MSconfig

• Onderwerp starter Onderwerp starter jjw
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jjw

Meubilair
Lid geworden
19 jul 2002
Een vraagje over mscinfig, hierin kun je een hoop dingen aan en uit zetten, ik wil alleen graag weten of dit ook per account werkt, draait er dus voor elke account een andere msconfig mee of gelden de instellingen voor elke account?

grtjs jjw

Er is maar een Msconfig.
Per gebruiker kan je de mao opstarten gebruiken.

ja oke

Dus alleen het tabblad opsarten heeft effect per accunt en de rest werkt gewoon voor alle account als ik het goed begrijp?

Ik plaatste laats een topic met de vraag hoe ik nou per account kan aangeven wat er wel niet mag, ik zat dus te denken als ik dit nou eens aangeef in msconfig dan ben ik al een heel eind op weg.
grtjs jjw

Dit was de topic destijds

Re: ja oke

Geplaatst door jjw
, ik zat dus te denken als ik dit nou eens aangeef in msconfig dan ben ik al een heel eind op weg.
grtjs jjw

Dat gaat dus niet, echt niet. :cool:

Windows xp

Ik dacht dat WindowsXP zo uitgebreid was gemaakt, ik dacht dat je fijn voor elke gebruiker een account kon aanmaken en dan als administrator kon aangeven dat die wel en die niet mag verkennen, om maar een voorbeeld te geven, dat is wat ik uiteindelijk wil bereiken.

Helaas dan!

grtjs jjw

Dat kan ook , maar dan wel in WinXP Professional. Via GPEDIT.MSC en SECPOL.MSC

Hoe pas ik dat dan aan en hoe werkt dat, hoe open ik die bestanden?
Ik draai met een Pro versie.

Gewoon via START > UITVOEREN en dan dat commando intypen. Daarin kun je enorm veel aanpassen. Maar een waarschuwing: je kunt daarmee je PC ook volledig op slot zetten. Enige kennis van zaken is wel noodzakelijk.

heb wel een pro uitvoering maar het commando gewoon in typen dat werkt helaas niet, ik heb ze wel gevonden die bestanden en kan ze wel open en dan inderdaad daar komen we aardig in de buiurt naar wat ik zocht.
Thanks, ik ga er eens rustig mee spelen, ik zal voorzichtig doen.
grtjs jjw

Wat ik alleen nog niet snap is, er staat inderdaad wel alles wat je kunt instellen maar echt per gebruiker overzichtelijk op een rijtje, nou nee.
Daar zoek ik eigenlijk een oplosing voor.
Tuurlijk valt er wel uit te komen maar dat moet ik dan eens doen met een schone instalatie op de rommel pc want als je iets fout doet.....eeehhh nou het liefst niet op deze pc.
Van fouten leer je het meest.

Per gebruiker instellen lukt ook inderdaad niet met local policies. Daarvoor zou je Active Directory moeten gebruiken. In WinXP kun je policies instellen, maar die gelden dan voor alle gebruikers. Om te zorgen dat ze niet voor Administrators gelden kun je de leesrechten voor die groep verwijderen op de map waarin die policies staan ingesteld: C:\Windows\System32\GroupPolicies. Zet de Beveiliging Volledig Beheer voor de groep Administrator op Weigeren, dan worden de policies gewoon niet toegepast.

Je kunt dus wel de toegangsrechten per gebruiker/groep instellen, en daarmee voorkomen dat gebruikers bepaalde acties kunnen uitvoeren.

Ja ik lees goed maar snap dan niet dat de beheersrechten voor administrators alsnog dus WEL werken?
Als je bepaalde actie rechten ontneemt voor gebruikers doe je dat dus automatisch voor IEDEREEN die de pc gebruikt en dus ook de admin.
grtjs jjw

Helemaal niet! Als je op tabblad Beveiliging kijkt dan kunnen daar diverse groepen of personen staan. Als de groep Administrators daar niet staat, dan kun je die alsnog toevoegen. Voor die groep kun je dan de rechten op Weigeren zetten, waardoor allees die groep niet meer toegang tot de map GroupPolicy hebben.
Het effect hiervan is dat de GroepPolicy geldt voor iedereen die voldoende rechten op de map hebben. En dat is dus iedereen behalve de Administrators. Als je in die situatie de GroepPolicy zo instelt dat rechten worden beperkt, dan gelden ze niet voor Administrators.

Nou het werk nog niet helemaal zoals ik had gewenst maar ik begin wel te snappen de werking van beheersrechten.
Ik zal de vraag op opgelost zetten.
Dankjullie wel, ik blijf nog wel even stoeien onder windows XP er is een hoop mogelijk met een hoop beperkingen.
grtjs jjw

De oplossing, Active Directory, daarin kun je aangeven wie wat mag gebruiken en wie niet. Wel een radicale oplossing voor een thuis pc.

Op het werk willen ze hier ook naar toe en daar zijn we natuurlijk NIET zo blij mee maar ja.

Grtjs Jarno jjw

Wil je stoppen met zeer oude topics omhoog te kicken, ook al heb je deze zelf toen der tijd gestart. De topics zijn allang niet actueel meer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan