MS Access query om te zoeken in alle velden

Status
Niet open voor verdere reacties.

MJJBROEKHUI

Gebruiker
Lid geworden
6 jun 2001
Ik zou graag een query willen maken van twee tabellen en dan een zoekfunctie maken die het mogelijk maakt om direct in alle velden te zoeken op het gegeven criterium.

Mijn query heeft meer dan 50 velden en het is mogelijk om de criterium bij ieder veld te noemen, maar dit een grote klus als 25 verschillende criteria wilt toevoegen. Dan kom je in totaal uit op 1.250 criteria.

Alvast dank!

datamodel en wat je wil precies graag posten want zo kunnen we nix :P.
ik kan je wel zeggen hoe je het moet doen maar of je dat ken.
oplossing :
Code:
2 tabellen joinen, ligt eraan hoe left outer of right outer en dan in de 
where statement aangeven waar de conditie aan moet voldoen ;)

Ik denk dat Visha de vraag niet helemaal goed begrepen heeft, of anders ik... Wat ik lees: je hebt een qeury gemaakt, en je wilt op een simpele manier op elk veld uit die query 9zo'n 50 velden) kunnen filteren. Oftewel: je wilt op een eenvoudige manier het filter kunnen verplaatsen naar elk willekeurig veld.
Als ik het goed zie, zit daar wel een aantal haken en ogen aan. Om te beginnen de belangrijkste: je hebt neem ik aan velden van verschillend gegevenstype. En die gegevenstypes worden op verschillende manieren gefilterd. Je zult dus moeten weten of je op een teksveld filtert, een numeriek veld of een datumveld. Probleem 2: in een query zal dat niet gaan , tenzij je voor elk veld een eigen parameter maakt. En die parameters worden allemaal gevraagd bij het draaien van de query, dus dan ben je wel even bezig met onnodige vensters wegklikken. Dus dat lijkt geen oplossing.

Wat wel zou kunnen, is de query laten filteren via een formulier. Je slaat de basis dan op zonder criteria, en op het formulier maak je een keuzelijst die de velden uit de query uitleest. Op basis van het gekozen veld maak je dan een filterstring, die je aan de basisquery koppelt.
Het probleem dat je dan nog moet oplossen is, zoals hierboven vermeld, een check op het type veld, want dat bepaalt de uiteindelijke filterstring.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan