Muis blijft af en toe hangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

AnneBerkh

Gebruiker
Lid geworden
6 mei 2011
Hallo,

Ik heb een probleem met mijn muis, die blijft namelijk af en toe hangen (dan beweegt de cursor dus niet). Het duurt maar een paar seconden maar het is toch behoorlijk vervelend. Ik heb een Logitec Optical muis met draad. Weet iemand misschien wat hier de oorzaak van kan zijn?

Ook blijft een contextmenu af en toe hangen. Normaal verdwijnt zo'n menu als je met de muis klikt maar dat is nu soms niet het geval.

En soms speelt mijn moeder een kaartspelletje op de computer en dan kunnen de kaarten niet worden verplaatst, die blijven dan ook hangen.

Vaak hoor je een melodietje (alleen maar 2 klanken) nadat iets is blijven hangen en daarna functioneert alles weer normaal.

Ik heb een tijdje terug via Apparaatbeheer alle stuurprogramma's bijgewerkt. Er wordt dan naar de nieuwste stuurprogramma's voor de apparaten gezocht. Zouden de problemen daardoor kunnen zijn veroorzaakt? Ik geloof wel dat ze zich sindsdien voordoen.
Als ze worden veroorzaakt door het bijwerken van de stuurprogramma's kan ik dat dan nog ongedaan maken en wat zou ik dan precies ongedaan moeten maken?

Zouden de problemen te maken kunnen hebben met de videokaart? (Als ik het goed heb begrepen zit in mijn computer geen videokaart maar een chip, namelijk Intel® G45/G43 Express Chipset.)

Op de site van Intel heb ik de The Intel® Driver Update Utility gebruikt om te kijken of er updates zijn voor drivers. Er blijkt wel een update voor de chip te zijn. Maar op de website van Intel las ik ook het volgende:

Usage:
These software drivers are generic versions and can be used for general purposes. However, computer original equipment manufacturers (OEMs) may have altered the features, incorporated customizations, or made other changes to the software or software packaging they provide. To avoid any potential installation incompatibilities on your OEM system, Intel recommends that you check with your OEM and use the software provided by your system manufacturer.

Omdat mijn computer een OEM versie is, vraag ik me nu af of er eerder misschien een update is geïnstalleerd die het probleem veroorzaakt. Zou dat kunnen?

Of zou de update voor de chip de problemen juist kunnen oplossen?

Ik scan mijn computer regelmatig met een anti-virus programma en met meerdere anti-spyware programma's. Ook heb ik cookies en tijdelijke internetbestanden verwijderd, schijfopruiming uitgevoerd en de schijf gedefragmenteerd maar dit alles heeft het probleem niet opgelost.

Bvd voor elke reactie.

Anne

Ga naar Configuratiescherm>Muis>Opties voor de aanwijzer en speel wat met de instellingen. Of installeer een andere muis en kijk of het probleem blijft bestaan.
Werkt de nieuwe muis goed dan heb je gewoon een defecte muis.
Heb je ook met de nieuwe muis een probleem dan moeten we verder kijken.

Probeer eens een muis van een vriend of zo.

Ja, dat kan ik proberen. Maar via Configuratiescherm>Muis kom je bij het venster Eigenschappen voor muis. Daar staat onder het tabblad Hardware, bij Apparaatstatus: Dit apparaat werkt correct. En omdat er meerdere problemen zijn zou je denken dat de primaire storing niet bij de muis ligt. Maar ik heb er geen verstand van.

Een geschikte driver komt alleen van de site van de fabrikant. Dat moet je Microsoft nooit laten uitzoeken. Je kunt heel goed een slechte driver hebben geïnstalleerd voor muis of USB. Het maakt dan niet uit dat er geen foutmelding komt, want anders was de verkeerde driver niet geïnstalleerd natuurlijk. Het klinkt ook een beetje alsof je een wat smerig geworden lens onder de muis hebt. Kijk verder of de vensters goed verschuiven kunnen en de pagina's gladjes op en neer scrollen. Zo niet, dan moet je het bij een verkeerde driver voor de grafische kaart of grafische chip zoeken. Drivers hoor je eerst weg te halen om gegarandeerd goed een andere te installeren. Windows geeft dan aan dat er nieuwe hardware is gevonden en je weigert het zoeken naar drivers, dan wijs je de map met de .inf bestanden of het installatiebestand aan. Het zou kunnen dat je een herstelpunt hebt van voor dat de problemen zich voordeden en dat je hiermee nog gemakkelijk terug kunt. Ga daarvoor naar Start > Alle programma's > Bureau accessoires > Systeemwerkset > Systeemherstel.

Als ik mag aannemen dat het om een draadloze muis gaat: Batterij op, storing door apparaten in de buurt (incl. 27 Mhz zendamateurs) etc. In dat geval zeker eens testen met een bedrade muis. Heb je het probleem daar niet, dan zou het kunnen liggen aan die atmosferische verstoringen waar ik het zojuist over had.

PS: Als ik draadloze muizen inzet dan zijn dat Bluetooth muizen. Die hebben dat probleem niet wat hierboven beschreven is (behalve als de batterij leeg is).

Tijs.

Het is een muis met draad.

Het is helaas al een paar maanden geleden dat ik de stuurprogramma's heb bijgewerkt. De vensters verschuiven wel goed en de pagina's scrollen goed op en neer.
Maar als ik bijv. Internet Explorer opstart, wordt het beeld in delen opgebouwd, als ik dat zo kan zeggen. Dus eerst zie ik nog een klein gedeelte van het bureaublad, dan, na een paar seconden, pas de hele pagina. Heeft dat niet te maken met te weinig geheugen? (1MB) Misschien toch niet want dit is niet altijd zo geweest.

Ik was al bang dat het geen eenvoudig op te lossen probleem is.
Ik heb de laatste maanden van alles uitgeprobeerd, juist om de computer beter te laten functioneren. Zo heb ik bijv. de stuurprogramma's bijgewerkt en ook een programma geïnstalleerd, TuneUp, dat allerlei verbeteringen voorstelt en de verbeteringen ook doorvoert als je daarvoor toestemming geeft. Je mag dat programma eerst twee weken uitproberen en dan kun je beslissen of je het wilt kopen. In het begin, na de eerste aanpassingen m.b.v. TuneUp, was de computer aanzienlijk sneller dus dan ben je als leek al snel enthousiast. Om die reden heb ik een hele rits verbeteringen/veranderingen laten uitvoeren. Joost mag weten wat.

Zo te zien kan ik met systeemherstel niet verder terug dan 28 december. Of is er nog een manier waarop je systeemherstel kunt uitvoeren vanaf midden oktober?

Bij configiratiecentrum>persoonlijke instellingen>geluiden kun je testen welk geluid wordt afgespeeld bij een bepaalde programmagebeurtenis. Het tweetonige geluid dat ik hoor, nadat de muis is blijven hangen, op het moment dat ik 'm weer kan bewegen, is hetzelfde geluid dat ik hoor als ik test met 'Apparaat is verbonden' of 'Verbinding met het apparaat is verbroken'. Ik moet nog eens goed luisteren welk geluid het precies is. Die geluiden lijken nogal op elkaar.

Ik moet wel zeggen, ik heb gisteren het advies opgevolgd van manamana, en wat gespeeld met de instellingen (bij Opties voor de aanwijzer ) en tot op heden heb ik nog geen storingen gehad. Het zou wel prettig zijn als dat zo bleef...

Laatst bewerkt:
TuneUp Utilities 2008 ken ik. Het is goed en dat maakt systeemherstelpunten. Het hoeft niet het programma 'Tune Up' te zijn. Er worden ook dingen aangeboden die geen kwaliteit zijn. Een systeemherstelpunt kan van maanden geleden zijn maar maakt installatie van sinds die tijd geïnstalleerde programma's ongedaan en zal een oude driver alleen her-installeren wanneer die nog aanwezig is. Zelf herstellen kan dan makkelijker zijn.

Als je scherm al niet goed wordt opgebouwd en afgebroken, controleer dan of de videodriver juist geïnstalleerd is. Zoals ik al stelde kan je dat heel goed zien als je de vensters verschuift en je op een pagina op en neer scrolt. Probeer dit eerst en geef ons hierover uitsluitsel. Gaat dit niet vloeiend maar meestal heel schokkerig, dan is jou enige probleem dat er een verkeerde videodriver, van de grafische kaart of chip, werd geïnstalleerd. Bij drivers altijd de oude deïnstalleren en dan bij het opstarten van Windows en de herkenning van nieuwe hardware de driver aanwijzen of het installatieprogramma draaien als er een stuurprogramma of hulpprogramma bij zit.

Controleer of Indexeren van Schijven aanstaat door in Verkenner op de letters van de schijfstations rechts te klikken en bij Eigenschappen te kijken onderaan. Dit kan het systeem vertragen. Je moet dan eens kijken bij Taakbeheer (Ctrl-Alt-Del indrukken) op het tabblad Processen wat er geheugen gebruikt en cpu - processortijd. Zo kan je zelf controleren of de computer overbelast wordt en je genoeg geheugen hebt.

Bedoel je met vensters verschuiven: het venster kleiner maken en dan op en neer bewegen? Dat is geen probleem, het gaat soepel. Ook scrollen is geen probleem, het gaat niet schokkerig.

TuneUp heb ik gedeinstalleerd met Revo Uninstaller dus die systeemherstelpunten zijn verloren gegaan, denk ik.

Indexeren van Schijven staat aan bij Lokaal station (C) en DATA (D). Bij de andere schijven (Cd-station (E) en verwisselbare schijven G, H, I, J en M) zie ik Indexeren van Schijven niet staan.

Bij Taakbeheer zie ik dat er 48 processen zijn, het CPU-gebruik is 1-7%, het fysiek geheugen is 68%. Even later zijn er 49-52 processen, het CPU-gebruik is dan een seconde 27%, dan weer 1%, dan weer 4%, het fysiek geheugen is 78%.

Voor de Intel® G45/G43 Express Chipset is via de website van Intel een nieuwere driver beschikbaar. Dan zou ik dus eerst de oudere driver moeten verwijderen. Hoe kan ik dat dan doen?? En is het op zich een goed idee om een nieuwere driver te installeren? Ik bedoel, ook in verband met de problemen?

Het lijkt erop dat de muis iets minder vaak blijft hangen maar het is zeker nog niet goed. Net bleef de muis weer hangen. Ik kon daarna op de pagina scrollen, niet alleen door de balk rechts met de muis van boven naar beneden te verschuiven maar ook door met de muis op de pagina zelf van boven naar beneden te schuiven.

Besturingssysteem: Windows Vista Home Premium (6.0.6002) – Service pack 2
Processor: Intel® Core(TM) 2 CPU 4300 @ 1.80 Ghz
RAM: 988MB RAM
Systeemtype: op x86 gebaseerde PC
Moederbord: ASUSTeK computer INC. P5QL-CM
Videokaart: nVidia GeForce 7300SE
Grafische kaart: Intel® G45/G43 Express Chipset

Laatst bewerkt:
De problemen zijn helaas nog niet voorbij, ook al lijkt het wel iets minder door de instellingen wat te veranderen bij 'Opties voor de aanwijzer'.
Soms blijft een contextmenu 'hangen'. Dan kan ik met de muis klikken maar het menu verdwijnt niet. Ook blijft de muis soms nog hangen, zowel in een document als in Internet Explorer. En speelkaarten die worden verplaatst blijven soms ook een paar seconden hangen.
Heeft iemand misschien een idee waar dit mee te maken kan hebben? Want omdat er meer problemen zijn, lijkt de primaire oorzaak toch niet bij de muis te liggen. Zouden de problemen door de grafische kaart kunnen worden veroorzaakt?
Misschien moet ik mijn vraag op een ander forum stellen maar omdat ik niet weet waar de problemen door veroorzaakt worden weet ik ook niet op welk forum ik mijn vraag dan moet stellen. Misschien op het forum voor Videokaarten??

Vriendelijke groeten,
Anne

Je hebt nog steeds geen andere muis geprobeerd. Een ander forum is dan niet nodig. Het lijkt er op dat de microschakelaars blijven hangen en dan dubbelklikken. Schroef hem maar eens open na uit de computer te hebben gehaald en kijk hoe schoon ze zijn en of het mechanische gedeelte goed werkt. Het zijn vaak zeer kleine gekleurde knopjes die je met een stokje of met je nagel op en neer kunt drukken. Dit moet niet stoffig of plakkerig zijn maar al het vuil kruipt in een muis.

http://www.google.nl/search?tbm=isc...8l5495l0l7286l11l11l0l5l5l0l200l908l1.4.1l6l0

Als je niet bedrijfsmatig bestanden op de computer zoekt moet je indexering van schijven uitschakelen.

Laatst bewerkt:
Er zitten geen schroefjes op mijn muis, wel een opening tussen de bovenkant en de onderkant maar ik durf die niet goed met kracht van elkaar te trekken.
Als er een kans is dat het aan de muis ligt dan zal ik inderdaad wel eerst een andere muis moeten proberen.

Als je het vinkje weghaalt bij: Dit station indexeren voor snellere zoekopdrachten, zie je een nieuw venster: 'Wijzigen van kenmerken bevestigen'. En dan de tekst: U hebt ervoor gekozen om de volgende kenmerken te wijzigen: indexering uitschakelen. Wilt u deze wijziging alleen op station C of ook op alle onderliggende mappen en bestanden toepassen? Kan ik het het beste ook op de onderliggende mappen en bestanden toepassen?

Het viel me nu trouwens op dat het rode lichtje onder de muis even uit is als de muis blijft hangen. Misschien is de muis dan gewoon kapot?

Laatst bewerkt:
Hallo Annberkh.

Ja dat is wat ik al eerder zei een andere muis van een collega of zo proberen. :rolleyes:

Het indexeren is één van de dingen die een computer ernstig vertraagd en soms zelf volkomen in beslag neemt. Steeds is die dan op zoek naar veranderde bestanden. Voeg dit bij een virusscanner die scans uitvoert en andere programma's die indexeren (bijvoorbeeld afbeeldingen) en de computer kan verder niets meer. Je zult dit vanuit de hoofdmap voor alle onderliggende mappen uit moeten schakelen. Zelfs al is dat het probleem nu niet.

De grafische kaart is verantwoordelijk voor het grootste deel van de prestaties onder Windows. Ik ben blij dat dit het probleem niet is want verschuivende vensters of een scrollende tekst gaan zonder een goede driver flikkeren.

Dat het lampje op de muis uit gaat kan duiden op geen goed signaal, geen spanning of het overgaan tot de slaapstand. Het is dan goed om de stekker te controleren en hoe die in de computer zit, de pennetjes ook kritisch bekijken en jezelf ervan verzekeren dat die groene stekker in de groene aansluiting zit, het toetsenbord in de paarse, en de USB niet in de Firewire of wat al te losjes aangesloten zit. Kabelbreuk kan meestal gemakkelijk geconstateerd worden door de hele kabel te bevoelen. Zit er ergens een dik punt, knik of een gaatje? Foute boel.

Hoor je dan misschien een wat gedempter geluid wanneer je met verschillende knoppen klikt of klik even een poosje herhaaldelijk met de muis (een contextmenu oproepen \ laten verdwijnen of met de middenknop of het "klikkende muiswieltje" het scroll teken oproepen) en merk je dan dat het niet altijd werkt? Kennelijk dus. De muis is dan niet goed. Het schroefje van de muis zit in veel gevallen onder een stickertje en je kunt dat gaatje voelen als je erover heen wrijft. Kijk dus nog eens goed en prik met de schroevendraaier door de sticker, tenzij er garantie op de muis zit. Vaak is een probleem met de schakelaars zelf te verhelpen maar kijk of de einde-levensduur al dichterbij komt.

Vrijwel alles op de computer kan je doen met het toetsenbord. Vergeet dus de muis even en bedien de computer zonder de muis aangesloten. Ctr-Esc is de taakbalk, je kan met de toetsen op en neer en Tab gebruiken om van het ene naar het andere te gaan en Alt gebruiken om een menu op te roepen.

Als er dan geen problemen zijn kan je een oude muis nog proberen open te maken door klikpunten te zoeken. Internet is een goede bron over hoe je bepaalde apparaten open kunt klikken door bepaalde punten in te drukken. Anders even de buurjongen vragen of die muis open kan. Voor of na die tijd kan je een vervangende of anders maar tweede muis kopen. Ik heb een lasermuis op Marktplaats gekocht voor 25 euro. In de kringloopwinkel heb je er eentje voor een paar euro. Succes

Ik moet het op dit moment even kort houden maar ik wil jullie wel bedanken voor de hulp... echt aardig hoor.

Je hebt gelijk manamana, maar ik had op Internet gezocht naar soortgelijke problemen met de muis. Daardoor was ik er op gefixeerd dat de problemen waarschijnlijk met de grafische kaart te maken hadden.

Bedankt voor de heldere en uitgebreide uitleg Alfred 2 en voor de moeite. Ik heb alles gedaan wat je hebt geschreven, ook het schroefje gevonden en de muis opengemaakt. Het mechanische gedeelte, drie kleine knopjes, werken goed. Ik heb de muis ook een beetje schoongemaakt (het was niet erg vies in de muis, hij is ook nog niet erg oud, misschien 1 ½ jaar). Dit alles ten spijt is het probleem niet opgelost. Ik werk nu zelfs met het toetsenbord want het rode lichtje op de muis is meer uit dan aan en dan is het lastig typen. Ik hoor steeds twee verschillende tweetonige geluiden. Dit zijn dezelfde geluiden die ik hoor als ik bij 'Geluiden' test met 'Apparaat is verbonden' of 'Verbinding met het apparaat is verbroken'. Tegelijkertijd met deze twee geluiden gaat ook het rode lichtje uit en aan.

Ik ben bang dat ik toch een nieuwe muis zal moeten kopen. Van de andere kant ben ik al lang blij dat ik weet waar het probleem ligt want ik was al een hele tijd aan het zoeken op Internet. Al met al heeft het heel wat uren tijd gekost zonder dat ik iets ben opgeschoten.

Nog even over 'andere programma's die indexeren, bijvoorbeeld afbeeldingen'. Zou je afbeeldingen dan niet beter op op een memory stick of externe harde schijf kunnen zetten?
En geldt hetzelfde ook voor foto's?

Vriendelijke groeten,
Anne

Nog even over 'andere programma's die indexeren, bijvoorbeeld afbeeldingen'. Zou je afbeeldingen dan niet beter op op een memory stick of externe harde schijf kunnen zetten?

Indexeren is: weten waar bestanden staan. Dat betekent dat een programma steeds naar bepaalde bestanden zoekt. Een bekend indexeerder is Picasa, een populair programma om foto's te ordenen, bekijken en bewerken. Je kunt er daar voor kiezen om op bepaalde plaatsen te zoeken en niet alles te indexeren. Net als bij Windows staat indexeren vaak standaard ingeschakeld. Het is een kwestie van verstandig er mee omgaan en niet toestaan dat de computer steeds overal zoekt, anders hebben de systeembronnen geen reserve meer.

Alvast veel plezier met je nieuwe muis.

Het probleem bleek inderdaad aan de muis te liggen.
Ik heb een nieuwe optische muis gekocht, een goedkoop dingetje dat niet erg prettig werkt. Dus nu moet ik nog een prettige muis zien te vinden. Maar ik ben allang blij dat het probleem is opgelost en dat er niks ernstigs aan de hand was. Ik zal bij 'Status' aangeven dat het probleem is opgelost.
Nogmaals bedankt voor jullie hulp!

Groetjes,
Anne

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan