Mp3 op site downloadbaar maken.

• Onderwerp starter Onderwerp starter ltk
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ltk

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2007
Ik kan met Magix webdesigner 10 PRo perfect MP3 bestanden embedden. Er verschijnt dan het Windows media player balkje in de pagina. Het MP3 bestand wordt mee geupload in de index_html-files. Maar hoe maak ik de bestanden downloadbaar voor bezoekers? (voor de goede orde: het gaat om copyfree eigen gesproken teksten ;) ) Ik zou bv bij het aanklikken van een gelinkt icoontje het bekende Openen/opslaan menuutje van Windows moeten krijgen.

Laatst bewerkt:
Upload je mp3 bestanden in een speciaal mapje: bijvoorbeeld

htdocs/downloads/mp3

En plaats een link (of een afbeelding met link, als button bijv.) met het pad naar het bestand, dus bijvoorbeeld:

jouwdomein.nl/downloads/mp3/geluidsfragment.mp3

Wanneer de bezoeker daar op klikt, zal het bestand gedownload worden.

Succes :thumb:

Na wat uitproberen: Dat is in feite wat Magix zelf ook al doet: alle bestanden die je met een button oid linkt komen automatisch in de aparte map index_htm_files terecht die automatisch mee geupload wordt. De button verwijst dan naar het bestand in die map.
Als ik dan op de betreffende button naar het mp3 bestand klik opent een afspeelbalk in volledig scherm. Ik kan het bestand dan opslaan door rechts te klikken en "pagina opslaan als". Deze "pagina" is dan het mp3 bestand. Het is niet helemaal hetzelfde als het keuzemenuutje "Ik wil dit bestand a) openen b) opslaan " en het werkt maar voor een beetje digibeet is het misschien niet helemaal duidelijk herkenbaar zonder aparte instructie (dat hij rechts moet klikken op het afspeelscherm).

Als je zelf je HTML kunt aanpassen kun je een MP3-bestand laten downloaden met het volgende stukje HTML:

Code:
<a href="bestand.mp3" download="bestand.mp3">Download</a>
Hier een voorbeeld HTML bestandje met een leeg mp3-bestand: http://helpmij.pcdekoning.nl/5542899_1.html

Ik weet alleen niet of je in Magix zelf ook HTML kunt aanpassen en zo ja, hoe.

Bij Magix kun je wel zelf codes toevoegen in de body van iedere pagina, maar ik heb dat nog nooit gedaan. Ik kan het wel eens proberen maar weet verder maar heel weinig van HTML. De kans dat ik daar in vastloop is dus redelijk groot...moeten de aanhalingstekens ook blijven staan als ik de bestandsnaam in de code invul? O ja ik zie het al in de bron...

Laatst bewerkt:
De toegevoegde code heeft niet echt iets veranderd... ik moet nog steeds rechtsklikken op het aan het bestand gelinkte icoontje. Mét code kan ik dan "doel opslaan als" , zónder code kan ik "koppeling opslaan als" Beide met hetzelfde resultaat: ik kan het mp3-bestand opslaan waar ik wil. Voor dat rechtsklikken moet er dan maar een korte instructie voor digibeten op de site komen te staan ;)

Je kunt ze ook uploaden naar Dropbox, OneDrive, MediaFire of wat dan ook en een link daar naartoe zetten..?

Ook dat kan ongetwijfeld Venga, het linken naar en openen van het bestand op de site is geen enkel probleem. Het gaat er om een manier te vinden om ze zo gebruikersvriendelijk mogelijk (voor digibeten met zo min mogelijk omwegen) downloadbaar te maken.

Tja dan staat er wel gewoon een grote 'Download' knop...

Dank PHP4U, maar ik vrees dat me dit toch teveel boven de pet gaat. Ik weet gewoon veel te weinig van het zelf sleutelen aan codes en in Magix kan ik wel html-codes in de body invoeren maar waar ze precies terechtkomen in het geheel van pagina-codes is niet te zien. En degene die de site moet gaan onderhouden weet er nóg veel minder van. Ik denk dat ik het het beste maar kan houden op een korte instructie op de site dat bezoekers moeten rechtsklikken op een button om het bestand te kunnen opslaan.

Ik weet niet hoe Magix met PHP-codes omgaat, maar je zou ermee kunnen experimenteren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan