MS Word documenten groeien als KOOL

Status
Niet open voor verdere reacties.

wmuller

Gebruiker
Lid geworden
29 apr 2006
Berichten
38
Ik gebruik Windows Vista en MS Office 2003.

Bij het maken van een rapportjes in MS Word van ca. 15 pagina's heb ik structeel 2 problemen:

A / Opmaak. als ik een oud rapport pak en dat omwerk naar het nieuwe heb je te maken met de oude opmaak. Na een tijd wordt dat een zootje. Ik begin dus met een nieuw document, zonder specifieke opmaak en ga dus aan het eind de opmaak doen. Gebruik je dan ergens een opsommingsteken of een vet kopje dan ploft MS Word het hele document vol opsommingstekens of alle tekst is ineens vet. Ongedaan-maken helpt dan wel maar het stoort enorm.

Begin je dan als laatste de opmaak aan te passen, dan flikt hij dat weer. Wil je ergens een teksvakje met lettergroote 8, dan heb je zo hele document in lettergroote 8, alle fotos' en tabs zijn dan meteen verschoven en meer van die ellende. Het lay-out gevecht kost soms 30 % van de tijd van het gehele rapport. De PC was er toch om mij te helpen en niet andersom. Uiteindelijk na de hele lay out opnieuw te hebben gemaakt gaat MS Word vastlopen.

B / Plaatjes; er zitten meestal zo'n ca. 8 afbeeldingen in het document. Meestal jpg-tjes, soms een tiff-je. Ik voer ze in via MS Office Picure manager, worden ze automatisch verkleind. Uiteindelijk is het bestand dan 3 mb groot. Goed te verzenden via mail of om te zetten naar nog kleiner PDF-je. Bij het opmaakprobleem onder ad A wordt de reactie van MSWord steeds trager, na aangeven van een opsommingsteken blijft hij heel lang "nadenken", je ziet dan zo'n blauw cirkeltje draaien en dan loopt of MS Word vast of hij redt het net. In middels blijkt het bestand te zijn gegroeid naar 29 mb (!). Als ik daar dan een pdf van maak is die maar 3 mb groot.

Wat kan ik doen om van deze ellende verlost te worden ?

Open Office downloaden en MS rommel er af gooien of heeft mijnheer Gates een oplossing voor zijn probleem gemaakt ?

NB: op het kantoor waar ik vroeger werkte hadden we datzefde gedonder. De ICT jongens zijden dan altijd dat dat aan mijn documtenten lag, "waarom wil jij toch ook altijd foto's in je rapporten ?". Overigens haddden we daar geen Vista maar een soort XP-achtige kantooromgeving.
 
Als ik een vraag mag stellen voordat ik probeer mee te denken over een oplossing? Weet jij hoe de architectuur van Word in elkaar zit, m.a.w. weet jij als je iets selecteert en er vervolgens opmaak op loslaat, wát je precies moet selecteren / waar je de selectie laat eindigen / ken je de kreet alineaopmaak?
 
Ja, ik maak alinea's tussen de afbeeldingen altijd op met 'selecteren', 'rechtermuisknop', 'alinea' en dan 2 pt voor en na + regelafstand 'tenminste 13'.
 
Selecteer Opmaak => Opmaakprofielen en opmaak
Selecteer de stijl die de problemen geeft, in dit geval denk ik Standaard
Wijzig
en dan rechtsonderin het vinkje Automatisch Bijwerken uitzetten

Ron
 
Ik zou allereerst van het rapport een sjabloon maken waarin alle opmaak is vastgelegd.
Dit sjabloon dan als basis gebruiken voor nieuwe rapporten.
Als je een figuur met de rechtermuisknop aanklikt en kiest voor Figuur Opmaken, dan vind je daar ook de mogelijkheid om afbeeldingen te comprimeren. Daarbij kun je kiezen voor alleen de geselecteerde afbeelding of voor alle afbeeldingen in het hele document.
 
Heb ik al eens eerder gedaan, gaat een tijdje goed en dan opeens heb je weer een "groeidocument".

Inmiddels heb ik Open Office geinstalleerd en het document van 29 mb geopend en opgeslagen als odm-file. Daarna weer geopend, bewerkt en opgeslagen als doc-file. Toen was het document weer 2, x mb groot.

Daarmee is het voor dit doc wel opgelost maar hoe krijg je Microsoft / MSWord zover dat het niet voorkomt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan