MSI HD4850 512MB mem clock

Status
Niet open voor verdere reacties.

Edwin92

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2008
Hallo, ik heb dus een MSI HD4850 512MB videokaart.
En wel deze: http://tweakers.net/pricewatch/215968/msi-r4850-t2d512.html#tab:info
Maar nu heb ik een probleem. In ATI Catalyst geeft die bij overdrive bij memory clock maar 993 MHz weer. Dat is volgens mij de versie die niet van MSI is toch? En ik kan het niet overclocken, als ik dan apply klikt zegt die dat die een test doet maar er gebeurd niks. Ik snap er echt even niks meer van. Heb ik nou 1900 MHz, of 993 MHz. Wie kan mij helpen?

Ah, het gevalletje DDR (= Double Data Rate). De weergegeven snelheid in Catalyst is de werkelijke snelheid waarop het geheugen loopt. Door DDR wordt deze snelheid verdubbeld. 993MHz geeft dus effectief 1986Mhz.

Ah, het gevalletje DDR (= Double Data Rate). De weergegeven snelheid in Catalyst is de werkelijke snelheid waarop het geheugen loopt. Door DDR wordt deze snelheid verdubbeld. 993MHz geeft dus effectief 1986Mhz.
Ok, bedankt! Maar als je op tweakers pricewatch en andere site's kijkt heeft die normale HD4850 die niet van MSI is voor de memory clock wel 993MHz, zie je bij die in Catalyst dan de helft daarvan?

En weet iemand waarom ik dan niet kan overclocken in catalyst?

Klopt. Mede omdat de standaard HD4850 kaarten gebruik maken van DDR3 geheugen, en jouw MSI van GDDR3. En dat is qua snelheid een enorm verschil.

Waarom je in Catalyst niet kunt overklokken heb ik geen idee van, mede omdat ik voornamelijk hier NVidia in huis heb.

Kijk eens naar de programma's ATiTool en Rivatuner. Dit zijn de meer professionele overclock- en tweaktools op dit gebied. (Beide links leiden je naar de download-pagina's van deze programma's)

Klopt. Mede omdat de standaard HD4850 kaarten gebruik maken van DDR3 geheugen, en jouw MSI van GDDR3. En dat is qua snelheid een enorm verschil.

Waarom je in Catalyst niet kunt overklokken heb ik geen idee van, mede omdat ik voornamelijk hier NVidia in huis heb.

Kijk eens naar de programma's ATiTool en Rivatuner. Dit zijn de meer professionele overclock- en tweaktools op dit gebied. (Beide links leiden je naar de download-pagina's van deze programma's)
Oke, mooi meegenomen dan:thumb: Maar met die professionele programma's ben ik bang dat ik dan verkeerd overclock en mijn videokaart te heet wordt met alle gevolgen van dien.

Oververhitting zou je ook bij de Catalyst software krijgen.

Niet idereen begint zomaar met overklokken. Overklokken zitten risico's aan, maar zolang je die kent en je weet hoe je daar mee om gaat, kan er weinig fout gaan. Overklokken doe je niet ''zomaar'', het gaat gepaard met heel veel testen, trial and error.

Ik weet niet of je interesse hebt, maar 6 Juni a.s. (op de Helpmijdag, in Utrecht) geef ik zelf een workshop overklokken.

Anders kan ik je hier ook een hoop uitleg geven, maar in de praktijk begrijp je het een stuk sneller.

Laatst bewerkt:
Oververhitting zou je ook bij de Catalyst software krijgen.

Niet idereen begint zomaar met overklokken. Overklokken zitten risico's aan, maar zolang je die kent en je weet hoe je daar mee om gaat, kan er weinig fout gaan. Overklokken doe je niet ''zomaar'', het gaat gepaard met heel veel testen, trial and error.

Ik weet niet of je interesse hebt, maar 6 Juni a.s. (op de Helpmijdag, in Utrecht) geef ik zelf een workshop overklokken.

Anders kan ik je hier ook een hoop uitleg geven, maar in de praktijk begrijp je het een stuk sneller.
Voorlopig ben ik dan wel blij met mijn kaartje. Ik vroeg me meer af waarom er maar 993MHz stond in Catalyst, maar daar heeft u mij een duidelijk antwoord op gegeven. Bedankt:thumb:

Graag gedaan. Zet je wel onderaan deze pagina de vraag op ''Opgelost''?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan