MS Pro Duo probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

JoeriRotterdam

Gebruiker
Lid geworden
2 jul 2007
Mijn moeder heeft een Sony camera met uiteraard een MS Pro Duo er in. Die komt er nooit uit, foto's upload ze via een datakabel.
Sinds een paar dagen geeft het kaartje echter een 'formatteringsfout', opnieuw formatteren in de camera helpt niet. Op de PC heb ik ook diverse programma's geprobeerd, maar steeds geven ze aan dat het kaartje niet geformatteerd kan worden (of iets van die strekking), of beschadigd is. Ik heb formatteren in Win XP geprobeerd, de DOS format (/fs: met alle formaten), een HP tooltje werd me ook aangeraden zonder succes.
Vreemde is dat smart recovery van Convar/PC inspector wel alle foto's van het kaartje heeft kunnen halen, hij is dus blijkbaar wel leesbaar...

Iemand tips? Of is het een verloren zaak?

Het is vast niet verloren JoeriRotterdam.
Een bekend middel is booten met een Windows XP CDRom, die ondersteund namelijk ook USB drives. Doe dan de kaart in de kaartreader en start de computer op met de XP CDRom. Hiervoor wel in de bios de opstartvolgorde zo instellen dat de computer dit doet. Eerst kies je niet voor repareren. XP moet de USB drive vervolgens zien als een mogelijke locatie om XP te installeren en dan kan je de partitie die op de kaart staat kiezen en verwijderen en daarna XP een nieuwe laten maken. Hierna doe je de kaart in de camera en formatteer je deze partitie terwijl de camera aan de oplader zit of, als dat niet kan, de batterijen vol zijn. Controleer eerst nog even de contacten, of ze echt goed schoon zijn en natuurlijk de stand van het schrijfbeveiligings schuifje.

Nog een tip: Windows kan een kaart niet juist formatteren maar wil je dat wel proberen, dan altijd met FAT en niet het standaard FAT32 bestandssysteem.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan