken die de snelheid ook beinvloeden zijn o.a. JavaApplets, Flash, muziek/geluiden.
JavaApplets kosten vaak tijd omdat ze moeten worden geimplementeerd op de computer van de bezoeker. Flash en muziek/geluiden kost tijd omdat daarvan de bestandsgroote meestal vrij groot is.

Groeten,
Olav
PS, wat is het adres van die website waar je die javascript effecten tegen kwam?

Hallo Olav,

He, leuk dat je mij ook eens iets vraagt ;-)

Gevonden via http://www.htmlgoodies.com. Hier is bijv. ook een Javascript cursus te volgen. Prima site en het wordt ook lekker onderhoudend gebracht, in slaap vallen is er niet bij. Vind ik ook wel belangrijk, hoe de stof wordt gebracht.

De javascript dingetjes zijn hier te vinden:

http://webdeveloper.earthweb.com/webjs/

Vond hier ook ook iets om de irritante reclame van Yahoo te "hidden".

Over bestandsgrootte, inderdaad, maar heb deze link
http://www.irfanview.com om bijv. foto's te converteren. Door kenners aanbevolen. Moet ik nog uitvogelen.

Groetjes,
J.

Laatst bewerkt:
Geplaatst door joanne

Hallo Olav,

He, leuk dat je mij ook eens iets vraagt ;-)

Gevonden via http://www.htmlgoodies.com. Hier is bijv. ook een Javascript cursus te volgen. Prima site en het wordt ook lekker onderhoudend gebracht, in slaap vallen is er niet bij. Vind ik ook wel belangrijk, hoe de stof wordt gebracht.

De javascript dingetjes zijn hier te vinden:

http://webdeveloper.earthweb.com/webjs/

Over bestandsgrootte, inderdaad, maar heb deze link
http://www.irfanview.com om bijv. foto's te converteren. Door kenners aanbevolen. Moet ik nog uitvogelen.

Groetjes,
J.

Hi Joanne,
Zo zie je maar dat je altijd van elkaar weer wat kan leren :)
Ik zal de websites vanavond eens bekijken, ik moet er zo vandoor.
Irfanview is inderdaad een goed en gratis programma om de bestandsgroote van plaatjes iets te verkleinen.
Je moet alleen oppassen met dat verkleinen dat je het kwaliteitsverlies van het plaatje nog wel op acceptabel nivo houdt.
Groeten,
Olav

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan