MSI P67A-GD65 B3 - blauw lichtje knippert

Status
Niet open voor verdere reacties.

hezzar

Gebruiker
Lid geworden
24 dec 2011
Hallo :d

Ik heb een paar maanden geleden een nieuwe pc gekocht, maar er bleek al snel dat het internet nooit werkte. Toen heb ik de pc teruggestuurd en hebben zij het moederbord opgestuurd naar MSI ter reparatie/vervanging. (Wat ze nu precies gedaan hebben weet ik ook niet, maar alles werkt in ieder geval weer).

Nu ik de pc weer terug heb hoor ik bij het opstarten piepjes, 1 lange en 2 korte. (Dit had ik ook al toen ik de 1e dag de pc net nieuw kreeg). Ik heb gevraagd bij de webshop of dit normaal is. Hun zeggen van wel. Maar is dat ook werkelijk zo?

En nu ik de pc terug heb, knippert er telkens een blauw lichtje op het moederbord.
Het is precies dit lichtje wat elke seconde knippert. Het lijkt me toch dat er iets niet goed zit. :confused:
Iemand enig idee wat het kan zijn?

images.jpg

PC Specs:

Intel Core i7 2600K 3.40GHz 8MB Box
MSI P67A-GD65 B3 iP67, SATA600 RAID, USB3.0
MSI Videokaart PCI-e GeForce GTX560 Ti Twin Frozr II OC 1GB 2xDVI
Cooler Master Voeding GX-650W
Corsair 2x4GB, DDR3, PC12800, CL9, Vengeance, LP
Corsair Water Koeler Hydro H40 AMD & Intel
Crucial SSD 2.5", 128GB, SATA600, m4

Alvast bedankt voor jullie hulp :)

Laatst bewerkt:
POST licht
vrij normaal ik heb er 3 en ze knipperen allemaal tijdens de opstart faze van de pc
als ze aan blijven kan het zijn dat een van je hardware componenten niet goed is aangesloten of defect is
check of je ram goed in de sleuven zit en of je videokaart goed vast zit

Ik heb hetzelfde moederbord en heb er even naar gekeken. Ik hoor helemaal geen piepjes tijdens het opstarten van mijn PC.

Op pagina 26 van de handleiding:

Dual BIOS LED (P67A-GD65)

Off: Normal. (bij mij is dit lampje uit)
Blink (1 cycle/second): The primary BIOS is failed.

Iets in de BIOS is dus niet goed. Misschien kun je kijken in je BIOS of alles goed staat, anders zou ik terug gaan naar de winkel.

Het heeft zeker met de BIOS te maken, zie mijn vorige reactie.

Als dat lichtje knippert betekend dat dat de primary bios kapot/corrupt is. zie pagina 26 van de handleiding

*edit* m4rco is me net voor :)

*edit2* lang + 2x kort betekend video initialisation error en is NIET normaal. Hoewel de oorzaak hiervan (als je toch beeld hebt) een brede oorzaak kan hebben, zoals het niet aansluiten van de extra 12v op het moederbord, tot voedingsproblemen tot het niet aansluiten van de extra voedingstekker op de videokaart.

Laatst bewerkt:
Nou dat is niet zo mooi.
Ik ben de pc net 4 weken kwijt geweest :(
Ik zal dan maar weer contact opnemen met de winkel...
Bedankt voor de reacties

Wellicht hebben ze in de winkel geprobeerd om de BIOS te updaten en is dit mogelijk niet helemaal goed gegaan. Welke BIOS versie heb je?

@wampier:

Geen probleem :)

Wat extra info: ik heb inderdaad de extra 12v aangesloten, de extra stekker voor de CPU en de extra voeding voor mijn videokaart.

Hallo marco

Mijn BIOS versie is: E7681IMS v1.14
Verder heb ik ook de 12V aangesloten denk ik. (Ik heb niet heel veel verstand van computers, maar er zitten 2 stekkertjes op de videokaart en 2 linksboven op het moederbord. Is dit wat je bedoelt) ?

Dat is v1.E. Heb je ooit zelf een BIOS update gedaan?

Ja, ik bedoel de connectors op pagina En-12.

Nee ik heb nog nooit zelf een BIOS update gedaan.
En de extra connectors zitten aangesloten. :thumb:

Die update is van 13-7-2011. Mogelijk zat die er al op toen je het moederbord kocht. Ik kan me niet meer herinneren welke versie erop zat toen ik mijn MB kocht, maar het was zeker niet v1.E.

Laatst bewerkt:
Op advies van de winkel heb ik die batterij van het moederbord eruit gehaald voor 30 seconden en terug gedaan.
Daarna heb ik een bluescreen gehad tijdens het opstarten, maar dat kwam denk ik omdat mijn SATA-instellingen op IDE stond ipv AHCI. Nadat ik dat veranderd heb, heb ik geen problemen meer. Geen knipperende LED meer en ook de piepjes tijdens het opstarten zijn veranderd. Ik hoorde eerst 1 lange piep en 2 korte piepjes. Nu hoor ik 2 zachte korte piepjes en 1 harde korte piep. Maar dat hoort zo denk ik.....(?)

Ik hoor helemaal geen piepjes.

Goed dat alles nu weer werkt.

Een harde korte piep is inderdaad een standaard boot (als je dat aan hebt staan). De zachte biepjes die je denkt te horen zijn waarschijnlijk van je harddisk. bios piepjes zijn namelijk allemaal hetzelfde volume.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan