MSI Laptop ratelt/bromt erg hard

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nando01991

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2012
Beste allemaal,

Mijn laptop (een MSI) maakt echt een onwijze herrie. Hij bromt en ratelt hard direct vanaf het opstarten.
Langzamerhand ging de ventilator (denk ik) al steeds harder moeten draaien en werd de laptop ook steeds warmer.

Voor de zekerheid heb ik even een opname van het 'lawaai'.
-> http://www.youtube.com/watch?v=f8sW4Siys1c

Wat kan dit zijn en wat kan ik er aan doen?

Alvast zeer bedankt!

Dat klinkt niet best, het is of de HDD of de fan, maar als je zegt dat het harder word moet het wel de fan zijn ;)
Ik weet niet of je hem zelf al een keer hebt opengemaakt of dat hij onlangs is gerepareerd ofzo en dat misschien iets niet goed vast zit?
Als je garantie hebt kun je hem gewoon terugsturen?

Laatst bewerkt:
Hallo

"Wat kan dit zijn en wat kan ik er aan doen?"

Is duidelijk ratelen van de c.p.u. fan.

Doordat deze nu oscilleert , kan deze geen toeren meer maken om de laptop broodnodige koeling te geven.

Zeer dringend iets aan doen ...

Laptop fan (asje) een druppel dikke olie geven kan helpen (als deze fan gesmeerd kan worden)

Uiteraard meteen ook de heatpiperadiator zuiver/stofvrij maken .... (iets dat je trouwens best eens op regelmatige basis doet)

Hoe stofvrij maken:

http://www.helpmij.nl/forum/showthr...ardware-issue?highlight=laptop+stofvrij+maken

Jammer genoeg geen vermelding typenr .... heb er dus geen flauw idee van of de fan in deze laptop gedemonteerd kan worden om te smeren.

Mocht de fan vervangen moeten worden , is een goedkope bron voor vervangonderdelen hier :

http://www.benl.ebay.be/sch/i.html?_sacat=0&_from=R40&_nkw=msi+laptop+fan&LH_PrefLoc=2&_sop=15

Een tut. hoe je uw "Mijn laptop (een MSI)" moet demonteren zul je wel vinden op het www

Peter

Bedankt voor de reacties! Ik ga er mee aan de slag.
Heb de stof al eens eerder verwijderd. Dat heeft geen resultaat gehad.
Het gaat om een MSI EX623X laptop!

Ik heb de laptop nog eens opengemaakt. Er zat nauwelijks stof in. Heb alles geprobeerd wat hierboven en in de naar verwezen topics.
De fan kan niet gesmeerd worden. Helaas blijft de laptop hetzelfde geluid maken.
Kan dit betekenen dat de fan kapot is en vervangen moet worden dus?

1377518180NSAM_0316.jpg
Hallo

"Kan dit betekenen dat de fan kapot is en vervangen moet worden dus? "

Ja

Dit zou 'm moeten zijn :

http://www.benl.ebay.be/itm/VENTILA...ntilation_Refroidissement&hash=item58a37e1ff8

Peter

Ja dat is hem! Ik ga hem gelijk bestellen.
Heb de oude ventilator er eens volledig uitgehaald, nu zat deze vast met een soort van tape (weet de naam er niet van).
Kan ik dat ook ergens bestellen of krijg je dat bij de ventilator? De 'tape' is niet sterk genoeg meer om opnieuw aan te bevestigen.

plaatje ter verduidelijking:

Hallo

De hoofdbevestiging voor de ventilator is het metalen plaatje , uiteraard met schroefjes.

Je zult dit terug recht moeten plooien ...

Het zwart is er enkel om de uitstromende lucht doorheen de heatpiperadiator te forceren.

Meestal is dit d.m.v. een beetje tape bevestigd.

In dit geval heeft men blijkbaar gebruik gemaakt van dunne dubbelzijdige tape.

Vermoedelijk het soort dat men gebruikt om ipod/iphone , etc schermen vast te kleven ...

Je had dit kunnen losmaken d.m.v. warme lucht.

Probeer ook het zwart zo veel mogelijk terug recht te krijgen , en later d.m.v. een stukje bureautape te bevestigen.

Ik heb nog nooit geweten dat dergelijke tape loskomt door de warmte.

Schilderstape (papier) kan eventueel ook , maar ... deze versteend , en is later smeerlapperij om te verwijderen.

Neem geen elektrische tape ... de lijm van deze wordt zacht , en komt los.

Vervang de thermisch geleidende pasta tussen c.p.u. een koelblok.

Controleer de eventueel gemonteerde thermalpad op soepelheid (deze dient tevens een beetje vettig aan te voelen)

Mocht er een thermalpad gemonteerd zijn , zal het er eentje van (zo goed als zeker) 1 mm zijn. (controleren)

Peter

Laatst bewerkt:
Wederom bedankt voor de zeer snelle reactie!
Ik vrees dat ik toch naar een expert zal moeten gaan, weet niet of dit mij allemaal gaat lukken... (ben overigens niet een expert op dit gebied)
Ventilator vervangen gaat me wel lukken, heb hem er immers ook uitgekregen. Over de rest maak ik me zorgen

Hallo

Of we loodsen je er doorheen....

Desnoods post je van ??? waar je aan twijfelt een foto .

Uiteraard ligt de beslissing bij uzelf , en of je hier wel handig genoeg in bent.

Indien je twijfelt aan jezelf --> laten uitvoeren.

Peter

Zolang het kosten bespaart, doe ik het liever zelf. Levert immers ook ervaring op en nieuwe dingen leren is altijd handig.
Ik heb nog even twee foto's geplaatst, ter kennisgeving voor de situatie.
De eerste foto is gewoon van de binnenkant van de laptop. De tweede van het gehele koelblok etc.

Ik ga de fan bestellen (duurt dat lang via eBay, via andere site kan ik hem woensdag binnen hebben).
Daarnaast moet ik dan dus thermisch geleidende pasta bestellen. Thermalpad en de pasta ben ik niet bekend mee1377524613NSAM_0320.jpg1377524678NSAM_0321.JPG.

Echt top voor de hulp, waardeer het onwijs!

Laatst bewerkt:
Hallo

"Ik ga de fan bestellen (duurt dat lang via eBay, via andere site kan ik hem woensdag binnen hebben)."

Ventilator komt van Frankrijk .... grof en veilig gerekend +/- 1 week .. kost +/- 18 €.

Hangt er van af hoe veel deze kost op die "andere" site ???

Op de linker/rechter foto zie ik ....

Dubbele heatpipe met radiator.

Op 1 heatpipe binnenste ... chipset en c.p.u.

Op de andere g.p.u. (videokaart)

C.p.u. en G.p.u. (grijze) thermisch geleidende pasta.

Naast de g.p.u. 2 relatief grote grijze silicone thermalpads ... deze dienen NIET te worden vervangen.

Op de chipset is een blauwe (comprimeerbare) thermalpad gemonteerd.

Deze lijkt geraakt te zijn , en dient vermoedelijk te worden vervangen.

Probeer deze terug voorzichtig open te plooien , let op dat deze niet verder scheurt. (pincet ??)

Kleeft deze nog een beetje ??? is deze nog licht comprimeerbaar ???

Het zwarte stuk (plastic) (fan) zit blijkbaar onderaan , en zou ik niets aan doen (behalve uiteraard recht plooien).

Het metaal waarop de fan gemonteerd is uiteraard ook voorzichtig terug recht plooien.

Speel zeker geen schroefjes kwijt ... ik heb ze hier wel liggen met de kilo , maar daarom heb jij ze nog niet.

Peter

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan