MS DOs installeren op fysieke harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

mrpddnos

Gebruiker
Lid geworden
19 dec 2007
Hey allemaal,

Ik wil graag het volgende. Ik heb op mijn zolder een AMD Athlon 2800+ staan met een 70GB hdd. Daar wil ik een backupserver van gaan maken dat draait onder linux.
Ik heb verder 4 PC's en 1 laptop.
PC's 1 t/m 3 krijgen een dualboot MS-DOS met XP.
PC 4: Trippleboot MS-DOS, XP en Vista.
Laptop: Trippleboot met MS-DOS, XP en Vista

Nu heb ik het volgende.
- Geen van de pc's hebben diskettedrives. De laptop ook niet. Waar kan ik een dos-iso krijgen dat ik op CD-ROM branden kan? Zodat ik van CD-ROM dos installeren kan.
- ik moet binnen dos netwerkverbinding hebben. Hoe kan ik dit voor elkaar maken?

Nu vragen jullie je zeker af waar ik dos voornodig heb. Alle gebruikers hier thuis zijn noobs. Ne weten hoe een PC aan moet en dat is alles. Binnen dos wil ik Norton Ghost installeren en met wat ghost-scripting een menu maken waarmee ze met een paar keer een cijfer intoetsen een backup kunnen maken en eventueel weer kunnen terugzetten.
Op deze manier hoeven ze niet in windows allerlij rare dingen uit te halen om een backup te maken en kunnen ze zelf als ze nieuwe bestanden hebben gemaakt ofzo een backup maken.

De eerste gedachte die jullie nu zullen hebben is natuurlijk "waarom leer je ze niet gewoon in ghost zelf een back-up te maken." Daar heb ik ook al aan gedacht maar is geen optie. Dit zijn gebruikers die ik al 2 jaar probeer te leren hoe ze in een netwerkshare kunnen komen maar ze vergeten het steeds weer. Dus leren omgaan met ghost is in dit geval geen optie.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groetjes,

bernhard

Als je een server gaat gebruiken, dan kan je toch gewoon een backup van elke client schedulen :o

Je kunt ook een scriptje maken, dat je met een snelkoppeling op bureaublad opstart om een backup te maken.

Je kunt backups ook op de client schedulen, hoeven ze niet eens te merken dat er gebackupped wordt.

en DOS is daar echt niet voor nodig hoor, is alleen vragen om nog meer problemen.

//aanvullinkje:
MSDOS is bij microsoft gratis te downloaden tegenwoordig

Laatst bewerkt:
Ik zou inderdaad een backup kunnen scedulen. Maar mocht windows mij geheel in de soep draaien dan moet ik eerst windows opnieuw installeren voor ik de gehele backup kan terugzetten. Dat is nou juist wat ik wil omzijlen door dus binnen dos een ghost-script te maken waar ik zonder al te veel moeite een image terug zetten kan. Dan kan zelfs een eindgebruiker het ;-) Dat is wat ik hier wil realiseren.

Nu moet ik gemiddeld 12 keer per jaar een schone installatie doen omdat ik altijd al heb gewerkt op de manier die jij hier voorlegd. Maar dat kost mij in de praktijk te veel tijd. De manier die ik nu in gedachten heb geeft mij de mogelijkheid om dit binnen een paar minuten te volbrengen.

Ik heb op de microsoft site gekeken maar kan nergens de mogelijkheid om dos te downloaden vinden. Er staat zelfs ergens dat dit niet meer mogelijk is. En het gaat mij neit zo zeer om het downloaden van dos (ik heb ale 3 de diskettes als virtuele floppy disk op mijn pc) maar ik moet ze op cd-rom kunnen branden, samen op 1 cd-rom, en er ook van kunnen booten. De pc's hebben namelijk geen van allen een floppydrive ;-)

Of weet iemand misschien hoe ik de installatiebestanden kan aanpassen zodat ik hem op cd-rom branden kan en maar 1 cd-rom nodig heb?

groetjes

Edit: Iemand die mij hier mee helpen kan? Ik wil dit echt snel rond hebben!

Laatst bewerkt:
Schedule ghost om de clients te backuppen.

Gebruik een USB floppy of een USB stick om op te starten indien nodig. Als het in 1 huis is, heb je er maar 1 nodig.

Schedule ghost om de clients te backuppen.

Als ik ghost ga scedulen dan zal de image gemaakt worden wanneer de computer opstart. De gebruiker willen dit niet omdat ze gewoon direct met de computer bezig willen. In uiterste noodzaak zou dit natuurlik een optie zijn maarja.

mvg,

Bernhard

Ik heb inmiddels MS DOS 6.22 weten te krijgen van mijn broer... Dos is geinstalleerd maar nu moet ik binnen dos mijn netwerkverbinding instellen. Kan iemand mij zeggen hoe ik dit doen moet? Ik heb de dos-drivers van de netwerkkaarten op diskette.

Als je ghost (2003) hebt geinstalleerd, kun je toch een boot CD maken met PC-DOS en ghost op de CD?
Je kunt ook een boot floppy maken met netwerksupport - gebruik ik zelf meestal om een image via autoexec.bat meteen van de server te downloaden.

Ik heb inmiddels MS DOS 6.22 weten te krijgen van mijn broer... Dos is geinstalleerd maar nu moet ik binnen dos mijn netwerkverbinding instellen. Kan iemand mij zeggen hoe ik dit doen moet? Ik heb de dos-drivers van de netwerkkaarten op diskette.

Haal dan van internet een netwerk opstart diskette waarmee je verbinding kunt maken met je netwerk.Na het opstarten en verbinding maken kun je via net use netwerkschijven aanmaken en verwerken in je autoexec.bat en config.sys.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan