MS-DOS compatibiliteitsmodus

Status
Niet open voor verdere reacties.

magteres

Gebruiker
Lid geworden
14 sep 2003
Berichten
92
Van een vriend heb ik een Compaq Armada 4131T gekregen om hier eens naar te kijken. Het proibleem is dat Windows niet gelijk opstart (je moet win achter de command prompt typen om dit voor elkaar te krijgen) en dat de harde schijf in de MS-DOS compatibiliteitsmodus draait.

Wat kan ik hieraan doen? Ik heb reeds op de hp site gekeken (om precies te zijn op http://h18007.www1.hp.com/support/files/Armada/us/locate/3_866.html) maar daar kon ik niks vinden.

Iemand een idee?
 
misschien iets proberen met een bootloader (dat je bij het opstarten van je computer kunt kiezen wat je wilt opstarten, in jouw geval DOS of Windows)
Ik geloof dat LOADLIN kan worden gebruikt onder windows, ik weet niet hoe dit windows-specifiek werkt dus dat zou je even moeten gaan zoeken.
Bij de bootloader (voor linux) die ik gebruik kun je ook kiezen dat hij meteen in het eerste het beste besturingssysteem boot (in dat geval zorgen dat windows bovenaan staat). Ook zorgen dat je de bootloader in je MBR installeert (dat zal ie wel vragen bij de installatie).

even wat googlen op loadlin of bootloader of anders dual boot / multiboot, er zijn vast wel een aantal mooie howto's online.
 
De MS-DOS compatibiliteitsmodus duidt er op dat er DOS drivers geladen worden. De meest voorkomende in dit geval is het laden van cd-rom drivers (in autoexec.bat en config.sys) deze zijn dus niet nodig voor het werken van de cd speler en kunnen worden verwijderd. Omdat er ook niet automatisch wordt doorgestart naar windows heb ik het vermoeden dat zowel het autoexec.bat en het config.sys om de één of andere reden zijn aangepast.
Ga eens op zoek naar voornoemde bestanden en bekijk (post deze hier) de inhoud. Ga ook eens kijken of je ook nog een autoexec.win en een config.win hebt (dit zijn waarschijnlijk de orginele bestanden) en post daarvan ook de inhoud hier, kunnen we even beoordelen of het inderdaad zo is en je door simpel hernoemen van de bestanden het probleem op te lossen is.
 
Dat had ik natuurlijk moeten vermelden, maar er zijn geen config.sys/.win of autoexec.bat/.win aanwezig. autoexec.bat en config.sys waren er wel (zonder bijzondere inhoud) maar die heb ik reeds gewist.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan