MRB-virusprotectieprobleem?

Status
Niet open voor verdere reacties.

pimpernel

Verenigingslid
Lid geworden
19 jan 2002
Hallo,

Na al diverse keren zwart te zijn gegaan bij het openen van Verkenner in Windows ME op een laptop, is nu de zaak echt fout gelopen. Melding bij start ME: "Explorer kan niet geladen worden. Installeer opnieuw."
Herinstallatie mislukt echter na foutmelding SU 0409: virussoftware actief.
Ook programma's als Partition Magic en Drive Image lopen vast op dezelfde foutmelding.
Zelfs het paardemiddel Fdisk weigert een partitie te verwijderen wegens fout op schijf.
Virussoftware is echter niet te benaderen omdat Windows niet meer draait ook niet in Veilige Modus.
De C-partitie met ME erop geformatteerd om de zaak opnieuw te installeren werkt ook niet.
De oorzaak moet dus in het MBR liggen. Hamvraag: hoe kan ik dit (nog) wijzigen?
Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Geplaatst door pimpernel
Zelfs het paardemiddel Fdisk weigert een partitie te verwijderen wegens fout op schijf.
Heb je fdisk /MBR geprobeerd?

Nog niet, beste Headout. Wat doet dat precies, verander je hiermee het MBR of maakt het alleen maar de verwijdering van de C-partitie mogelijk? De fout zit m.i. in het MBR, het formatteren lijkt achteraf gezien niet zo handig....

Alvast bedankt voor de reactie,

Pimpernel.

Enige uitleg over het commando fdisk /mbr (en andere dos commando's): http://users.pandora.be/yanu/winstuff/part/part.html

MBR staat voor Master boot record.
Master Boot Record (MBR)

Eerste gedeelte op een harde schijf waarop gezocht zal worden bij het opstarten van een computer. In dit gedeelte is een klein stukje software te vinden die de mogelijkheid heeft om een besturingsyssteem te starten.
Bron

Hallo Headout!
Het programma fdisk /mbr gedraaid: helaas pindakaas! Melding: "Fout bij schrijven naar vaste schijf. De hoofdopstartprogrammacode is niet bijgewerkt."
Het gaat er nu wel erg duister uitzien....
Weet iemand nog een gaatje?

Pimpernel.

Probleem opgelost! Na het lezen van een soortgelijk MBR-probleem nog eens grondig gekeken naar mijn Phoenix-BIOS. Onder Security stond de optie Write Protect ingeschakeld! Weer op normaal gezet, getest met fdisk /MBR en alles kits, geen schrijffout meer!
Alleen de vraag hoe dit heeft kunnen gebeuren blijft....
Kennelijk een beetje door het dolle heen geweest!

Bedankt,

Pimpernel.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan