MSI P6N SLI V2 + E6750 Overclocken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Legend

Gebruiker
Lid geworden
24 sep 2006
Ik heb geen flauw idee waar ik moet beginnen, ik heb veel fora gelezen en guides en dergelijke, maar de BIOS's van de filmpjes, screenshots en dergelijke zijn toch anders dan bij mij. Dat de multiplier vast staat op 8 bij mn E6750 was al duidelijk, maar hoe ik precies mn FSB snelheid moet opkrikken!?

Ik heb een snelheid van 533 MHz verhoogd naar 543 maar toen kreeg ik dat mn systeem niet meer wilde opstarten (heel af en toe) dus heb dat toen terug gezet. Wat moet ik precies? Help graag :D

p.s. mn systeem is prima, ik zou hem graag op 3,3 GHz willen laten lopen en ik wil hem gewoon overclocken dus pelase spare me the 'no use' comments :)

Ik heb zelf ook een E6750, en deze CPU is zeer goed over te clocken (maar dat wist je waarschijnlijk zelf ook). Die 533 Mhz is niet de FSB van de CPU, die kan namelijk nooit die snelheid zijn, immers: 2660 / 8 = 333 Mhz. Die 533 Mhz is de snelheid van het geheugen. Het is sowieso aan te raden over te clocken via het BIOS, er zijn wel allerlei programmaatjes van bijv. je moederbordfabrikant maar via het BIOS is er toch meer in te stellen.

Maar eigenlijk is er een simpel antwoord te geven op je vraag: kijk in de manual. Verschillende BIOS'en verschillen van elkaar dus is er niet één richtlijn te geven. In guides en tutorials wordt vaak een Asus of GigaByte moederbord gebruikt, maar ook bordjes van MSI zijn prima over te clocken.
In je manual (als je deze niet hebt, is deze altijd te downloaden van de site van MSI) staat hoe je precies de FSB moet verhogen. Denk erom dit niet in te grote stapjes te doen. Begin bijvoorbeeld met een stapje van 10, dus 333 + 10 = 343 en de snelheid van de CPU wordt dan 343 x 8 = 2744 Mhz. Dan een goede test doen met Orhos om te checken of alles stabiel is. Verder zorgen dat het geheugen synchroon loopt met de FSB snelheid, dus 1 op 1 ofwel 1:1, dit wordt ook wel de divider genoemd in het BIOS.

Mocht het zaakje niet stabiel lopen (is niet te verwachten bij een kleine overclock) dan zul je de voltages moeten verhogen, maar begin eerst maar met dit hele verhaal.

Als laatst, welk geheugen heb je? Dit is belangrijk om te weten omdat je dan te weten komt hoever je het geheugen over kan clocken als dat nodig mocht zijn.

Ik heb: Kingston HyperX PC6400 wat op 800MHz loopt met een CAS Latency van 3!

Bedankt voor de snelle reply ik ga vlug eventjes kijken :)

Dat geheugen loopt nu op 800 Mhz? Of bedoel je, het kan op 800 Mhz lopen?

In ieder geval, download even CPU-Z, ga naar tabblad Memory en vertel wat de DRAM Frequency is, of maak even een screenshot en upload deze.

Even een opmerking terzijde: als je gaat overclocken is het raadzaam om EIST in het BIOS uit te schakelen. EIST zorgt ervoor dat de multiplier van je CPY teruggeschroefd wordt naar 6 ipv 8. Dit zorgt voor 2 Ghz en niet voor de standaard 2.66 Ghz. Dit kan daarna wel weer ingeschakeld worden als je klaar bent met overclocken en je hebt stabiele waardes gevonden om energie te besparen maar nu dus eerst uitschakelen. EIST is de Enhanced Intel SpeedStep Technology en kun je in het BIOS vinden onder EIST of Speed Step.

Je geheugen loopt nu inderdaad op 800 Mhz (400 Mhz x 2, die 2 komt van DDR2) en het zijn overclock-modules. Deze kun je dus hoger laten lopen dan de standaard 800 Mhz. Maar dat is nog niet nodig. ALs EIST uit staat is het zaak om ervoor te zorgen dat het geheugen synchroon loopt met de FSB. Dus FSB:DRAM op 1:1 en niet zoals jij nu heb op 5:6. Als deze twee dingen zijn veranderd sla je alles in het BIOS op, start je je pc opnieuw op en controleer je of het geheugen 1:1 loopt en of de multiplier op 8 blijft staan.

Als dat beide gedaan is, dan zoek je op in de manual waar je de FSB kan verhogen in het BIOS. Zorg ervoor dat de PCI-e bus op 100 Mhz vastgeschroefd staat, en evt. het de PCI bus op 33 Mhz.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan