MS Vista, zwart scherm, PC start niet door

Status
Niet open voor verdere reacties.

EpO67

Gebruiker
Lid geworden
19 sep 2010
Berichten
5
Beste forumleden,

Sinds gisterochtend start mijn Windows Vista 32-bits Home premium computer niet meer op. Na het MS groene looplicht wordt het scherm zwart en komt de muiscursor in beeld. Daarna staakt de HD zijn activiteiten en blijft dit de situatie. HD-lampje knippert af te toe wel maar er veranderd niets aan de situatie. Ik kom dus niet verder dan een beweegbare muiscursor in een zwart scherm. Lang wachten (15 minuten) op doorstart naar het Windows logo en gebruikersaccounts biedt geen soelaas.
Het volgende heb ik gedaan zonder resultaat:
- veilige modus, zelfde probleem
- via F8 herstel naar laatste goede opstart, geen resultaat
- geheugentest
- chkdsk /f
- controle boot op afwijkingen
- gebruik opstart herstelmogelijkheid van windows installatieschijf, geeft aan geen probleem te zien

Het lukt wel om via de installatieschijf bij de opdrachtprompt te komen. Dan kan ik naar de HD partities (C+D) en zie ik alle bestanden wel gewoon staan. Het automatisch installeren van Vista-updates staat op 'melden' dus worden uitsluitend op mijn actie geinstalleerd maw er is geen sprake van een nieuwe update die mogelijk de boel in de war stuurt.

Heeft iemand enig idee wat ik kan doen, anders dan opnieuw installeren? Kan het eventueel aan de HD liggen (Samsung HD501, 500Gb). Ik ben redelijk einde oefening inmiddels :( en hoop van harte dat iemand op dit forum me verder kan helpen.

Groeten, Erwin
 
Probeer eens wat meer optie's bij chkdsk:

chkdsk C: /F /R

en dan nog een keer met

chkdsk D: /F /R

Omdat je toch met de installatieschijf in de console kan komen: zoek eens of er iets van fixmbr en of fixboot als commands tussen staat en probeer deze ook nog eens.

het lijkt alsof de computer de opstartbestanden niet meer kan vinden...:thumb:
 
Probeer eens wat meer optie's bij chkdsk:

chkdsk C: /F /R

en dan nog een keer met

chkdsk D: /F /R

Omdat je toch met de installatieschijf in de console kan komen: zoek eens of er iets van fixmbr en of fixboot als commands tussen staat en probeer deze ook nog eens.

het lijkt alsof de computer de opstartbestanden niet meer kan vinden...:thumb:
 
Probeer eens wat meer optie's bij chkdsk:

chkdsk C: /F /R

en dan nog een keer met

chkdsk D: /F /R

Omdat je toch met de installatieschijf in de console kan komen: zoek eens of er iets van fixmbr en of fixboot als commands tussen staat en probeer deze ook nog eens.

het lijkt alsof de computer de opstartbestanden niet meer kan vinden...:thumb:

Hallo Lutz,

Het lijkt idd of die opstartbestanden zoek zijn. De HD doet prima z'n best bij opstart maar ineens is het dan stil en het scherm zwart.

chkdsk levert volgende respons:
235519999 kB totale schijfruimte
97895184 kB in 200664 bestanden
113816 kB in 30201 indexen
0 kB in beschadigde sectoren
342451 kB in gebruik door het systeem
Het logboek neemt 65536 kB in beslag.
137168548 kB beschikbaar op schijf.

- bestandscontrole, 0kb in beschadigde bestanden
- controle bestandssysteem, geen problemen vastgesteld
- indexcontrole, 5 niet-geindexeerde bestanden verwerkt
- USN logboek, geen meldingen
chkdsk c: /f/r sluit af met de melding:
kan berichten in logboek niet overbrengen naar gebeurtenislogboek. Status 50​
???:confused:

Ik heb gelezen over systeemherstel vanaf opdrachtprompt in veilige modus met commando rstui.exe http://windows.microsoft.com/nl-NL/windows-vista/Start-System-Restore-from-a-command-prompt
Helaas lukt het tot nu toe niet in veilige modus met opdrachtprompt op te starten. Zou het gevaarlijk zijn dit vanaf de prompt te doen vanaf de installatieschijf?

De fixmbr en fixboot kan ik niet vinden. Heb gezocht op C-schijf in Windows en Windows32.

Ik kan sowieso door de hele C-schijf lopen. Ik kan ook in de register-editor, voorzover dat helpt.

Alvast bedankt voor het meedenken. Ben benieuwd naar je reactie op bovenstaande.

Groeten, Erwin
 
Laatst bewerkt:
fixboot en fixmbr moet je uitvoeren via de herstelconsole. Ervoor moet je van de installatieschijf opstarten. tik in de command prompt een help in, of fixmbr /?, of fixboot /?:thumb:
 
Gewoon opstarten vanaf de Vista DVD en kiezen voor Herstellen, de rest gaat vanzelf....
 
Gewoon opstarten vanaf de Vista DVD en kiezen voor Herstellen, de rest gaat vanzelf....

Hi MrMusic,

Herstellen via de Vista DVD levert geen resultaat op. Als reactie krijg ik bij opstartherstel: geen probleem gevonden. En bij systeemherstel: geen herstelpunten gevonden - en da's heel vreemd aangezien er na elke Windows update een herstelpunt gemaakt wordt.

Wat ik me afvraag is, of ik op de een of andere manier het herstelpunt vanaf de prompt kan aanroepen.

Andere suggesties zijn zeer hartelijk welkom.

Groet, Erwin
 
Probleem nog niet opgelost

Beste forumleden,

Mijn probleem krijg ik tot op heden nog niet opgelost.
Afgelopen weekend heb ik een nieuwe HD geplaatst en Vista geinstalleerd.
Vreemd genoeg wordt op de oude schijf (C + D partitie) waar de C-partitie incl oude Windows installatie op staat totaal niet meer herkend en wordt gevraagd of ik formateren. Het D-deel is wel leesbaar en te benaderen.
Volgens mij is de enigste optie om via de installatiedisk de oude C-schijf benaderen via de opdrachtprompt en de gehele schijf veilig stellen op een externe schijf. Vervolgens evt. bestanden selectief terugzetten. Weet iemand overigens waar de mail-berichten van Windows mail staan? Is dit te herstellen?

Groeten, Erwin
 
Als je niets hebt gewijzigd, stonden je berichten in de systeemschijf:
User > Appdata > local > Microsoft > Windows mail
Of dit te herstellen is weet ik niet.
 
Nog steeds geen oplossing gevonden !

Beste forumleden,

Zo langzamerhand raken de mogelijkheden op, althans zover als mijn kennis reikt :rolleyes:
Als ik opstart in veilige modus krijg ik hetzelfde resultaat als wanneer ik normaal start: na het groene Windows balkje komt er een zwart scherm met een muispointer. That's it, de HD zwijgt. Het lijkt er idd op, zoals eerder al is opgemerkt, dat er in de opstartbestanden iets verloren is gegaan.

Wat heb ik geprobeerd om data te redden en Vista te herstellen:

- chkdsk met diverse opties (zie eerdere berichten), geen problemen ontdekt

- opstarten vanaf Vista installatiedisk --> problemen oplossen:
1) optie opstartbestanden herstellen: geen fouten gevonden en geen resultaat :confused:
2) optie systeemherstel: geen mogelijkheid, kom er niet verder mee, ondanks eerdere updates van Vista
3) optie back up: heb ik niet
4) optie opdrachtprompt: werkt wel, ik zie beide partities en alle bestanden
a) chkdsk met diverse opties (zie eerdere berichten), geen problemen ontdekt
b) veiligstellen bestanden C: partitie met robocopy D: partitie lukt niet
c) veiligstellen naar externe schijf gaat niet, wordt niet herkend
d) rstui.exe uitgevoerd - geen resultaat

- nieuwe harddisk geinstalleerd en ingesteld als opstartschijf (op moederbord en bios); oude schijf als 2e hd opgenomen
1) nu herkent Vista de C: partitie op de eerdere schijf niet meer en stelt voor deze te formatteren, wel is de D: partitie benaderbaar :confused:

De enigste optie die ik nog zie is Vista op oude schijf opnieuw installeren. Dan wordt de eerdere installatie omgezet naar windows.old Tegelijkertijd wil ik mijn program files, users (documenten + windows mail) weer terugzetten.

Wie heeft er nog een geweldig goed idee om mij uit deze zoektocht te verlossen???

Groeten, Erwin

Laatste update: na vele uren op zwart scherm (boodschappen doen en vergeten uit te zetten) zie ik plotseling het scherm blauw worden, vol tekst welke ik niet zo snel kon lezen. Wat ik wel las bovenaan: probleem vastgesteld ........... ; vrijwel direct start de PC automatisch opnieuw op, keuze veilige modus of normaal, en wederom helaas het zwarte scherm compleet met cursor.

Wederom aanvulling: als ik vanuit de nieuwe schijf opstart dan zie ik in de verkenner beide partities (E+F) van de oude schijf. Als ik de 'primaire partitie' op de oude schijf wil openen krijg ik de melding: 'de schijf in station E: moet worden geformatteerd voordat u deze kunt gebruiken' Kortom de indeling wordt niet meer herkent! Van de F: partitie wordt wel herkent met NTFS indeling. Hier snap ik helemaal niets meer van. Wat is hier fout gegaan? Is dit nog te herstellen? Dezelfde E:schijf kan ik via de opdrachtprompt wel benaderen vanaf de installatiediskette???
 
Laatst bewerkt:
Zo langzaam raaken je opties op. Ga eens een Linux live CD branden, de bekenste is Knoppix en dat vindt je onder ander op knopper.net.

Dan je computer opstarten van deze Linux live CD en hopen dat je de bestanden op de vroegere C schijf kan lezen. Indien dat lukt moet je de gevens na een ander schijf kopieëren, dat kan de vroegere D schijf zijn of een externe harde schijf.

Vervolgens kan je weer gewoon Windows opstarten de de "beschadigte" partitie eerst met wissen, dan opnieuw aanmaken, en vervolgens opnieuw formatteren.

Ik heb al twee keer met success dit gedaan, en was een heel weekeinde zoet.

Desondanks success ermee!
 
Videokaart?

Lutz,

Ik had hetzelfde probleem. Bij mij bleek het te liggen aan de videokaart. Je zou het volgende eens kunnen proberen:
1) haal de videokaart uit je pc
2) sluit je monitor aan op je onboard videokaart
3) bij mij startte de pc nu netjes door!

Morgen alleen nog ff een nieuwe videokaart plaatsen...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan