MP3 lijst maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

boekanier

Gebruiker
Lid geworden
13 jul 2007
Ik ben een stukje software kwijt, dat van een ingevoerde cdrom met mp3 nummers
diverse opties gaf zoals het rangnummer van de mp3, de volledige naam en de
speelduur per nummer en de totaal tijd.
Deze specificatie kon je afdrukken en bij de cdrom voegen.
Volgens mij was het freeware.

Weet er iemand iets dergelijks voor mij?

Hartelijk, ja dit bedoel ik, als ik nu nog aan de weet kan komen hoe ik de verkregen selectie kan afdrukken, dan is dit het helemaal.

In het venster heb ik nu alle genummerde mp3s met de naam van het nummer en de speeltijd.
Je schijnt dan te moeten exporteren b.v. in rtf formaat maar dan krijg ik ook de informatie die ik uitfilterde.
Kies ik voor opslaan dan krijg ik de melding dat er op de cdrom te weinig ruimte is.

Dus wat te doen?

Deze specificatie kon je afdrukken en bij de cdrom voegen.

Voor wat betreft het afdrukken:

- Selecteer alle liedjes.
- Rechtsklik op de selectie en kies voor Exporteren...
- Klik txt_taglist aan
- Klik rechts in het venster het blokje met "blad papier + potlood" ( configuratie aanpassen) aan waarna je kan aanpassen welke tags en in welke volgorde je ze in het txt-bestand wilt opnemen.
- klik iets lager rechts in het venster op het alleenstaande blokje met de 3 puntjes (Exportbestand selecteren) om te kiezen waar je dit txt-bestand wilt opslaan en onder welke naam.
- Daarna kan je dit aangemaakte txt-bestand afdrukken.

Ik heb enkel ervaring met de txt-bestanden maar voor de andere bestanden kan je eventueel de Help-optie in het programma raadplegen.

Veel succes

Voor wat betreft het afdrukken:

- Selecteer alle liedjes.
- Rechtsklik op de selectie en kies voor Exporteren...
- Klik txt_taglist aan
- Klik rechts in het venster het blokje met "blad papier + potlood" ( configuratie aanpassen) aan waarna je kan aanpassen welke tags en in welke volgorde je ze in het txt-bestand wilt opnemen.
- klik iets lager rechts in het venster op het alleenstaande blokje met de 3 puntjes (Exportbestand selecteren) om te kiezen waar je dit txt-bestand wilt opslaan en onder welke naam.
- Daarna kan je dit aangemaakte txt-bestand afdrukken.

Ik heb enkel ervaring met de txt-bestanden maar voor de andere bestanden kan je eventueel de Help-optie in het programma raadplegen.

Veel succes

Bedankt voor dit stappen plan, maar ik krijg een vreemd configuratie bestand en slechts lijsten waar ik te veel moet aanpassen, terwijl ik ook geen speelduur heb..
In de Help kan ik over afdrukken niets vinden..
Ik zal DirPrint blijven gebruiken, daar behoef ik minder aan te passen.
Mis dan ook wel de speeltijden, maar beter iets dan niets.
:

Ik veronderstel dat net zoals bij mij het configuratiebestand bij jou geopend wordt in kladblok:
Het komt er dan gewoon op aan om de zogenaamde placeholders aan te passen. Dit is de tekst tussen de procenttekens (bijvoorbeeld %artist%). Je kan zelf bepalen welke gegevens je in het tekstbestand wilt krijgen door deze placeholders te verwijderen, te verplaatsen of er gewoon bij te voegen. Zo kan je bijvoorbeeld %_length_seconds% in het configuratiebestand toevoegen wat resulteert in de vermelding van de duur van de liedjes in seconden in het geëxporteerde tekstbestand.
Is een kwestie van wat experimenteren met de verschillende placeholders in het configuratiebestand om uiteindelijk de door jou gewenste gegevens in de door jou gewenste volgorde in het geëxporteerde txt-bestand te krijgen. Eens je daar echter in geslaagd bent, kan je het configuratiebestand gewoon opslaan en moet je in de toekomst dit experimenteren met het configuratiebestand niet telkens opnieuw uit te voeren.
Afdrukken is dan gewoon een kwestie van het geëxporteerde txt-bestand zelf af te drukken.
Alle placeholders zijn trouwens terug te vinden via Help/Help-onderwerpen/Configuration/Export en naar beneden scrollen tot aan de rubriek "Placeholders for export configurations" en dan zie je deze lijst:

Metadata
%artist% Artist
%album% Album
%comment% Comment
%genre% Genre
%title% Title
%track% Track-Number
%_total% Total number of tracks from xx/XX track-number field
%year% Year
%fieldname% Fieldname

Technical info
%_bitrate% Bitrate in kBit/s
%_codec% Codec
%_length% Length (formatted)
%_length_seconds% Length (in seconds)
%_mode% Mode
%_samplerate% Samplerate
%_tag% Available tag types in file
%_tag_read% Displayed tag type
%_tag_size% Size of all tags in bytes
%_tag_size_appended% Size of all appended tags in bytes
%_tag_size_prepended% Size of all prepended tags in bytes
%_vbr% VBR

File name / path info
%_crc% CRC32 value of file content
%_directory% Directory name
%_extension% File extension without dot
%_filename% File name without extension
%_filename_ext% File name with extension
%_filename_rel% Relative file name
%_file_mod_date% Short modification date
%_file_mod_datetime% Long modification date
%_file_size% File size in human readable format
%_file_size_bytes% File size in bytes
%_file_size_kb% File size in kilobytes
%_file_size_mb% File size in megabytes
%_path% File name with path
%_folderpath% Path without file name
%_folderpath_rel% Relative path without file name
%_parent_directory% Name of parent directory
%_md5% MD5-Hash of the file (slow!)
%_md5audio% MD5-Hash of the audio part of the file (slow!)
%_volume% Volume label
%_workingdir% Name of current working directory
%_workingpath% Path of current working directory

System
%_app% Mp3tag, e.g. Mp3tag v2.42
%_counter% Current counter value (ascending from 1) of the immediately containing loop
%_date% Short date
%_datetime% Long date
%_max_counter% Maximum value of counter of the last closed loop.

Global placeholders (calculated per loop)
%_total_files% Total number of files
%_total_size% Total file size (formatted output)
%_total_size_raw% Total file size in bytes
%_total_time% Total playing time (formatted output)
%_total_time2% Total playing time (formatted output without days)
%_total_time_raw% Total playing time in seconds

Ik zal maar geen quote gebruiken want het is zo uitvoerig en ik ben je erkentelijk
dat je al die moeite doet.
Gisteren heb ik ook nog een handleiding van internet gehaald: http://www.digimuziek.nl/mp3tag1.htm maar ook weer niet het resultaat dat ik wil.
Gewoon de (zelf verzamelde) mp3's genummerd onder elkaar, achter het nummer de titel en daarachter de speeltijd.
Dit staat mooi in het mp3tag scherm maar een dergelijke lijst krijg ik niet om af te drukken.
Ik zal jouw bericht uitprinten en kijken waar ik dan kom.
Eerlijk gezegd vind ik het zo op het oog vrij ingewikkeld.
Je hoort nog van me.

Zit van alles te proberen maar het komt tot niets.
Wat ik dus wil is onder elkaar b.v. 1 t/m 20 - titel - artiest - speeduur in min.sec.-
aan het eind dan de totale speelduur in min.sec..

Voor placeholders nam ik : %track% - %title% - %artist% - %_length% - %_total_time%

en dan verschijnt er:: 1 - Mahalageasca - Mahala Rai Banda - 248 - 3975
dus maar 1 regel? en 248 i.p.v.04:08, .

Vanmorgen een kennis van mij gebeld, zij gebruikt MP3Collector en toen ik daarmee aan de gang ging had ik in no time een bruikbare lijst.
Wat is dat enorm gebruikersvriendelijk dus.
Het is geen freeware..

vervang in je configuratiefile alles wat er staat door dit:

$filename(txt,utf-8)$loop(%_path%)%track% - %title% - %artist% - %_length%
$loopend()
%_total_time%

dan krijg ik vervolgens het volgende:

01 - Red Morning Light - Kings Of Leon - 03:01
02 - Happy Alone - Kings Of Leon - 01:09
03 - Wasted Time - Kings Of Leon - 03:42
04 - Joe's Head - Kings Of Leon - 01:07
05 - Trani - Kings Of Leon - 20:09
06 - California Waiting - Kings Of Leon - 01:15
07 - Spiral Staircase - Kings Of Leon - 00:59
08 - Molly's Chambers - Kings Of Leon - 00:39
09 - Genius - Kings Of Leon - 01:37
10 - Dusty - Kings Of Leon - 06:58
11 - Holy Roller Novocaine - Kings Of Leon - 04:03
12 - Talihina Sky - Kings Of Leon - 03:36
13 - Wicker Chair - Kings Of Leon - 03:11

00:51:26

En dat lijkt mij net wat jij zou willen...

En dat lijkt mij net wat jij zou willen...

Absoluut zo wil ik het, maar zeker is wel, dat ik dit resultaat zelf niet bereikt zou hebben.
En mooi is, dat ik voor andere lijsten dezelfde configuratie kan gebruiken.
De lijst die ik hiermee kreeg is mooier dan van MP3Collector.
Nogmaals ik ben je zeer erkentelijk.

Maar, als perfectionist die ik ben, is er nu ook nog een mogelijkheid om de speeltijden
b.v. rechts uitgelijnd onder elkaar te krijgen?:o

Dan denk ik dat je i.p.v. met een txt-bestand beter af gaat zijn met een html-bestand doch door tijdsgebrek en vrij beperkte kennis van html kan ik je daar niet mee verderhelpen.

Je kan ook altijd eens hier een kijkje nemen. Op dit forum staan een aantal html-configuratiebestanden voor Mp3tag die door gebruikers zelf zijn aangemaakt. Je kan er een preview van zien en je kan ze downloaden om ze vervolgens in het programma te gebruiken en wie weet misschien zit er, al dan niet met een aantal aanpassingen die je zelf nog aan het configuratiebestand zou kunnen maken, wel iets tussen dat je aanstaat.

Veel experimenteerplezier...

Ik heb jouw thread op het forum gelezen.

Vervang in je configuratiefile alles wat er staat door dit:

$filename(txt,utf-8)$loop(%_path%)$num(%track%,2) $left(%title%$repeat( ,30),30) $left(%artist%$repeat( ,20),20) $right($repeat( ,8)%_length%,8)
$loopend()
$right($repeat( ,67)%_total_time%,67)

Ik heb met opzet de toegevoegde cijferwaarden groot genoeg genomen met als "voordeel" dat je deze normaal niet direct gaat moeten aanpassen.
Dit heeft echter als "nadeel" dat bij liedjesnamen en artiestnamen die heel klein zijn, deze vrij ver uit elkaar zullen staan.

Indien dit storend is kan je de cijferwaarden verkleinen waarbij je normaal enkel maar de cijferwaarden in $left(%title%$repeat( ,30),30) en $left(%artist%$repeat( ,20),20) zal moeten verkleinen.

Bijvoorbeeld naar $left(%title%$repeat( ,20),20) en $left(%artist%$repeat( ,15),15)

Met extreem grote liedjesnamen en artiestnamen zal je de waarden dan moeten verhogen maar zoals gezegd, heb ik ze groot genoeg gezet zodat dit in de meeste gevallen niet direct nodig zal zijn.

Indien je deze cijferwaarden verkleint of vergroot, zal je ook de cijferwaarden van $right($repeat( ,67)%_total_time%,67) met het zelfde totaal aantal moeten verkleinen of vergroten om de mooie uitlijning van de totale tijd onder die van de tijd van elk van de liedjes te bewaren.

Bij de bovenstaande verkleining bijvoorbeeld zal je de cijferwaarden voor de totale speeltijd dan moeten verkleinen naar $right($repeat( ,52)%_total_time%,52).

Ik denk dat je vervolgens best zal afdrukken vanuit kladblok zelf want de uitlijning gaat blijkbaar verloren als je de tekst gewoon kopieert vanuit het txt-bestand naar bijvoorbeeld een Word-document.

Laatst bewerkt:
Ik heb jouw thread op het forum gelezen.

Vervang in je configuratiefile alles wat er staat door dit:

$filename(txt,utf-8)$loop(%_path%)$num(%track%,2) $left(%title%$repeat( ,30),30) $left(%artist%$repeat( ,20),20) $right($repeat( ,8)%_length%,8)
$loopend()
$right($repeat( ,67)%_total_time%,67)

Nu fubarslayer het is een pracht, ik ben er blij mee.Kan het resultaat helaas niet
laten zien, want dan staan de speeltijden weer niet uitgelijnd.

Die DetlevD van het MP3Tag forum begrijpt er niets van.

Nogmaals zeer bedankt, dat je toch nog tijd hebt vrij gemaakt om dit te doen.:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan