Msconfig opstartregels verdwenen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik zou toch een nieuwe installatie proberen met format C:\u als ik jou was.
Dan weet je in ieder geval zeker dat je schijf echt schoon is.
Ik denk dat het geen zin heeft om te proberen dit op een andere manier recht te breien.

Lees mijn eerste bericht nog maar eens.
Ik kreeg bij het opstarten steeds de melding "Er staat een fout in regel 13 van het bestand Config.sys."
En een melding over AutoExec.bat. Daar was ook iets mis mee.
Dat bleef zelfs terugkomen na formatteren met format C: zonder \u erachter.
Er bleef dus gewoon nog wat achter op mijn schijf.
Na de eerste nieuwe installatie had ik problemen met mijn grafische kaart, na de tweede lag mijn internetverbinding er iedere keer uit, na de derde gaf mijn monitor steeds een foutmelding en zo ging dat nog drie installaties lang door. Steeds weer wat anders, tot en met alle woorden van een document her en der over de pagina verspreid. Met paarse strepen er doorheen.
Alles klopte pas weer na formatteren met format c:\u

Je schrijft dat je geen DOS-diskette kan gebruiken, maar, tenzij je geen diskettestation hebt, kan dat heel goed. Ik heb het nog even nagevraagd voor de zekerheid. Kijk even op
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=155872

Voor een opstartdiskette maakt het niet uit of er Win 98, Win 2000 of Win XP op je schijf staat. Het Format-programma staat op de diskette en wordt gewoon uitgevoerd.

Als je dat doet volgens de procedure die ik hierboven heb beschreven (dus met format c:\u) zijn echt alle gegevens van je C: schijf verdwenen. Ik heb die procedure nog iets aangepast, waardoor hij wat duidelijker is geworden.

De kans is zeer groot dat je problemen dan opgelost zijn.

Op http://www.bootdisk.com/ kun je een opstartdiskette voor Windows 98 SE downloaden. Kies dan voor Windows 98SE CUSTOM. Dus niet OEM, omdat daar het programma Format op ontbreekt.

Guus.

Laatst bewerkt:
Hoi Guus,

IK denk dat ik het maar via Fdisk ga proberen en dan weer in NTFS omzetten.

Moet ik wel weer in het fdisk gebeuren verdiepen :confused: . Gelukkig heb ik nog wel een opstart diskette van 98.

Weer een zondag naar de fillistijnen :p :evil: .

Groetjes Adri

Maar als ik gelijk heb, en ik weet bijna 100% zeker dat dat zo is, is dit de laatste zondag die naar de Filistijnen gaat.

En om je nog wat extra te bemoedigen: sinds ik mijn schijf heb geformatteerd met format c:\u en een schone installatie van Win98SE heb uitgevoerd en meteen ook alle updates heb opgehaald (48 stuks voor Windows en Office samen!), draait mijn systeem met een snelheid en soepelheid die ik nog nooit heb meegemaakt. Toch heb ik helemaal geen supercomputer: bijna 5 jaar oud met een 366 mhz processor en 256 MB Ram.
Hier hou ik het nog wel mee uit tot Windows Longhorn op de markt verschijnt;) .

NB. Kijk wel even op die opstartdiskette of het programma Format erop staat!

Guus.

Hoi Guus,

Ik tik dit nu op de pc van mijn zoon (windows 98se, pentium II 300 m, 256 mb geheugen) en die loopt als een trein. Ik geloof dat ik de Pentium 4 (2 Ghz of zoiets)
maar aan hem geef ;) .

We hadden nooit problemen met XP tot dat ik van Norton een of andere melding kreeg over een virus. Na de fix opgehaald te hebben bij Symantec om hem te verwijderen deed die fix het niet. De computer gescand en die vond geen virus. Ook online scannen vond niks.

Aangezien we de computer zo'n anderhalf jaar geleden voor het laatst hadden geformatteerd besloot ik het er maar op te wagen en een nieuwe instaal te doen. Mede doordat de computer de laatste tijd vreselijk traag werd.

Het gekke is dat ik nu alleen programma's heb geïnstalleerd die tot nu toe nooit problemen hebben veroorzaakt. En in ene starten die zo traag op. Zoals een programma CDRlabel dat nauwelijks een halve mb groot is.

Ik kreeg ondertussen ook nog van ZoneLAbs een waarschuwing dat er een hacker bezig is geweest en toen blokkeerde mijn internet. Moest de router toen ook opnieuw configuren.

Wordt vervolgd.

Groetjes

Hoi Adjoki,

Zoals je ziet in de procedure die ik hierboven beschrijf, is de volgorde van installatie zo opgezet dat er alleen na het installeren van de modemsoftware een kort moment is dat je zonder firewall op internet bent. Je hebt dan echter wel je virusscanner geïnstalleerd, zodat je wat dat betreft beschermd bent

Zorg dat je dat moment zo kort mogelijk houdt. Het is alleen bedoeld om te checken of je modem werkt als je de modemsoftware hebt geïnstalleerd. Desnoods laat je dat updaten van je virussoftware ook nog even achterwege tot je je firewall geïnstalleerd hebt en ontkoppel je de telefoonverbinding ook even totdat je je firewall in orde hebt.

De reden om de firewall toch pas na de installatie van de modemsoftware te installeren is dat als je de firewall eerst installeert, je misschien problemen krijgt met de installatie van de modemsoftware. Ik had daar in ieder geval wel last van.

Guus.

Hoi Guus,

Ik heb geen internet via de telefoon maar via de kabel. Ik ben waarschijnlijk de enige in Nederland die een snelle en probleemloze verbinding met Wanadoo heeft (afkloppen).

Dus het probleem van de modem installeren speelt bij mij niet zozeer.

Ik ga nu de computer van vrienden even verpesten :D . En ga vanavond een Fdisk uitproberen. Als ik dit gedaan heb dan is de HD natuurlijk Fat32. Moet ik na C: /u weer de partitie verwijderen met de CD van XP en dan formatteren als NTFS of is er een makkelijkere en snellere manier?

Groetjes

Als je met de cd-rom van XP makkelijk kunt partitioneren (ik ken die cd-rom niet), wordt het nog eenvoudiger.

Verwijder met FDISK eerst de logische stations in de uitgebeide partitie, als die er zijn. (In het hoofdmenu van FDISK, optie 4, zie je hoe je schijf gepartitioneerd is.)
Vervolgens verwijder je de uitgebreide partitie zelf, als die er is. (Die uitgebreide kan weer uit meer partities bestaan, maar die worden dan allemaal tegelijk verwijderd.)
Dan verwijder je de primaire partitie.

Doe het voorgaande niet in een andere volgorde: altijd 1 logische stations, 2 uitgebeide partitie, 3 primaire partitie.

Werk je met NTSF, dan moet je de non-DOS-partities verwijderen. (Zie http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=155872 )

Hierna maak je één primaire DOS-partitie (dat wordt dan automatisch C:). Verder niets.

Die formatteer je met format c:\u
Omdat C: nu de hele schijf is, wordt-ie dus helemaal geformatteerd en omdat die \u erachter staat, blijft er niets van eerdere installaties achter.

Hierna is dan je HELE schijf schoon, leeg en geformatteerd naar FAT32. En hij bevat één partitie (C:)

Vervolgens partitioneer je hem met de XP cd-rom en formatteert naar NTFS. Daarvoor moet je eerst die primaire DOS-partitie wel weer verwijderen, maar dat zal XP dan wel aangeven. Of anders doe je dat na het formatteren ook nog even met FDISK voordat je met XP gaat partitioneren.

Na installatie van XP, kun je dan behalve je virusscanner ook al je firewall installeren voordat je internet opgaat, omdat je geen modemsoftware hoeft te installeren.

Guus.

Laatst bewerkt:
Hoi Guus,

Odertussen heb ik met FDISK de de non-dos partitie verwijderd. Toen ik hem wilde laten formatteren ging het fout. Ik kreeg de mededeling dat de harde schijf op zijn integriteit (zoiets) werd gecontroleerd. Hij ging naar 4% en toen terug naar 0% en weer naar 1% weer terug naar 0%. En toen niets meer. Waarschijnlijk de harde schijf kapot. We hebben de twee harde schijven omgedraaid. De oude harde schijf, die minder snel is, geformatteerd. Dit ging al veel sneller als de andere schijf. Nu maar hopen dat dit het probleem is, dan is dat ook opgelost. Op internet ga ik nog kijken hoe het met de garantie staat en of ik de harde schijf kan testen of ie werkelijk kapot is.

Je krijgt misschien toch gelijk dat dit de laatste zondag was die naar de Filistijnen is.
Anders weet ik het echt niet meer :o.

Groetjes

Hoi Adjoki,

Je zegt dat je de non-DOS-partitie verwijderd hebt.

Zoals gezegd heb ik geen ervaring met XP, maar op http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=155872 heeft "Crash" het erover dat de non-DOS-partities (met nadruk op het meervoud) verwijderd moeten worden.

Heb je eerst met optie 4 van het hoofdmenu van FDISK gekeken in hoeveel partities die schijf verdeeld was?

Als dat er inderdaad maar één was lijkt het me ook dat die schijf stuk is. Anders zijn er misschien nog partities achtergebleven, waardoor de integriteitscontrole mis ging.

Guus.

Hoi Guus,

De schijf had inderdaad twee partities maar die heb ik allebei verwijderd gehad. Inmiddels bij WesternDigital een test opgehaald en die kon ie niet volbrengen omdat op de harde schijf fouten zitten. Toen vroeg het programmaatje of ik hem wilde reparen en dat lukte ook niet. Ik kreeg de mededeling om direct mijn bestanden veilig te stellen en een foutmeldingscode.

Dat is dus einde harde schijf. Woensdagmiddag ga ik terug naar de winkel want de schijf is van vorig jaar juni en ik heb nog garantie.

Groetjes

Hoi Adjoki,

Met een nieuwe schijf moet het helemaal goed gaan.

En als je deze volgorde (zie bijlage) aanhoudt, komt er geen virus of worm meer in.

Guus.

Laatst bewerkt:
Guus,

Een handig lijstje. Zo ongeveer doe ik mijn herinstallatie ook. Alleen voordat ik kan defragmenteren ben ik wel twee weken verder na het installeren van alle software en spellen van zoonlief ;) .

Ik vraag mij af of ik wel een nieuwe harde schijf krijg of dat hij gerepareerd gaat worden. In ieder geval ga ik niet weer opnieuw XP installeren. Ik hang hem er wel bij en gebruik hem dan eventueel voor opslag.

Ik merk nu hoe snel de computer kan opstarten. Geen uren voordat Norton's rode kruis is verdwenen.
Zelfs LiveUpdate doet het nu weer zonder mankeren.

Groetjes

Tja, dat XP...

Ik kom pas een maand op dit forum, maar als ik al die XP-ellende langs zie komen, ben ik toch wel dubbel zo tevreden met mijn win98. (Blasterworm? Nooit van gehoord!)

Succes met de verdere installatie.

En ik neem aan dat je vraag nu opgelost is.

Groeten van Guus.

Guus,

Opzich (wat staat dit raar) vind ik XP heerlijk. Mijn computer is redelijk goed afgeschermd en Norton ging gelijk piepen bij een mailtje of download dat een virus bevatte. 98 SE was en is ook prettig, maar ME moet je niet hebben.

Vanavond maar weer een avondje installeren.

MIjn vraag is inderdaad opgelost en zal hem ook aanpassen.

Groetjes en iedereen bedankt voor het meedenken.

Adjoki

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan