MS Access uitleg records

Status
Niet open voor verdere reacties.

MJJBROEKHUI

Gebruiker
Lid geworden
6 jun 2001
Ik heb een database in MS Access en meerdere users maken gebruik van deze database.

Nu wil ik bij sommige velden een notitie toevoegen hoe deze gevuld moet worden.

Bijvoorbeeld. ik sta op veld omzet. (dit veld is text veld, omdat ik wil aangeven wat ongeveer de omzet is bijvoorbeeld een range). Dan moet er een text ballontje te voorschijnkomen waarin staat "Voer omzet volgens deze opmaak in 5m of 600k-800k etc"

Wie kan mij helpen?

Dank

Het ballonnetje noemen ze de knopinfo.
Die kun je per veld instellen bij de eigenschappen van het betreffende veld op het formulier.
Het is de property knopinfo. Zet daar wat in en het verschijnt in een ballonnetje als je even met de muiscursor stil staat op het veld.

Een ander mogelijkheid is een boodschap in de status balk.
Die boodschap kun je instellen bij de property statusbalkbericht van het betreffende veld.

dank je, maar dit werkt alleen met de muis en er zit vertraging van een paar secnode in.

is het ook mogelijk met tab toets en dat bericht direct in het scherm verschijnt al sta je op dat veld.

dank je, maar dit werkt alleen met de muis en er zit vertraging van een paar secnode in.

Lijkt me niet van belang.
Wat van belang is, dat je gebruikers instrueert hoe ze een toelichting bij een control kunnen zien.
Je wilt het gebruikers het niet aandoen om iedere keer een helptekst tevoorschijn laten komen als je door je formulier heentabt ;)

Hou het bij de prima suggestie van Bartuls.

Groet,

Tardis

Je kunt de property Status Bar Text van een tekstveld instellen op de hulp die je wilt geven. Deze tekst komt dan ogenblikkelijk in de statusbalk te staan - niet in een ballonnetje.....

Dwingender

Je kunt wel dwingerder help geven, zet dan een messagebox in de on_enter van het veld waarvoor je help wilt geven. Houd er rekening mee dat je gebruikers hier na een keer of drie goed ziek van worden, je moet namelijk elke keer voordat je iets in kunt vullen de messagebox wegklikken. Alternatief is om een helptekst af te beelden in een ongebonden tekstveld op het formulier, in een of andere felle kleur of zo. Dat is iets minder dwingend. Het komt echter in de buurt van weergave in de statusbalk, het is hoogstens iets opvallender, maar of dat alle moeite waard is?!?

dank je voor de tips. wat ik ook kan doen is middels on_enter een formulier of object laten verschijnen waar toelichting van bepaald veld naar voren komt. Dan hoef je deze niet te weg te klikken zoals bji een messagebox.

Dank

En je zou dan ook nog een checkbox 'Deze hulp niet meer tonen' erbij kunnen maken...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan