MS Visio 2003 sp2 opmerking invoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

r.van.tilburg

Gebruiker
Lid geworden
12 jun 2004
Berichten
37
Beste lezer,

Weet een van jullie of het mogelijk is om een opmerking in te voegen in Visio?

Ik probeer hetvolgende te bereiken:

Voor m'n werk ben ik een stroomdiagram / -schema aan het maken. Hierin zitten een aantal beslispunten die ik wil uitbreiden met achterliggende gedachten.

Je mag het zien zoals in Excel. Daar kun je een opmerking invoegen. Deze opmerking komt alleen in beeld wanneer je op het betreffende record staat.
Het is dus niet de bedoeling dat ik hele lappen tekst in het document plaats. Dat wordt alleen maar onoverzichtelijk. Een verwijzing naar weer een andere pagina is ook niet de bedoeling.

Uiteindelijk wordt het schema intern gepubliceerd (met Tridion). Als er een ander programma is waar ik mijn schema kan maken (met opmerkingen / achterliggende gedachten wanneer je in de betreffende shape staat) is dat natuurlijk ook prima. Als het maar wordt geaccepteerd wanneer het gepubliceerd wordt

'k ben benieuwd of jullie een suggestie hebben. Ik kon het zelf namelijk niet vinden op Internet.

Alvast erg bedankt voor de moeite,

groet,
Raymond
 
Heb visio even niet bij de hand, maar er zijn volgens mij een paar mogelijkheden.
Rechtermuis knop en dan eigenschappen of properties kiezen;
screenhunter21sd0.jpg

Je krijgt een scherm waar je ook opmerkingen in kwijt kunt.
screenhunter22jx0.jpg


Andere mogelijkheid is om met hyperlinks te werken;
screenhunter23aj5.jpg

De hyperlink zou je naar de pagina zelf kunnen laten verwijden er op klikken heeft dan weinig zin, maar het veld Description kan je wel gebruiken.
Ik meen dat deze tekst zichtbaar wordt als je er met de muis boven hangt.
Bron afbeeldingen: Visio demo van microsoft


Maar hoe ga je e.a. opslaan en publiceren, als bijlage?. Een visio file kun je alleen openen als er visio op de PC geinstaleerd is. Gezien de kosten ga ik er een beetje vanuit dat lang niet iedereen binnen jullie organisatie visio zal hebben.
Alternatief is de pagina's als web pagina op te slaan.
De vraag dan is mag je via tridion html pagina's op jullie site zetten, of moet je, je aan een huisstijl houden waarbinnen alle sites getoond worden aan de gebuikers.
Als je niet zelf de beheerder bent is het misschien handig eerst even contact op te nemen met een tridion beheerder om te vragen wat de mogelijkheden zijn m.b.t. visio.

N.b ook met Excel kan je een hoop doen hoor.
Selecteer gewoon een groot gebied en kleur deze wit, alle grijze lijnen verdwijnen nu.
Ze de werbalk Tekenen aan en kijk eens onder Autoformen. Stroomdiagrammen en verbindings pijlen zitten hier ook gewoon bij.
 
Laatst bewerkt:
MS Visio 2003 opmerking invoegen

Beste Withaar,

Bedankt voor de nuttige tips. Deze heb ik uiteraard geprobeerd... Zo gaat het wel lukken.

Optie 1 die je me geeft (gegevensvelden) werkt niet zoals ik wil (het is niet duidelijk of er iets onder de shape valt, of er extra info in een shape aanwezig is)
Optie 2 met Hyperlinks naar dezelfde pagina is ook een mooie, maar dan kun je niet veel tekst kwijt.

Nu ben ik net in de heplfunctie gaan bladeren en kwam ik scherminfo tegen:

Scherminfo van een shape toevoegen, bewerken of verwijderen
Gebruik Scherminfo als extra weergegeven informatie voor een shape. De Scherminfo wordt weergegeven wanneer de aanwijzer op de shape is geplaatst.

Als u Scherminfo aan een shape wilt toevoegen, selecteert u de shape.
Klik in het menu Invoegen op Scherminfo van shape.
Typ de tekst voor de Scherminfo en klik vervolgens op OK.
Als u de Scherminfo wilt weergeven, plaatst u de aanwijzer op de shape.
Als u Scherminfo wilt bewerken, selecteert u de shape. Klik in het menu Invoegen op Scherminfo van shape bewerken. Bewerk de tekst en klik vervolgens op OK.
Als u de Scherminfo wilt verwijderen, verwijdert u de tekst in het dialoogvenster Scherminfo van shape en klikt u vervolgens op OK.

Opmerking U kunt de tekstopmaak van Scherminfo niet wijzigen.


Vervolgens kon ik tekst kwijt...zoals ik het wilde zien.
Ten slotte werd het nog mooier...
via Invoegen kan ik nu ook een opmerking invoegen, zoals in Excel. Of ik hier nu helemaal overeen heb gekeken of dat deze optie pas zichtbaar wordt als je scherminfo aanzet weet ik niet. Maar dat doet er voor mij niet meer toe.

De informatie die ik laat publiceren is maar aan een kleine groep gebruikers gericht, die idd niet allemaal Visio tot hun beschikking hebben...
Het kan dus zo zijn dat ik na publicatie hier tegenaanloop. Dat is iets wat ik eerst zal moeten testen. uiteraard ook hoe de pagina zich gedraagt nadat deze is gepubliceerd.
Kunnen de opmerkingen dan uberhaupt worden weergegeven wel of niet..

Desalniettemin bereik ik zo wel wat ik wil. Of het zo gaat lukken wordt de volgende vraag.
(Dan moet ik me verder in Tridion gaan verdiepen en maar proberen)

Bedankt voor je reactie, ik ben geholpen :thumb:
Ik zal (als het bericht dan niet is gesloten) nog wel de uitkomst van de publicatie laten weten.

Groet,
Raymond
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan