MSdos in VMware

Status
Niet open voor verdere reacties.

Angel1983

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2010
Beste forumleden,

Ik probeer om msdos in vmware geinstalleerd te krijgen. Nu heb ik al een aparte fat32 partitie aangemaakt en msdos erop gezet.
Tot zover alles goed, VMware ziet en herkent msdos en start zonder problemen op. Kleine kanttekening is dat hij begint met A:\ (en ik heb geen floppy-drive) en ik kan hem dmv het commande A:\>Z: niet op de schijf krijgen waarop mijn msdos spellen enzv staan.

Kan iemand mij helpen of uitleggen waarom dit niet lukt?

Groetjes en alvast bedankt
Angel

Is Z: een schijf binnen VMware. Het meest waarschijnlijke is dat de schijf niet in FAT32 is geformatteerd.

Dank je wel voor je reactie.

Nee Z; is geen schijf binnen VMware, maar een partitie van mijn HDD. De partitie is FAT32 geformateerd.

Ik snap echt niet waar het fout gaat.

DOS heeft een limiet van 2GB. Je zult dus een nieuwe schijf moeten maken met de juiste afmeting.

Beste Roger,

Thanks voor je snelle antwoorden. Ik heb nu een fat32 partititie van 1,94GB aangemaakt. MSdos.iso erop gezet. VMware geopend en geinstalleerd. Nog steeds blijft hij hangen in A:\.

Heb jij nog enige idee wat het probleem kan zijn?

Groetjes

Er staat natuurlijk een floppy gedefinieerd in de VMware BIOS. Je schijf is waarschiijnlijk nu C: geworden.

Als de VM start op F2 drukken. Net als bij een pc. Wel even opletten dat je VM de focus heeft.

Ik heb precies hetzelfde probleem:
Ik heb een 2GB partitie gemaakt, deze als FAT geformatteerd met een clustergrootte van 8Kb.
Hierbinnen heb ik MSDOS 6.22 geïnstalleerd, maar hij kent geen ander station dan de A:. Nu heb ik wel een floppy drive, maar die wordt niet gebruikt. Ik snap er geen jota meer van!:confused:

Even terug naar de basis. Kijken of ik het goed begrijp.

Je start je VM. Er verschijnt na een tijdje A:> in een verder zwart scherm. Dit betekent dat DOS correct is gestart. Nu ben ik nieuwsgierig wat je ziet als je DIR intikt. Ik vermoed een lijstje met command.com , autoexec.bat enz. Klopt deze aanname?

Dat zou al een hele vooruitgang zijn :D
Hij geeft een lijstje met mouse, doskey, scandisk enz.
Als ik daarentegen autoexec.bat typ, zegt hij: MSDEX Version 2.23 has already started. Op het commando command.com geeft hij de versie van MSDOS.

Ok. Dus DOS staat er op en werkt. Wat moet er nu nog meer gebeuren?

Nou, het punt wat mij dus verbaast is dat hij alles vanuit de A: doet, terwijl de schijf F: is. Als je een commando invoert, zegt hij dus bad command or file name en dat stukje krijg ik maar niet opgelost. Ik kan dus niets in DOS installeren, omdat hij de F: niet ziet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan